HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Integrerat i Klass A!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

andar
Member

303 Posts

Posted - 2002/12/04 :  22:36:32  Show Profile Send andar a Private Message
Har tittat på integrerade förstärkare som levererar ren Klass A. Är lite nyfiken på om detta är en bra idé med tanke på den värmeutveckling som ändå sker i klass A. Eller är det helt okänsligt av större värme?
Någon som har lite erfarenhet eller tankar kring ämnet?

GAIS är tillbaka!!!

svensson
många inlägg är det....

484 Posts

Posted - 2002/12/04 :  22:48:50  Show Profile Send svensson a Private Message
Har haft en integrerad Sugden som låg på 2x20W i klass A.
Spelade underbart (tills den började brinna) så nog blidde
det värme alltid, men branden hade nog med nåt tekniskt fel
att göra.
Det borde inte vara några större problem rent tekniskt dock,
med dagens kretsar.

Det börja tidigt, så tidigt jag minns....
Go to Top of Page

deerhunt
Member

363 Posts

Posted - 2002/12/04 :  22:51:21  Show Profile Send deerhunt a Private Message
Denna knäcker (alla) integrerade klass A förstärkare, iofs relativt hög värmeutveckling men inte klass A hela vägen.


Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker
Go to Top of Page

andar
Member

303 Posts

Posted - 2002/12/04 :  22:56:49  Show Profile Send andar a Private Message
deerhunt/ Vad är det för någon?

GAIS är tillbaka!!!
Go to Top of Page

Calman
Starting Member

29 Posts

Posted - 2002/12/04 :  23:01:33  Show Profile Send Calman a Private Message
quote:
Originally posted by deerhunt

Denna knäcker (alla) integrerade klass A förstärkare, iofs relativt hög värmeutveckling men inte klass A hela vägen.




vad är detta???
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/12/04 :  23:28:29  Show Profile Send n00b a Private Message
http://storefront4.e-commerce.telia.com/cgi-bin/tx400287.storefront/3dee810d032fa32a2718c12cc18706af/Product/View/1642

Har inte hört den själv men den skall låta bra säger dom som vet =))

Mätte inte så bra i "kubmätningngen" i hifi&musik iofs... kanske spelar mindre roll =))

//jonas

Mer effekt åt folket!!!

Edited by - n00b on 2002/12/04 23:28:57
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/12/04 :  23:34:09  Show Profile Send n00b a Private Message
http://storefront4.e-commerce.telia.com/cgi-bin/tx400287.storefront/3dee826b0344ff522718c12cc18706e4/Product/View/1988

för 20k i tyskland kanske kan vara något med =))


//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/12/05 :  03:04:21  Show Profile Send nin a Private Message
Varför inte:



Om jag inte minns fel så ger den 40 watt i klass A och 150 i AB. Så om du har 6900£ på dig så.
Och det BLIR värmeutvecklig, det lovar jag dig
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2002/12/05 :  03:19:26  Show Profile Send Nagra a Private Message
värmeutveckling......fryser du???

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2002/12/05 :  08:38:40  Show Profile Send linkan a Private Message
Det finns ju en del tillverkare som låter stärkarna jobba i klass A de första 2-10 Watten för att sen gå över i klass A/AB.

Linkan

Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2002/12/05 :  09:29:42  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Har tittat på integrerade förstärkare som levererar ren Klass A. Är lite nyfiken på om detta är en bra idé

Ja, ljudmässigt är det en mycket bra idé!!! och värmen får du ju ändå igen i form av uppvärmning av huset så det går ju +/- noll ungefär. Hade själv en Pioneer M-73 i några år (2x25 W klass A) och visst blev den mycket varm men vad gör det när ljudet blir så bra. Jag saknar ofta det rena klass-A ljudet...

Man borde inte sova.

Edited by - n/a on 2002/12/05 09:34:42
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2002/12/05 :  09:36:56  Show Profile Send EAR a Private Message
quote:
Originally posted by linkan

Det finns ju en del tillverkare som låter stärkarna jobba i klass A de första 2-10 Watten för att sen gå över i klass A/AB.


Som dessa
ca 15 watt A 100watt AB 62 kakor i ENGLAND
Mats
Fast integrerade är de ju inte men du har volympot så du kan köra Cd rakt in om du vill men jag använder försteg eftersom jag gillar vinyl

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel

Edited by - EAR on 2002/12/05 09:38:50
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/12/05 :  09:46:47  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by andar

deerhunt/ Vad är det för någon?



Det här är Maestro från Audio Analogue. En helt enkel fantastisk förstärkare från Audio Analogue som ligger i samma pris och prestandaklass som MArk Levinson 383 enligt det som stod i Hifi &Musik när de testade integrerade förstärkare. MvhKristofer

Här är en länk om du vill kolla upp den mer. http://www.audioanalogue.com
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2002/12/05 :  10:14:06  Show Profile Send Gebex a Private Message
Detta förutsätter att man bor i ett eget hus. I normala fall betalar fastighetsägaren värmen för lägenheter. Dessutom behövs ingen extra värme under sommaren.

quote:
värmen får du ju ändå igen i form av uppvärmning av huset så det går ju +/- noll ungefär.

Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2002/12/05 :  11:33:12  Show Profile Send jonny99 a Private Message
quote:
Det finns ju en del tillverkare som låter stärkarna jobba i klass A de första 2-10 Watten för att sen gå över i klass A/AB.


Det här är inget angrepp på EAR utan på Copywriters.

Förstärkare som jobbar i Klass a upp till en viss nivå för att sedan gå över till klass a/b är MYCKET IRRITERANDE reklam tjafs som det borde vara skottpengar på. Detta är helt enkelt definitionen av en klass a/b förstärkare. I en Klass A förstärkare är tomgångsströmmen alltid större än den ström som går ut till högtalarna, i en klass B förstärkare så stängs strömmen av för det rör/transistor som för tillfället inte behöver det i ett push pull par, i en Klass A/B förstärkare som utgör ungefär 99% av alla hifi förstärkare så finns det alltid en liten ström på utgångsrören/transistorerna för att undvika den distorsion som kommer av att man sätter på och stänger av utgångsrören/transistorerna i en klass B förstärkare.

Att reklammakare använder något som har varit standard i HiFi förstärkare sedan åtminstone 50 talet som en unik feature är oärligt och IRRITERANDE.
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2002/12/05 :  12:00:11  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Det finns en svensk förstärkare som heter Edison 60 som går i klass A och låter mycket trevligt
Go to Top of Page

andar
Member

303 Posts

Posted - 2002/12/05 :  12:46:00  Show Profile Send andar a Private Message
Har lyssnat på Edison 60 en hel del, Erik Anderson känns lite som en legend.
Fast jag är väl lite mer intresserad av transistorförstärkning i Klass A. Har tittat på Cayin 265Ai, finns det några motsvarigheter på marknaden

GAIS är tillbaka!!!
Go to Top of Page

JaLa
Member

92 Posts

Posted - 2002/12/05 :  13:35:17  Show Profile  Visit JaLa's Homepage Send JaLa a Private Message
Hej Jonny!
Det är väl inget fel och säga att en förstärkare jobbar i klass A upp till t. ex. 15W. Så länge man påstår att det är en klass A/B förstärkare.
/Janne
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/12/05 :  14:45:02  Show Profile Send Flint a Private Message
jonny99

Du tar i lite i överkant och har missuppfattat en sak.
Det finns ingen klass a/b.
Det finns bara klass a eller klass b och klass c osv.
När man skriver klass a/b menar man att maskinen jobbar i klass a
till en viss effekt och därefter i klass b.
Att vissa använder a/b som säljargument kan givetvis reta upp en
men ännu värre är det att säga att en Edison60 är en klassAmaskin.
Den är lika mycket a/b som alla andra. Det går att både räkna och
mäta upp. Bara att utgå från slutrörens arbetspunkt.
För att vara riktigt sanningsenlig ska också belastningimpedans
uppges vid definitionen av arbetspunktsklass.

Edited by - Flint on 2002/12/05 14:52:00
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2002/12/05 :  19:30:34  Show Profile Send JM a Private Message
quote:
Originally posted by linkan

Det finns ju en del tillverkare som låter stärkarna jobba i klass A de första 2-10 Watten för att sen gå över i klass A/AB.



Prexis ! Jag hade för många år sedan en Marantz PM64 MK2 som gick i klass A upp till 25W för att sedan slå över till AB upp till 105W ! Det var faktiskt en riktigt bra förstärkare i den prisklassen/årgången !

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

HansG
Starting Member

10 Posts

Posted - 2002/12/06 :  08:37:29  Show Profile Send HansG a Private Message
jag har en Sugden A21a integrerad klass A på knappt 2x25W som spelar jävulskt skönt (i mina öron), speciellt röster får en underbar realism. Minns fortfarande att när jag köpte den (beg. för ca 4 år sedan) så lyssande jag igenom större delen av min skivsamling bara för att sångarna liksom fått 'nytt liv', jag upplevde det som att de fått större lungkapacitet helt enkelt.
Med Sugden-stärkaren är det kul att lyssna på musik, gärna länge dessutom, för lyssningströtthet drabbas inte jag så lätt av i alla fall. Och ju längre den får gå, ju bättre låter den!
Värmeutvecklingen ja......... har lagt sensorn till en ute-termometer på den och den stannade strax under 70 gr.C. (Mätte strömförb. för ett par år den och har för mig att den var en bit över 3A, minns inte exakt, har nog förträngt det....)
/Hans

-----------------
Malmö
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2002/12/06 :  11:33:53  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Originally posted by HansG

jag har en Sugden A21a integrerad klass A på knappt 2x25W som spelar jävulskt skönt (i mina öron), speciellt röster får en underbar realism. Minns fortfarande att när jag köpte den (beg. för ca 4 år sedan) så lyssande jag igenom större delen av min skivsamling bara för att sångarna liksom fått 'nytt liv', jag upplevde det som att de fått större lungkapacitet helt enkelt.
Med Sugden-stärkaren är det kul att lyssna på musik, gärna länge dessutom, för lyssningströtthet drabbas inte jag så lätt av i alla fall. Och ju längre den får gå, ju bättre låter den!
Värmeutvecklingen ja......... har lagt sensorn till en ute-termometer på den och den stannade strax under 70 gr.C. (Mätte strömförb. för ett par år den och har för mig att den var en bit över 3A, minns inte exakt, har nog förträngt det....)
/Hans



Har själv haft Sugden klass a slutsteg. Finns bara ett fel på dom det är att dom brinner lite förlätt. Jag brände mitt steg 3 ggr. Jag har för mig att det hette ua nått. Jobbar som dit steg o blev lika varmt.
När jag öppnade o tittade i så såg jag att det inte fanns några skyddskretsar för DC eller liknande. Steget var väldigt enkelt uppbyggt o bra lät det.
I mitt fall så var JBL:arna för tunga att driva.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000