HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hifiutveckling och köpråd
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Perfect Sense
Member

387 Posts

Posted - 2007/07/10 :  09:04:48  Show Profile  Visit Perfect Sense's Homepage Send Perfect Sense a Private Message
Hej,

Bygger just nu min drömanläggning där fokus är något så originellt som optimering av prestanda i relation till pris. Mina första köp har varit ett par Sonus Faber Guarneri Homage följt av en Pathos Logos förstärkare. Min inställning är att utvecklingstakten inom 2-kanalsområdet är högst måttlig, varför jakten på "det senaste" snarare handlar om just det, och sällan större kvalitetsförbättringar. Kanske har jag fel.

Jag står nu inför köp av en ny CD-spelare, och inbillar mig att det trots allt skett en hel del utveckling inom det digitala området de senaste 5-10 åren. För att ta ett konkret exempel. Så sent som i dag på morgonen så såg jag en sex år gammal Accuphase DP75v till salu för knappt 30.000 kr där nypriset 2001 var över 100.000 kr. Som jämförelse så får du för 20.000 kr en ny Primare CD-31. Det jag frågar mig är givetvis om den äldre high-end spelaren står sig mot den nya med höga ambitioner? Hypotetiskt kanske, men jag skulle uppskatta era synpunkter i detta specifika fall, men också er allmänna uppfattning rörande gammalt och nytt.

/Marcus

Perfect sense
www.perfect-sense.se
Showroom i Stockholm | info@perfect-sense.se | 08 518 368 00 | Följ oss på Facebook

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/07/10 :  11:03:45  Show Profile Send FBK a Private Message
I stort så har du ganska rätt, men jag tycker att när det gäller billiga grejer så har DVD-spelare utvecklats rejält och även billigare högtalare blivit klart bättre. Inom CD-spelar området så har jag inte lyssnat och jämfört så mycket, men jag köpte en gammal Dac ifrån -96 för ca 2år sedan som på sin tid kostade ca "35"ny. Och den Dacen jämfördes även mot en DAC som idag kostar ca "11"ny och de låg på samma "nivå" ljudmässigt.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/07/10 :  11:12:58  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Om vi bortser från ljudet på maskinerna, så får du oftast en bättre mekanisk maskin i den äldre och betydligt dyrare.
För mig är det viktigt.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/07/10 :  11:14:41  Show Profile Send mayro a Private Message


Ta med en lånemaskin till Accuphasesäljaren och jämför. Sedan vet du och berättar för oss vad du kom fram till via en skoj bildtråd. Forumet törstar efter bilder nu då dom gamla är ev borta med vinden....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/07/10 :  11:46:37  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jag skulle gissa att apn mosar primaren, men det handlar ju också om tycke och smak. Lycka till.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/07/10 :  11:50:12  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Intressant jämförelse vore det onekligen. Primaren prisades ganska mkt i ett test nyligen i stereophile.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/


Edited by - mayday on 2007/07/10 11:50:30
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/07/10 :  13:09:52  Show Profile Send Stickan a Private Message
Här en ny högtalare - testad i Hifi & Musik april -07.http://www.bremen.se/main/HT12.0/HT12.0.html
Enligt testaren är det bara att gratulera de som köper i höst när den kommer ut på marknaden. Pris:15.000:-/paret.

EDIT: Glömde lägga in länken.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.

Edited by - Stickan on 2007/07/10 14:25:58
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/07/10 :  13:45:37  Show Profile Send huzze a Private Message
Stickan: Que? Utveckla gärna.

mayro:
quote:
Ta med en lånemaskin till Accuphasesäljaren och jämför. Sedan vet du och berättar för oss vad du kom fram till via en skoj bildtråd. Forumet törstar efter bilder nu då dom gamla är ev borta med vinden....
Den står i Norge
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=9279

hyperion: Jag tror Accuphasen slaktar Primaren.
Trots allt kostar analogdelar, skärmning, separata nätdelar etc etc pengar även om utvecklingen går framåt...

Edited by - huzze on 2007/07/10 13:48:41
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/07/10 :  14:11:26  Show Profile Send mayro a Private Message


jag TROR du har helt rätt Huzze I alla fulla fall så är den så överlägset snygg

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/07/10 :  14:17:32  Show Profile Send Marc a Private Message
quote:
också er allmänna uppfattning rörande gammalt och nytt.
Min generella uppfattning när det gäller digitala signalkällor är att avspelning direkt från cd-skivor sakta men säkert är på väg att fasas ut till förmån för avspelning från hårddisk eller liknande. Varför? Jo, för att det ger:

1. Bättre ljudkvalitet då ljudet inte måste läsas direkt från en skiva i realtid, vilket alltid medför fel.

2. Mycket bättre pris/prestanda-förhållande.

3. Ger oerhört flexibla möjligheter vid uppspelning.

4. Tekniken finns redan nu till ett överkomligt pris men kommer att bli ännu billigare framöver.

I mina ögon känns avspelning från cd-skiva redan nästan lika gammaldags som avspelning från vinyl.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/07/10 :  14:24:24  Show Profile Send Stickan a Private Message
quote:
Stickan: Que? Utveckla gärna.


För att göra en lång historia kort:"Jag vågar påstå att du inte hört något liknande. Nej, inte ens om du lyssnar på stora dipolära line source-elektrostater eller ultrasofistikerade rundstrålande högtalare. För hur bra det än låter vet du alltid att du lyssnar på högtalaråtergivning och att högtalarna står i ditt rum, men det är sannerligen inte uppenbart med Peters ägg!
Själv kan jag inte komma på att jag hört högtalare med en så okonstlad, helt övertygande närvarokänsla och gå-rakt-in-i-inspelningen-realism.

När de dessutom har hög känslighet, är lättplacerade och beräknas trots sin komplicerade gjutning hamna runt ynka 15.000 kronor är jag den förste att ställa mig i kön när de släpps till hösten.
Alla vi svårartade hifi-neurotiker kommer förstås att ha svårt att acceptera att en så liten högtalare kan åstadkomma det här, inte minst med tanke på priset, men alla ni andra har bara musikaliska upplevelser att se fram emot.
Det är bara att gratulera!"

Konstruktören heter Peter Steindl och var nära vän med Stig Carlsson, testaren är Mats Meyer-Lie. Nr-4-07.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/07/10 :  14:37:02  Show Profile Send mayro a Private Message


Va är det för högtalare?
MM-lie är inte en av mina resensenter med mest trovärdighet direkt nämligen. Så visa gärna länk så man kan se vad du talar om Stickan.

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/07/10 :  14:39:24  Show Profile Send Stickan a Private Message
Har lagt in länken i mitt första inlägg om denna högtalare nu.
Glömde visst bort det innan.
Okej då, här kommer den igen:http://www.bremen.se/main/HT12.0/HT12.0.html

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/07/10 :  14:46:20  Show Profile Send matte76 a Private Message
hyperion: Att Primare CD31 är en utmärkt cd-spelare kan jag skriva under på, men hur den står sig mot en äldre Accuphase har jag ingen aning om. Det enda jag vet är det jag har läst, att utvecklingen har gått framåt mycket de senaste åren vad gäller digitala signalkällor.

quote:
I mina ögon känns avspelning från cd-skiva redan nästan lika gammaldags som avspelning från vinyl.


marc: Ahh nä nu överdriver du allt en del. Cd är fortfarande det överlägset största formatet på marknaden och nästan alla musikintresserade har massor av skivor hemma. Dröjer nog 5-10 år innan något annat format börjar slå ut cd-skivan. Nackdelen med hårddisk-avspelning är väl dels att hårddiskar väsnas en hel del och dels att risken alltid finns att hårddisken havererar.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2007/07/10 14:58:07
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2007/07/10 :  14:58:05  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
quote:
Min generella uppfattning när det gäller digitala signalkällor är att avspelning direkt från cd-skivor sakta men säkert är på väg att fasas ut till förmån för avspelning från hårddisk eller liknande. Varför? Jo, för att det ger:

1. Bättre ljudkvalitet då ljudet inte måste läsas direkt från en skiva i realtid, vilket alltid medför fel.

2. Mycket bättre pris/prestanda-förhållande.

3. Ger oerhört flexibla möjligheter vid uppspelning.

4. Tekniken finns redan nu till ett överkomligt pris men kommer att bli ännu billigare framöver.

I mina ögon känns avspelning från cd-skiva redan nästan lika gammaldags som avspelning från vinyl.


Instämmer Marc. Det är så smidigt att ha tillgång till hela skivsamlingen direkt, inget skivbyte eller annat trasssel. Fler och fler inser att detta är oerhört smidigt, och om några år är cd-spelare något som bara inbitna konservativa "audiofiler" använder
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/07/10 :  15:02:08  Show Profile Send matte76 a Private Message
Kevin Mitnick: Visst är det smidigare att ha allt på hårddisken men så finns ju risken att hårddisken börjar trassla och allt kanske försvinner. Man kan klart göra backups. Dessutom tycker jag att det är mer känsla i att byta skiva, kolla i konvulutet etc än att bläddra igenom en hårddisk. Och visst är det kul att kolla igenom en persons skivsamling? Mycket roligare än att bläddra igenom hans hårddisk... Jag tror att det dröjer väldigt många år innan cd-spelaren endast blir något audiofiler använder. Minst 5 år men snarare 10-15.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2007/07/10 15:03:38
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/07/10 :  15:03:02  Show Profile Send Marc a Private Message
quote:
Ahh nä nu överdriver du allt en del. Cd är fortfarande det överlägset största formatet och nästan alla musikintresserade har massor av skivor hemma. Dröjer nog 5-10 år innan något annat format börjar slå ut cd-skivan. Nackdelen med hårddisk-avspelning är väl dels att de väsnar en del och dels att risken alltid finns att hårddisken havererar.
Störst nu ja, men inte för framtiden. Jag har också massa cd-skivor hemma men jag har lagt in dem på hårddisk och skulle aldrig komma på tanken att börja spela dem som skivor igen. Det är ju inget nytt format egentligen - bara en ny lagringsmodell som jag tycker har nästan alla fördelar på sin sida. Hårddisken kan gå sönder? Javisst, men det kan ju cd-skivorna och cd-spelaren också. Hör man att den börjar gnissla köper man en ny för en tusenlapp och tankar över. Eller har man en backup hela tiden. Priset för en 500 Gb tyst, extern hårddisk är ungefär lika mycket som 5 nya cd-skivor. Så nej, i mina ögon överdriver jag faktiskt inte.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be

Edited by - Marc on 2007/07/10 15:04:06
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/07/10 :  15:09:24  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Hårddisken kan gå sönder? Javisst, men det kan ju cd-skivorna och cd-spelaren också. Hör man att den börjar gnissla köper man en ny för en tusenlapp och tankar över. Eller har man en backup hela tiden. Priset för en 500 Gb tyst, extern hårddisk är ungefär lika mycket som 5 nya cd-skivor


Visst kan cd-skivor och cd-spelare också gå sönder men jag tror nog att de håller betydligt bättre än en hårddisk. Jag har aldrig varit med om att en cd-spelare gått sönder (ta i trä) om den inte har varit typ 15-20 år gammal (min brors började bli konstig efter 15 år, då hade han spelat på den dagligen) och har en skiva gått sönder har det berott på att den har misskötts med repor som följd.

Men visst har du rätt, framtidens format är knappast cd-skivan utan snarare hårddiskar eller motsvarande (gärna bättre?). Synd för "känslan" dock som helt försvinner då (förmodligen). Dock tror jag som sagt att det dröjer mycket längre än vissa tror. Cd-skivan är extremt inarbetad som format och är mycket svår att rucka på.

Kolla hur det gick för cd-skivans "ersättare" SACD och DVD-audio...de har förlorat och de flesta bryr sig inte om dem trots väsenligt bättre ljudkvalitet än cd-skivan (i de flesta fall). Har också att göra med att de flesta nöjer sig med mp3 som format, vilket innebär att de inte bryr sig om att ljudkvaliteten på många av dagens skivor tyvärr är ganska dålig.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2007/07/10 15:11:52
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2007/07/10 :  15:13:42  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
TRANSPORTER RUUUULES! ;)

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/07/10 :  15:15:28  Show Profile Send Marc a Private Message
Du har rätt när det gäller känslan, men den ersätts av en annan härlig känsla - nämligen den när man kan köra random på hela sin skivsamling t.ex.! Eller leka DJ utan att det behöver bli tyst mellan låtarna för att man byter skiva.

Sen sa ju många när det gällde foto att den analoga filmen skulle stå sig länge..men det dröjde faktiskt inte så länge innan det digitala formatet helt tog över.

SACD och DVD-A är ju också skivor så de tror jag också kommer försvinna i de format de finns nu. Jag menar, hur mycket resurser går det inte åt för att producera och distribuera massa onödiga plastskivor när all information kan skickas förlustfritt på nätet.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be

Edited by - Marc on 2007/07/10 15:15:43
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/07/10 :  15:21:50  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Du har rätt när det gäller känslan, men den ersätts av en annan härlig känsla - nämligen den när man kan köra random på hela sin skivsamling t.ex.! Eller leka DJ utan att det behöver bli tyst mellan låtarna för att man byter skiva.


Där får jag ge dig rätt, brukar själv köra en massa låtar från datorn på fester etc och vid sådana tillfälle är det perfekt att slippa skivbyten. Men när jag lyssnar själv, i lugn och ro, föredrar jag cd-skivor och att slippa springa till datorn hela tiden för att byta låt etc. En Squeezebox eller motsvarande skulle dock sitta fint i framtiden!

quote:
Sen sa ju många när det gällde foto att den analoga filmen skulle stå sig länge..men det dröjde faktiskt inte så länge innan det digitala formatet helt tog över.


Har du rätt i men digitalkameran har ju å andra sidan bara fördelar gentemot de gamla analoga; bättre bilder, smidigare användning, möjlighet att se bilden direkt etc. Och knappast någon förlorad känsla att tala om heller!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/07/10 :  15:48:13  Show Profile Send Marc a Private Message
quote:
Har du rätt i men digitalkameran har ju å andra sidan bara fördelar gentemot de gamla analoga; bättre bilder, smidigare användning, möjlighet att se bilden direkt etc. Och knappast någon förlorad känsla att tala om heller!
Säg det till en gammal erfaren fotograf-räv som stått hela sitt liv i mörkrummet och pysslat. Han skulle säga att det är DÄR känslan finns.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/07/10 :  15:53:18  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Säg det till en gammal erfaren fotograf-räv som stått hela sitt liv i mörkrummet och pysslat. Han skulle säga att det är DÄR känslan finns.


ja kanske, jag är ingen expert

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/07/10 :  15:55:14  Show Profile Send huzze a Private Message
Stickan: Nu minns jag

Mayro: Skulle vilja se dem i din anläggning, Mr "Bigger is More"

Edited by - huzze on 2007/07/10 15:56:48
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/07/10 :  22:20:58  Show Profile Send Marc a Private Message
quote:
Men när jag lyssnar själv, i lugn och ro, föredrar jag cd-skivor och att slippa springa till datorn hela tiden för att byta låt etc.
I dagsläget måste jag springa till datorn hela tiden för att byta låt och, jag instämmer, det är rätt jobbigt. (Nu skulle jag iofs få springa lika långt till cd-spelaren för att byta skiva så det jämnar kanske ut sig.) MEN jag har en idé om att kunna köra remote desktop på någon liten grunka med en liten skärm och WLAN - och då skulle man kunna styra låtlistor etc (i princip fjärrstryra hela datorn) i Foobar direkt från soffan. Slappt som tusan. Återstår dock att komma på en praktisk och billig lösning! Fast eftersom detta är framtiden kommer det nog någon sån grunka snart...

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be

Edited by - Marc on 2007/07/10 22:22:00
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/07/10 :  22:48:36  Show Profile Send huzze a Private Message
Squeezebox?
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.84 sekunder. Snitz Forums 2000