HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Att välja elemet
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

andreas
Starting Member

28 Posts

Posted - 2002/07/10 :  13:51:02  Show Profile Send andreas a Private Message

Hej!

Vilket program brukar ni använda för att välja element när ni skall nykonstuera en högtalare? Dvs, en databas över element, där man kan söka med kriterier för att grovsortera fram ett antal element för vidare utvärdering om de passar bra ihop?

mvh,
Andreas

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/07/10 :  14:03:09  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Jag laddade hem WinISD Pro och det gillar jag, gratis också.
Vad det gäller parametrar, jag litar inte blint på de som
ligger i programvaror, utan gämför med de som finns på
diverse internet sidor innan jag är helt säker.

Om element passar ihop med varandra, det ser man väl själv..

---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

andreas
Starting Member

28 Posts

Posted - 2002/07/10 :  17:42:36  Show Profile Send andreas a Private Message

WinISD pro laddade jag ner aldeles nyss och i den versionen så gick det inte att kryssa i checkboxen "filter" för att söka bland elementen (har för mig att det gått bra i tidigare versioner).

Niklas Nord:
"Om element passar ihop med varandra, det ser man väl själv.."

Jo, det är klart, men det är bekvämta att kunna söka efter frekvensområden, känslighet eller liknande utan att behöva titta igenom myrriader av olika...

Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/07/10 :  17:56:26  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Vad gäller några av de grundläggande parametrarna, så som känslighet, frekvensområde etc, så lär man sig efter hand vad det finns ute på marknaden. Efter lite tid vet man på ett ungefär vad DST (Scan Speak, Vifa, Peerless), Seas, Eton, T&P, Skaaning, Morell, DynAudio osv osv osv har för några "genomgående" egenskaper och olika element att välja bland.

Självklart skulle en optimal och idealisk sökfunktion kunna underlätta det hela, men troligtvis blir sökmaskinen bara ett abstraktionslager så att vi får fram element som funkar jättebra med avseende på de tre, fyra parametrar vi sökt på...Sen finns det andra element som totalt skulle kunna ge ett bättre slutljud fast vi var tvungna att pruta på nån egenskap.

Snurrigt?




Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu
Go to Top of Page

andreas
Starting Member

28 Posts

Posted - 2002/07/10 :  20:49:32  Show Profile Send andreas a Private Message
quote:

Vad gäller några av de grundläggande parametrarna, så som känslighet, frekvensområde etc, så lär man sig efter hand vad det finns ute på marknaden. Efter lite tid vet man på ett ungefär vad DST (Scan Speak, Vifa, Peerless), Seas, Eton, T&P, Skaaning, Morell, DynAudio osv osv osv har för några "genomgående" egenskaper och olika element att välja bland.

Självklart skulle en optimal och idealisk sökfunktion kunna underlätta det hela, men troligtvis blir sökmaskinen bara ett abstraktionslager så att vi får fram element som funkar jättebra med avseende på de tre, fyra parametrar vi sökt på...Sen finns det andra element som totalt skulle kunna ge ett bättre slutljud fast vi var tvungna att pruta på nån egenskap.

Snurrigt?



Näe, inte ett dugg snurrigt, bara logiskt!
Eftersom jag bara är inne på mitt tredje par byggen så är jag än så länge inte tillräckligt hemma i vad tillverkarna harm jag blir det säkert så småning om. För mig handlar det inte om att hitta "det ultimata" sökverktyget, bata något att grovsortera en första vända med, sedan måste man ju utvärdera det man hitta noga ändå...

Cheers,
Andreas

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000