HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Miles Davis
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

milesahead
Member

97 Posts

Posted - 2007/07/08 :  23:16:53  Show Profile Send milesahead a Private Message
Jag har suttit hela kvällen (och kommer förmodligen sitta hela natten) och lyssnat på Miles Davis-plattor. Efter att ha läst en tråd om återkommande favoriter (där min lista naturligtvis innehöll Miles) infann sig suget och jag började åter igen att lyssna igenom de skivor jag har. Det jag slås av när jag lyssnar på Miles Davis är hur förbryllande hans musik är. Jag förstår ofta inte vad det är som lockar, vilket är väldigt frustrerande. Ofta vill jag avfärda musiken som pretantiös skit i form av kaos och (o)ljud men samtidigt kan jag inte låta bli att lyssna och förföras. Det är något magiskt trollbindande med musiken som jag inte kan förklara. Kan någon hjälpa mig?

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2007/07/08 :  23:35:02  Show Profile Send svejk a Private Message
Är själv ingen större Miles diggare har några få plattor. Men förstår hur banbrytande han var, hela fusion vågen på 70-talet var han tex pappa för. Har en kompis som är Milesfreak med någon hyllmeter Milesvinyl Får be honom om lite vägledning.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/07/08 :  23:48:15  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Samtidigt som "Kind of Blue" är en väldigt bra nybörjarjazzplatta med ett enkelt bopsväng som de flesta tycker om så ter sig "In a silent way" med sitt långsamt monotona malande, "sketches of spains" spanskinspirerade klassiska symfonier eller "bitches brew" med sin märkliga medicinskåpsfusion (med två trummisar en i höger kanal och en i vänster) - som väldigt svårtillgängliga. Nästan esoteriskt svåra och något för snobbar som "förstår".

Samtidigt kan jag inte heller undgå att återkomma till dem alla och undan för undan tycker jag mig förstå och gilla de verken också. (med andra ord, jag håller på bli pretentiös snobb?)

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2007/07/08 23:48:42
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/07/09 :  08:12:46  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag skulle inte kalla "Kind of blue" för en nybörjarjazzplatta,,, men det är flera som gör det.
Storheterna med olika pionjärer är svårt att förstå tror jag, om man inte helt och klart gillar genren.


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/07/09 :  12:23:46  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Jag har många gånger satt på "kind of blue" i bakgrunden när det varit folk hemma och fått reaktionen "vad är det här? Det är ju bra - fast det är jazz!" några gånger på just den skivan. Därav min slutsats att det är en bra nybörjarskiva då det även är måttligt musikintresserade som blivit förtjusta. Skulle jag satt på "Bitches Brew" skulle nog reaktionen blivit en annan...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

milesahead
Member

97 Posts

Posted - 2007/07/09 :  13:54:49  Show Profile Send milesahead a Private Message
Skönt att höra att det finns folk som känner igen känslan. Det kanske helt enkelt handlar om skolningsväg. Och att vissa saker förblir ett mysterium. En sak är dock säker. Jag kommer alltid att dras till Miles kanske just tack vare det märkliga och ofattbara.
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2007/07/13 :  11:51:02  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Håller också med. Kind of Blue är en bra nybörjarplatta och är lätt att ta till sig. Men det betyder inte att den på något sätt är simpel eller kanske tillrättalagd. Men tycker nog ändå att In a silent way är hans bästa. Och vilket band...

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2007/07/13 :  12:58:54  Show Profile Send Matrixen a Private Message
JAg har det mesta som Miles släppt på Columbia och Warner och framförallt de "svårare" från 60 och 70 talet spelas inte så ofta, men jag skulle inte vilja vara utan någon av dem i min samling!
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2007/07/13 :  13:44:00  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Håller med beat om att In a silent way är en av de bästa. Jag är även förtjust i Prestigeskivorna från mitten av 50-talet: Cookin´, Workin´, Steamin´ och inte minst Walkin´. Av de "nyare" skivorna är Jack Johnson, The man with the horn och Star People bra, tycker jag. Åttiotalslåtarna åtnjuts gärna på Liveskivor (Live around the world och We want Miles) eller på DVD.



Live Gröna Lund -88

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

thosod
Member

111 Posts

Posted - 2007/07/13 :  13:52:28  Show Profile Send thosod a Private Message
Tutu och You´re under arrest är helt underbara 80-tals album
vh
Thomas
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000