HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Tips på "spänningsthriller"-böcker?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2007/07/08 :  22:27:00  Show Profile Send Ayn a Private Message
Har just läst ut min första Guillou-bok, "Madame Terror". Man kan ju ha ett och annat att säga om diverse politiska åsikter som lyser igenom i Guillous skrivande, men som spänningsroman sett tyckte jag den var riktigt bra så länge man såg det för vad det är - en fiktiv handling.

Eftersom sommaren ännu är ung och jag fått upp lässuget igen är jag nu nyfiken på att fortsätta läsa fler böcker i ungefär samma stil. Jag har som sagt inte läst några andra av Guillou, men resten av Hamilton-böckerna kanske går i samma stil - om de inte känns för omoderna antar jag att det kan vara något. Vilken bok ska jag läsa härnäst i så fall?

Sen får jag en känsla av att det mycket väl kan finnas en massa icke-svenska böcker som gör samma sak mycket bättre - vad finns det för schyssta internationella författare som skriver liknande böcker? Några specifika tips?

Tacksam för all tänkbar input! Det är kul med sommarläsning!

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2007/07/08 :  23:10:57  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
För min egen del har jag alltid varit svag för Stephen King när det gäller spänning.

Sedan får man inte glömma Robert Ludlum's underbara böcker, spänning för alla stora pojkar (filmen "Bourne Identity" bygger på Ludlums bok "Identitet Cain")

Började läsa King och Ludlum i början av 80-talet och har nästan alla deras böcker.

Kul att ha lite verklighetsflykt mellan alla faktaböcker och de man måste läsa för arbetets skull.

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/07/08 :  23:45:34  Show Profile Send f95toli a Private Message
Guillou håller faktiskt bra klass även internationellt. Hamiltonböckerrna är fortfarande läsvärda, läs dem i ordning.
De har väl dock samma problem som alla andra böcker som utspelas i "verkligheten" i det att de kanske inte känns sådär väldigt aktuella, Ludlums böcker (som är bra) har samma problem. Det finns ju också drivor med bra thrillers som utspelas under det kalla kriget (ex. av Tom Clancy) men de tenderar också att kännas rätt mossiga.

Mästaren i spiomthriller genren är annars John Le Carre, väldigt duktig författare vars böcker också filmats (den senaste var väl "The Constant Gardender"). Tydligen också en av få författare som också uppskattas av folk i "branchen" då hans böcker tenderar att vara ganska realistiska (han jobbade fortfarande för MI6 då han skrev sin första bok).

Om jag ska tipsa om en specifik bok så blir det dock "Faderland" av Robert Harris. Det är något så ovanligt som en lättläst "spänningsthriller" med en hel del tanke bakom. Man får dock vara beredd på att den är delvis ganska obehaglig så det är ingen ren "nöjesläsning".



Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2007/07/09 :  10:22:18  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message
Min favorit har länge varit Tom Clancy. Hans mest kända är kanske Jakten på Röd Oktober, som också blev film med Sean Connery. Böckerna handlar ofta om mer eller mindre "troliga" scenarios i världspolitiken, och ofta ruggigt spännande. Ofta tjocka böcker också så dom räcker hela sommaren!

"Learning by doing"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/07/09 :  10:53:12  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Att läsa Hamilton från början är att rekommendera,, även om det känns lite "out of date" idag.
Avslutade just en lyssning på "I Nationens intresse".

Det var nog 10 år sen jag gick igenom serien sist.

Röd Storm - Tom Clancy, En favorit sist jag läste den.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/07/09 :  11:38:11  Show Profile Send Vox a Private Message
Varför inte ta dig an triologin om Lisbeth Salander och "Kalle Blomqvist" dvs. böckerna av Stieg Larsson?







Edit: Ändrat till Salander

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"

Edited by - Vox on 2007/07/10 09:43:44
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2007/07/09 :  11:47:59  Show Profile Send Ayn a Private Message
Tack för alla tips! Det blir nog till att starta från början och ge sig på Coq Rouge. John Le Carré verkar intressant också, "The Spy Who Came In from the Cold" har man ju hört talas om. Såg "The Constant Gardener" som film och fick känslan av att boken nog funkade bättre.

Clancy och några andra amerikanska författare har jag fått för mig att det är just väldigt - amerikanskt...är det enbart fördomar eller ligger det nån sanning i det? Ska kolla upp Röd Storm hursomhelst.

Kom på att titeln blev lite kaka på kaka...spänningsthriller, thrill är ju just...spänning Nåja, andemeningen gick ju fram! Återigen, tack för alla tips! Ju fler desto bättre

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/07/09 :  11:50:11  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Clancy är, ja, lite amerikaniserad... i Röd storm tycker jag dock att det är lika annorlunda.
Gillar hans sätt att beskriva vad som sker samtidigt på olika platser..

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7783 Posts

Posted - 2007/07/09 :  14:59:10  Show Profile Send Fuling a Private Message
quote:
Lisbeth Svalander


Du menar nog Salander, men med tanke på att detta är ett hififorum så förstår jag vad felskrivningen kommer ifrån:)

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2007/07/09 15:00:41
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4453 Posts

Posted - 2007/07/09 :  16:36:00  Show Profile Send jari a Private Message
Som nästa,Gudfadern av Mario Puzo naturligtvis.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

alpinist
RödaTråden-vinnare

963 Posts

Posted - 2007/07/10 :  09:12:17  Show Profile Send alpinist a Private Message
Har läst 5-6 st av Clancy, och den som greppade tag hårdast
var "Summan av skräck", där ett gäng terrorister försöker få in en kärnladdning in i USA....! 1000 sidor fullkomligen fladdrade iväg!
Rätt mycket tekniska beskrivningar, men det höjer bara den realistiska känslan!

Tremolo junkie!
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/07/10 :  09:45:43  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
Du menar nog Salander

Visst ska det var Salander och inget annat.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2007/07/10 :  18:45:56  Show Profile Send Peter S a Private Message
Min fru istämmer om Stieg Larsson trilogien (och även jag då jag smyglyssnade med på CD-boken).

Michael Connelly ska vara en favorit också!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/07/10 :  20:08:30  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Connelly har jag lyssnat på och är helt ok.
har dessutom en ny inköpt, som inväntas...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000