HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 seas thor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2007/07/09 :  06:37:22  Show Profile Send jonasz a Private Message
Om de fortfarande ar daliga efter 1 vecka sa koper jag dem for 100:-

Na, men allvarligt sa tycker jag inte att Thor later nagot vidare... Elementen ar kanonbra, vad som ar "fel" vet jag personligen inte. Formodligen filtret och "ladan". Har hort flera klaga pa dalig bas. Forsok hitta nagon annan konstruktion online.

Lycka till hursomhelst!


You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

TeM
Starting Member

30 Posts

Posted - 2007/07/09 :  11:19:17  Show Profile Send TeM a Private Message
Har haft ett par Thor (som jag köpt på Hifi-Kit) sedan årsskiftet och är mycket, mycket nöjd med dem. De lät lite vassa i början men efter några veckors inspelning blev det bättre. Jag har själv byggt mina låder enligt ritningarna från SEAS.

Med tanke på hur bra jag tycker de låter, verkar det konstigt hur saker och ting beskrivs i denna tråden. Är filtret verkligen rätt byggt?

TeM
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/07/09 :  11:29:42  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jimmy, testa och justera dess placering.
Du får väl slå en signal till Mattias annars och bjuda över honom på en fika..

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/07/09 :  11:59:31  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Transmissionslinjen är nog inte helt lätt att få till helt perfekt!

Lådan är dessutom för stor för att lätt göra om till portad låda...då krävs ca 25-30 liter + port + element + stag. Idagsläget verkar lådvolymen (som TL-låda) vara bortåt 50 liter...

Enligt texten på Seas' hemsida är basen lyft med 3, 4 dB. Något som talar emot att det skulle vara basfattigt.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2007/07/16 :  23:07:57  Show Profile Send Uniper a Private Message
Kan bara hålla med TeM. Jag byggde också mina lådor själv efter seas ritning. Och jag tyckte också att det lät alldeles för vasst i början. Men det ordnade upp sig ganska snabbt. Jag lider inte av någon som helst bas-brist.

Det blir förresten lite mjukare ljud om man inte riktar in dom mot lyssnaren, utan låter dem stå "rakt fram". Det funkar kanon hos mig!
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2007/07/17 :  21:30:29  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Har tagit med Jimmys Thor hem till mig för en genomgång.
Hittade inga fel på komponenter eller dess placering, däremot fel värde på en kondensator, 8,2uf ska det vara enligt ritning men är 8uf.
Visserligen fel men dock ett litet fel.

Däremot har ett membran bytts i ena diskanten vilket löste ett stort problem.

Har även bättrat på lite lödningar så nu ligger högtalarna i nivå med varandra iaf.

Tråkigt nog så huserar elementen i hifikit-lådor som skiljer sig mot Seas egna låda. Bl.a. baffelbredden med ett par centimeter, aviker även höjdledes.

Diskanterna är försänkta men alldeles för lite, dom sticker ut ca: 3 mm dessutom är dom försänkta snett

Karaktären som Jimmy beskriver håller jag tyvärr med om, låter lika tunnt och omusikaliskt hos mig med.

Nu ska dom iaf motioneras ett par veckor, under tiden ska ett par test-basrelexlådor byggas.
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2007/07/17 :  22:48:00  Show Profile Send pak a Private Message
märkligt.
en kompis har såna-helt märkligt placerade 1 i hörn och 1 vid dörröppning-aldeles för brett isär och för nära bakvägg.lika förbaskat så låter det ganska bra..djup och skön bas utan att spela högt alls-mjukt och behagligt ljud mm.jag fattar inte?iofs ingen riktig fokus med den placeringen men jäkla trevligt ljud i alla fall.allt med en simpel dvdspelare och hembyggt för/slutsteg.det låter ju som rena motsatsen ju!?!?

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/07/17 :  22:48:53  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Vilket härligt initiativ!! :)

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/07/18 :  09:06:36  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Håller med Kaffekoppen - bra initiativ!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2007/07/19 :  01:02:23  Show Profile Send jonasz a Private Message
Den har traden kanske kan intressera? http://www.htguide.com/forum/showthread.php4?t=26754

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2007/08/14 :  22:56:29  Show Profile Send jonasz a Private Message
Det har filtret borde funka kalas
http://www.htguide.com/forum/showpost.php4?p=353775&postcount=34

http://www.htguide.com/forum/showpost.php4?p=353791&postcount=36

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000