Author |
Topic |
jonasz
Member
2542 Posts |
Posted - 2007/07/09 : 06:37:22
|
Om de fortfarande ar daliga efter 1 vecka sa koper jag dem for 100:-
Na, men allvarligt sa tycker jag inte att Thor later nagot vidare... Elementen ar kanonbra, vad som ar "fel" vet jag personligen inte. Formodligen filtret och "ladan". Har hort flera klaga pa dalig bas. Forsok hitta nagon annan konstruktion online.
Lycka till hursomhelst!
|
You'll Never Walk Alone... |
|
|
TeM
Starting Member
30 Posts |
Posted - 2007/07/09 : 11:19:17
|
Har haft ett par Thor (som jag köpt på Hifi-Kit) sedan årsskiftet och är mycket, mycket nöjd med dem. De lät lite vassa i början men efter några veckors inspelning blev det bättre. Jag har själv byggt mina låder enligt ritningarna från SEAS.
Med tanke på hur bra jag tycker de låter, verkar det konstigt hur saker och ting beskrivs i denna tråden. Är filtret verkligen rätt byggt? |
TeM |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2007/07/09 : 11:29:42
|
Jimmy, testa och justera dess placering. Du får väl slå en signal till Mattias annars och bjuda över honom på en fika.. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/07/09 : 11:59:31
|
Transmissionslinjen är nog inte helt lätt att få till helt perfekt!
Lådan är dessutom för stor för att lätt göra om till portad låda...då krävs ca 25-30 liter + port + element + stag. Idagsläget verkar lådvolymen (som TL-låda) vara bortåt 50 liter...
Enligt texten på Seas' hemsida är basen lyft med 3, 4 dB. Något som talar emot att det skulle vara basfattigt.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Uniper
Member
668 Posts |
Posted - 2007/07/16 : 23:07:57
|
Kan bara hålla med TeM. Jag byggde också mina lådor själv efter seas ritning. Och jag tyckte också att det lät alldeles för vasst i början. Men det ordnade upp sig ganska snabbt. Jag lider inte av någon som helst bas-brist. Det blir förresten lite mjukare ljud om man inte riktar in dom mot lyssnaren, utan låter dem stå "rakt fram". Det funkar kanon hos mig! |
|
|
fidelityn
Member
870 Posts |
Posted - 2007/07/17 : 21:30:29
|
Har tagit med Jimmys Thor hem till mig för en genomgång. Hittade inga fel på komponenter eller dess placering, däremot fel värde på en kondensator, 8,2uf ska det vara enligt ritning men är 8uf. Visserligen fel men dock ett litet fel.
Däremot har ett membran bytts i ena diskanten vilket löste ett stort problem.
Har även bättrat på lite lödningar så nu ligger högtalarna i nivå med varandra iaf.
Tråkigt nog så huserar elementen i hifikit-lådor som skiljer sig mot Seas egna låda. Bl.a. baffelbredden med ett par centimeter, aviker även höjdledes.
Diskanterna är försänkta men alldeles för lite, dom sticker ut ca: 3 mm dessutom är dom försänkta snett
Karaktären som Jimmy beskriver håller jag tyvärr med om, låter lika tunnt och omusikaliskt hos mig med.
Nu ska dom iaf motioneras ett par veckor, under tiden ska ett par test-basrelexlådor byggas. |
|
|
pak
Member
1572 Posts |
Posted - 2007/07/17 : 22:48:00
|
märkligt. en kompis har såna-helt märkligt placerade 1 i hörn och 1 vid dörröppning-aldeles för brett isär och för nära bakvägg.lika förbaskat så låter det ganska bra..djup och skön bas utan att spela högt alls-mjukt och behagligt ljud mm.jag fattar inte?iofs ingen riktig fokus med den placeringen men jäkla trevligt ljud i alla fall.allt med en simpel dvdspelare och hembyggt för/slutsteg.det låter ju som rena motsatsen ju!?!? |
-----------OBS------------ Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
|
|
|
kaffekoppen
Semesterfirare
1415 Posts |
Posted - 2007/07/17 : 22:48:53
|
Vilket härligt initiativ!! :) |
Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas! Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/07/18 : 09:06:36
|
Håller med Kaffekoppen - bra initiativ!
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
jonasz
Member
2542 Posts |
|
jonasz
Member
2542 Posts |
|
Topic |