HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 DAC mellan CD och förstärkeri lämplig för DIY?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2007/07/06 :  23:19:29  Show Profile Send Amatören a Private Message
Ok!
Som rubriken antyder, en DIY-DAC som lämpar sig för en som inte har alltför mycket erfarenhet inom DIY-elektronik men som vill ha ett rejält lyft inom omvandlingens ädla konst av ettor och nollor till något hörbart format!
Bakgrunden är den där "djävla" mayro och hans före detta Ayon CD-1, 11kg stridsvagn till spelare, som inte lämnar mig någon ro! Tänkte att kanske en yttre DAC tillsammans med min Pioneer DVD 939-A skulle kunna bli ett rejält lyft i alla fall vad gäller CD-ljudet!

En bra transport tillsammans med det bästa vad DAC inom självbygge kan erbjuda vore något att sträva efter, så vad f...n föreslår ni att jag ska satsa på, rör eller...?

Så, kamrater på detta forum, här har ni en nystartad tråd på detta delikata ämne att ösa åsikter och erfarenhet över!

Det jag eftersträvar är något enkelt för självbygge (tänk på att jag är amatör) som kan lyfta ljudet mot High-End!
Högtalare och transport av god kvalitet har jag redan, så, som vanligt, alla tips och sparkar i rätt riktning emottages av tacksamhet. En inbyggd jitterätare vore inte fel heller...
Ska jag bygga med rör eller mer konventionellt eller...?!

Som vanligt, alla tips, länkar och åsikter emottages med tacksamhet, bara de innehåller kretsschema, komponentförteckning och lyssning/jämförelser.

Ett litet projekt i sommar, kanske?

Edit: Slavfet...Å ett till...

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"

Edited by - Amatören on 2007/07/19 17:58:26

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2007/07/06 :  23:36:35  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message
http://www.twistedpearaudio.com/opus/opus.aspx

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=37ba1fe8849e25bffcd77502d1909982&threadid=79456

Edited by - Tobias_Sv on 2007/07/06 23:37:19
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2007/07/07 :  08:40:35  Show Profile Send secanbj a Private Message
Hej

Jag har byggt Peter Daniel's DAC och den är ruskigt bra.



/Anders
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2007/07/07 :  14:08:57  Show Profile Send Amatören a Private Message
Tobias_Sv,
tackar för länkarna, ska kollas upp!

secanbj,
den ser välbyggd ut!
Var hittar man information om denna och har du lust att skriva ner några lyssningsintryck och vad du jämför med i så fall.

Någon som har fler tips?
Ös på

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

Zoggy
Starting Member

47 Posts

Posted - 2007/07/07 :  16:34:59  Show Profile Send Zoggy a Private Message
http://www.geocities.com/rjm003.geo/rjmaudio/diy_dac.html

dendär har jag länge gått å funderat på... vet inte ett jota om den e bra eller inte. Iaf är den minimalistisk.

mvh Z
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2007/07/12 :  23:24:16  Show Profile Send Amatören a Private Message
Här var det drag i denna tråd
Kom igen nu, va?

Någon som clonat denna intressanta skapelse: http://www.audiosynthesis.co.uk/dax_discrete.htm?
Om jag fattat det rätt så är det en av värdens bästa dacar...
DET vore något att sätta tänderna i, uppsampling och hela rasket

Åsikter, schema och diskussion är välkommet!

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

hobbes
Member

364 Posts

Posted - 2007/07/13 :  09:23:45  Show Profile Send hobbes a Private Message
En billig DAC som gav min enkla CD ett lyft var denna...
http://www.diyparadise.com/dackit/1545bdackit.html
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/07/13 :  09:57:15  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
secanbj, kan man provlyssna nån gång på den dacen? Är den med 1543?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/07/13 :  21:22:56  Show Profile Send Kmj a Private Message
Bernt.
Japp, TDA1543 (har en på G jag med)

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2007/07/13 :  23:33:06  Show Profile Send Amatören a Private Message
secanbj, Bernt Jansson och Kmj:
Eftersom NI visar sånt intresse för Peter Daniel's DAC så blir även jag nyfiken...
Var hittar man kretsschema och layout på denna?

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/07/13 :  23:45:32  Show Profile Send Kmj a Private Message
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=51381
mot slutet nånstans men finns även en USB-dac

jag fick mitt kort av en kille i polen som tack för en tjänst.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/07/14 :  21:08:42  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Secanbj är hygglig nog att låna ut sin dac till mig under sin semester.
Så nu har jag provlyssnat lite grann och den är jätteintressant helt klart!
Jag ska jämföra med min egen Eojudsdac nu i veckan så jag återkommer...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/07/14 :  22:20:01  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Här är förresten ett gammalt reportage:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=44210


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2007/07/14 :  22:21:55  Show Profile Send Zei a Private Message
Spännande Bernt!
Sitter med fingret på F5 knappen

/Z

Signatur..
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/07/14 :  22:46:56  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Länk till Secanbj´s reportage finns ovan...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2007/07/15 :  02:32:25  Show Profile Send Amatören a Private Message
Tack Bernt!
Ser fram emot "återkomsten".

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/07/17 :  11:07:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag tycker Peter Daniels dacen låter kalas. Har spelat på den i flera dagar och den känns helt rätt. Helt okomplicerat, dynamiskt, välupplöst och ändå mjukt.
Med Oejuds-dacen har jag inte jämfört A/B, det blir lite bökigt när utnivåerna är så väldigt olika. Men Peter Daniels dacen är något bättre än min hottade Cambridge, mer kropp i mellanregistret och mer välupplöst diskant. Ingen jättestor skillnad.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Frode
Member

152 Posts

Posted - 2007/07/17 :  11:17:59  Show Profile Send Frode a Private Message
www.dddac.de er også et alternativ.

Frode

Edited by - Frode on 2007/07/17 11:19:21
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2007/07/17 :  11:46:42  Show Profile Send Zei a Private Message
Kul.

Vad jag förstår är det ju ingen "dyr" historia att bygga heller vilket gör det hela ännu roligare..

Alltså peter Daniels Dac...


/Z

Signatur..
Go to Top of Page

Lindgren
Donator: Bildserver

330 Posts

Posted - 2007/07/17 :  12:59:31  Show Profile  Visit Lindgren's Homepage Send Lindgren a Private Message
Om ja bara får slänga in en fråga till att komplettera med; När ja handlade min NAD C540-spelare så va de lite snack om att dac:en i den var en ganska trevlig en, nån "Burr Brown delta-sigma" dac tror ja de hette, men hur mycke behöver man ta i för att bygga en bättre dac igentligen, är dac:en i denna bara "bra för priset" (och nästan kass i gämförelse mot de dacar som nu här är presenterade) eller vad anser ni??

DiY and OpenSource is my melody
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/07/18 :  15:30:46  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Delta-sigma är en typ av dac, den vanligaste idag tror jag. Sen finns olika modeller och fabrikat som alla är delta-sigma.

Peter Daniels dac bygger på en annan och äldre typ.

Enligt min åsikt beror ljudet mer på kringkomponenter än själva dacen. Framför allt hur strömförsörjningen är gjord.
Sen är det inte helt ovanligt att man fördärvar alltihop med ett riktigt dassigt filter på utgången.

Frode: dd-dacen är egentligen precis vad Oejudsdacen är. McGyver byggde en dd-dac och spelade med på en träff i Staffanstorp och sedan blev det sånt intresse att flera byggde likadana.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2007/07/19 :  11:35:53  Show Profile Send Amatören a Private Message
Här har dykt upp ett par intressanta alternativ, mycket att läsa och fundera över.
Tack allihop!

Bernt (och alla andra insatta), du får gärna utveckla dina åsikter om de olika typernas för- och nackdelar. Om du har beskrivning eller en sökväg på en bra filterlösning så är det välkommet.

Så, fortsätt gärna komma med tips och tyckande, tråden är till för alla...

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

Yunick
Member

234 Posts

Posted - 2007/07/19 :  18:49:20  Show Profile Send Yunick a Private Message
quote:

Enligt min åsikt beror ljudet mer på kringkomponenter än själva dacen. Framför allt hur strömförsörjningen är gjord.


Jag skulle vilja passa på att fråga om någon har ett exempel på en bra strömförsörjning till en dac?

I mitt fall en dddac.



Mvh David Zetterlund

Dell inspiron 6kD, Buffalo DAC / D1, UGS_V3, Aleph-J, Usher 8945P samt Peerless HDS...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/07/19 :  19:47:47  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Tja, DD kör ju med batteri och regulatorer. Det skulle vara lite intressant att prova.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Yunick
Member

234 Posts

Posted - 2007/07/19 :  20:27:15  Show Profile Send Yunick a Private Message
quote:
Tja, DD kör ju med batteri och regulatorer. Det skulle vara lite intressant att prova.


Det vore klart intressant.. men lite jobbigt att hålla på och ladda hela tiden..

Du har ingen länk till någon bra sida att läsa på lite om reglerade strömförsörjningar?


Mvh David Zetterlund

Dell inspiron 6kD, Buffalo DAC / D1, UGS_V3, Aleph-J, Usher 8945P samt Peerless HDS...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/07/19 :  20:44:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Här är en tråd att ta dig vidare med:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=62069

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000