HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Försteg, slutgiltig val..hjälp!!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2002/12/04 :  19:45:53  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Jag har beslutsångest, har hittat två försteg som verkar intressanta. Har ej testat något i min anläggning, men jag har den möjligheten att kanske testa dem. Men de ska skickas per post över hela landet så för att kanskeundvika frakter hit och dit och penga utlägg så behöver jag lite feedback och råd.

Förstegen är:
Advantage Pre1, ca. 4 år gammalt, pris ca. 7000:-

Perreaux SM6P ca. 7 mån. gammalt, pris 9500:-

Vilket av dessa alternativ är bäst, eller vilket skulle ni som vet om dessa rekommendera till både pris och prestanda?

Perreaux försteget är ju nästan nytt, nypriset är tror jag högre ca. 25000:- och ska enligt ägaren låta nästan rörllikt vilket jag tidigare varit ute efter (rörförsteg). Ska vara välbyggt också.

Advantage steget ska vara väldigt bra det också, musikalist och fint enligt väl betrodd källa här på forumet. Priset för det är lite lägre men samtidigt en äldre produkt.

Snälla, ge mig råd och tips..behöver bestämma mig ganska snabbt. Jag är i nuläget helt vildrådig.

PANIK, ÅNGEST!


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2002/12/04 :  22:11:35  Show Profile Send Staffan a Private Message
Vad har du för slutsteg och
signalkälla?
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2002/12/04 :  22:16:47  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Om nu det ena steget är nästan nytt... och så billigt.. då hade jag nog sneglat på det. Dock så borde du ju lyssna på dem först... vilket jag förstår är väl rätt omöjligt? Har du tur så sitter det folk här med dessa försteg som kan ge dig lite tips hur de låter.


Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/12/04 :  22:23:43  Show Profile Send Rebo a Private Message
Jag har ett sm6p och är mycket nöjd med det. Den är lite åt det varma hållet, men med bra upplösning. Den är också väldigt tyst, dvs minimalt med brus och brumm. Hela konstruktionen ger ett stabilt intryck.

Jag funderade en hel del på Advantage steget innan jag köpte Perreauxen. Tyvärr så kunde jag inte jämföra dom mot varandra i samma anläggning innan jag köpte. Jag valde dock Perreaux för den verkade ha en lite varmare/mörkare klang, kunde styras utan fjär och den var också snyggare enligt mig. Advantage har dock lite fler funktioner och finesser, som varierbar känslighet på ingångarna och en sån där bypass ingång för surroundförförstärkare. Advantage har dock ca 100 ggr snyggare fjär än Perreaux steget
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2002/12/04 :  22:25:13  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Övrig utrustning är:
CD: Arcam CD72T
Slutsteg: LC audio Zapsolute Mk 4
Kabel: Lite av varje, rg62, Svalander fyrfläta. Men dessa ska bytas ut mot bättre?!

Jag har nu RCA, men ska byta ut kabeln till slutsgetet mot balanserat vilket försteg jag än köper. CD´n har ju tyvärr ej balanserad utgång så där får det vara RCA.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2002/12/04 22:36:37
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/12/04 :  22:28:57  Show Profile Send Rebo a Private Message
Perreaxuen funkar bäst med balanserat in och ut iaf. Men det gör Advantage också.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/12/04 :  23:59:31  Show Profile Send ekman a Private Message
har du lyssnat på något av alternativen???
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2002/12/05 :  00:10:32  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Jag har ej testlyssnat något av dem. pga. jag bor i norra änden av landet och de bor just nu iaf i södra delen. De ska inköpas beg. i sådana fall men jag har blivit lovad av båda att reurnera. Men vil helst slippa onödigt fraktande och penga utlägg och så vet jag ju inte om det andra är bättre om jag tar det ena...

Jag får helt enkelt lite på andras åsikter och min egen initution.



*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/12/05 :  00:42:46  Show Profile Send ekman a Private Message
finns ingen som kan svara på om det ena är bättre än det andra dock det beror helt och hållt på din personliga smak och vill du vara säker på att du gör rätt val för dig själv så måste du ju egentligen provlyssna =) förstår att det inte alltid är så lätt dock...
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/12/05 :  02:34:36  Show Profile Send nin a Private Message
kunde styras utan fjär


En KLAR fördel IMHO
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2002/12/05 :  08:33:42  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
P1:an bör köras balanserat för att låta riktigt bra.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000