HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Marantz SA 7001 ????
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/07/04 :  21:39:59  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Hej
Jag undrar om det finns någon som har något att säga om hur denna spelare funkar och låter???

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/07/05 :  20:48:54  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Ingen som har något kött på benen om cd7001 alltså

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/07/05 :  21:36:56  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Nja, vill nog inte ge för långtgående omdömen men jag tycker den är trevlig och fungerar bra för CD. Ljudet avhåller jag mig nog från att försöka beskriva.

Åtminstone mitt exemplar är tjurigt vad gäller de få SACD-skivor jag har (alla Opus3) då den inte hittar några av dem (vilket även gäller en av mina dvd-enheter avsedda för datorbruk, Sony komiskt nog... Självklart handlar det då om CD-lagret). Om det är min spelare, just dessa skivor eller generellt vet jag inte och bryr mig inte heller då jag i knappt har några SACD. Vad gäller CD så har jag inte hittat en skiva den vägrat läsa oavsett kopieringsskydd eller inte, fast å andra sidan har jag inte jättemånga med sådant.

Med facit i hand om hur petig du brukar vara och ta fram storsågen emellanåt så är det väl värt att påpeka att chassit är lite vekt på diagonalen flexar något på den ledden samt att topplåten sjunger det ganska friskt i, något jag tänkt åtgärda genom att sätta dit lite dämpning. Huruvida KI-modellen är bättre på den punkten vet jag inte men chassit på den är ju inte riktigt samma. Själva driven ger ett ganska gediget intryck även om själva släden är vek, som på de flesta drivar av idag, men den är ändå klart bättre på många andra spelare.

Annars är driven ganska tyst när man spelar men den lever om något vid låtbyte och jag skulle önska att den spolade snabbare och med ljudet på istället för av. Fjärrkontrollen är behändig och ger ett för prisklassen gediget intryck även om den är i plast. Personligen skulle jag önska mig lite mer ljusstyrka i displayen dagtid men den är i övrigt lättläst om än inte lika stor och tydlig som på exempelvis HK HD-970.

Jag tycker att det på det hela taget är en trevlig spelare, men självklart innehåller den kompromisser och besparingar som allt annat men jag tycker de är gjorda på rimliga ställen för min smak. Andra kanske har en annan åsikt...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/07/05 :  22:01:46  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Tackar för infot:)
Läser den verkligen inte OPUS hybrid skivor, är det någon fler som kan bekräfta detta fenomen???
Jag har en hel del SA-cd från Opus och ingen återförsäljare som har Marantz cd7001 hemma, kanske någon har möjligheten att skaffa sig lite erfarenheter

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/07/05 :  22:08:39  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Jag har varit på väg att springa iväg till någon återförsäljare och se om det är ett generellt problem eller om det är min spelare men det har inte blivit av. Som det är just nu så är det tveksamt om jag har tid medan dylika affärer är öppna tyvärr. Det kan ju även vara så att det är någonting mysko med mina skivor, jag vet inte.

Intressant nog så kan den läsa den äldsta av Opus3-skivorna jag har (Katinka Wilson) men inte de tre övriga som är nyare. Mycket märkligt onekligen.

Symptomen är att driven spinner upp och sedan snurrar ett tag och sedan blir det "No Disc". Normalt sett spinner den upp och saktar omedelbart ner något för att läsa TOC'en. Det verkar inte vara ett egentligt läsfel utan spelaren verkar inte fatta att det är en riktig skiva i. Har för mig (osäker) att displayen även kan visa "Bad Disc" vilket är det som borde hända men det blir alltså "No Disc". Som sagt så är det inte den enda enheten där jag påträffat problemet även om den andra är för datorbruk.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Perry SWE
Starting Member

40 Posts

Posted - 2007/07/06 :  11:12:47  Show Profile Send Perry SWE a Private Message
lånade hem en 7001KI i våras för att jämföra med min cd5001 och råkade också ut för "no disc" några gånger både på vanliga cd och brända skivor dock lät spelaren bra men påvisade kanske mer svagheter i min övriga utrustning än att spela 6000kr bättre än min cd5001

Be quiet. Play music. It'll be all right.
John Darnielle
Go to Top of Page

Straub
Member

143 Posts

Posted - 2007/08/01 :  10:55:02  Show Profile Send Straub a Private Message
KI-versionen är tyngre(1.7kg) och stabilare med kopparskärmning, bättre komponenter (bl.a. ringkärnetransformator)och bättre kontakter än SA7001. Om man jämför specifikationer för spelarna så är de lika trots att det i rimlighetens namn tex borde bli ett bättre s/n med kopparskärmning och bättre komponenter. Iaf när jag köpte KI-versionen var prisskillnaden endast 1000kr så jag slog till på denna utan att ha lyssnat på sa7001. I jämförelse med cd5001OSE är SA7001Ki-ljudet bättre. Ljudet blir mer detaljerat och röster får en bättre lyster (förutsatt att kringutrustning är tillräckligt bra. Jag upplever också att ljudet är avslappnat.
Än så länge har jag inte införskaffat några SACD så hur dessa låter kan jag inte uttala mig om.
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2007/08/02 :  12:29:23  Show Profile Send MartinN a Private Message
Jag äger SA7001 som används som drive till separat
DAC, nämligen Musical Fidelity X-DACv3. Jag anser att
CD-ljudet på SA7001 är mycket bra, MF DAC är bara
litet bättre än Marantz, men med MF DAC blir CD-ljudet
nästan oskiljbart från SACD-ljud på Marantz. Jag kör
oftast bara CD på Marantz-MF och jag har aldrig råkat ut
för No-disc, men jag har bara ett tiotal SACD:n.

Martin
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000