HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dynaudio 1.8MK II värd pengarna???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2002/12/04 :  16:06:09  Show Profile Send s60761 a Private Message
Dynaudio 1.8MK II värd pengarna???

Finns det bättre högtalare för 25000:- än dessa

Tyck till.......

- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2002/12/04 :  16:13:11  Show Profile Send David A a Private Message
skulle nog hellre ta ett par 1.3se för samma pengar
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2002/12/04 :  16:28:23  Show Profile Send s60761 a Private Message
quote:
Originally posted by David A

skulle nog hellre ta ett par 1.3se för samma pengar



Jo med 1.3SE släpper ljudet lite bättre från högtalarna men jag tycker det saknas lite i botten....
Har du jämfört 1.3se mot 1.8 ?


- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/12/04 :  16:33:37  Show Profile Send ekman a Private Message
audio physic spark lär vara ganska mkt bättre än dynaudion
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2002/12/04 :  16:35:04  Show Profile Send David A a Private Message
Inte i en rättvis hemmiljö faktiskt, men 1.3se är en nyare design med bättre elementteknik. Men det är klart, en golvare har alltid lite mer i basen. Men att 1.3se är bättre i toppen är ganska självklart.
Har lyssnat på 1.3MKII med samma element som 1.8 MKII och tycker att skillnaden till 1.3se är stor.
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2002/12/04 :  17:29:52  Show Profile Send Jadde a Private Message
Hur mycket kostar Spark?
Go to Top of Page

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2002/12/04 :  18:26:14  Show Profile Send pontus a Private Message
ca 20k i Tyskland, förmodligen någon tusenlapp mer här
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2002/12/05 :  08:02:33  Show Profile Send s60761 a Private Message
quote:
Originally posted by David A

Inte i en rättvis hemmiljö faktiskt, men 1.3se är en nyare design med bättre elementteknik. Men det är klart, en golvare har alltid lite mer i basen. Men att 1.3se är bättre i toppen är ganska självklart.
Har lyssnat på 1.3MKII med samma element som 1.8 MKII och tycker att skillnaden till 1.3se är stor.



Ja skulle snarare säga att skillnaderna mellan 1.8 och 1.3se är mindre, tack vare att 1.8 går så mycket djupare... När jag lyssnade till dessa två hade de nästan exakt samma "timbre", 1.3se släppte ljudet lite lite bättre, men 1.8 går betydligt djupare och ljudet släpper fortfarande väldigt bra....

Föresten säljer jag kanske mina Audiovector M3 Signature (nyskick, körsbär)...
Nypris: 25000:-
Säljes för: 18000:-
(stationerad i Trollhättan).
(s60761@hotmail.com)

- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/12/05 :  08:19:35  Show Profile Send ekman a Private Message
spark kostar så ´mkt som 24tusen tror jag finns nog inte några i Sverige ännu så dom e lite svåra att provlyssna =)
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2002/12/06 :  12:57:56  Show Profile Send 10 a Private Message
Ino Audio pi60S är ett annat alternativ. Helt klart en kick ass högtalare!!
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2002/12/06 :  13:24:55  Show Profile Send Soulman a Private Message
Jamo Concert 11/D870 är en höjdare enligt mig. Underbart klart ljud med fantastisk detaljupplösning. Bra fast bas med ett rejält fundament har de så du lär knappast sakna bas, om jag säger så. Pris: runt 23500 kr, tror jag.

Men å andra sidan så är jag ju jävig... (OBS inte jävlig Det är jag bara ibland ) Så du kanske borde lyssna själv?

/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2002/12/06 :  13:26:28  Show Profile Send Soulman a Private Message
quote:
Originally posted by David A

skulle nog hellre ta ett par 1.3se för samma pengar


Håller med!

/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/12/06 :  14:05:24  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by s60761

Dynaudio 1.8MK II värd pengarna???

Finns det bättre högtalare för 25000:- än dessa

Tyck till.......


Ja det finns bättre högtalare. Men högtalare är mycket personligt vilken man fördedrar så egentligen kan jag inte säga så. Men om man tittar på parametrar som frekvenslinjäritet, frekvensomfång, distorsion, ljudtryckskapacitet, matchning höger/vänster högtalare, m m, då finns det helt klart bättre högtalare även för 25 000 kr. Men kanske inte alla parametrar på en gång. Och det är heller inte säkert att du tycker likadant som jag, varför det är snudd på omöjligt att rekommendera högtalare. De allra allra flesta högtalare tycks ha egna "sound" som gör att de låter olika.

Jag kan tyvärr inte ha någon uppfattning om den är värd pengarna, det kan endast du som köpare ha eftersom så mycket annat väger in vid köpet, t ex designen, känslan för märket, ljudpreferenser, m m, m m.


Jag tycker även att ni som rekommenderar andra högtalare utan förklaring kan tala om VARFÖR ni rekommenderar dessa (t ex Kick ass-högtalare, hur låter en sådan??, eller högtalare som inte ens finns i Sverige och lär vara bättre än 1.8??).

Hälsningar Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2002/12/06 :  15:06:41  Show Profile Send s60761 a Private Message
Någon av er som har Dynaudio 1.8Mk II??

Undrar om de ska matchas med mörk eller ljust låtande kringutrustning Har själv förnärvarande Audiovector M3sign, med utrustning som drar mot det mörka... Audiovector har ju lite ljusare karraktär och jag tycker de trivs bra med mörk utr.

- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...
Go to Top of Page

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2002/12/06 :  15:18:04  Show Profile Send pontus a Private Message
har själv inte gjort någon seriös lyssning (läs: lånat hem) av högtalaren i fråga utan enbart lyssnat i butik med SAT-elektronik. jag kommer dock ihåg att den lät förvånansvärt mörk.
Go to Top of Page

AU
Member

86 Posts

Posted - 2002/12/06 :  16:20:32  Show Profile Send AU a Private Message
Hej Knoppen, -det låter ju nästan som slutklämmarna i H&F recensioner/tester!

MVH
AU


quote:
Originally posted by Knoppen

quote:
Originally posted by s60761

Dynaudio 1.8MK II värd pengarna???

Finns det bättre högtalare för 25000:- än dessa

Tyck till.......



Jag kan tyvärr inte ha någon uppfattning om den är värd pengarna, det kan endast du som köpare ha eftersom så mycket annat väger in vid köpet, t ex designen, känslan för märket, ljudpreferenser, m m, m m.



Hälsningar Johan


Collecting stars..
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2002/12/06 :  16:33:44  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Knoppen skrev:
quote:
Jag tycker även att ni som rekommenderar andra högtalare utan förklaring kan tala om VARFÖR ni rekommenderar dessa (t ex Kick ass-högtalare, hur låter en sådan??, eller högtalare som inte ens finns i Sverige och lär vara bättre än 1.8??).



Detta tycker jag är högst rimligt, att i alla fall nämna något om fördelar och ev. nackdelar med det man rekommenderar. Samt gärna något om vad man grundar det på. Annar blir det lätt mycket av:

- X är kanonbra!

- Men Y slår den!

- Jag trivs jättebra med min Z!

Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2002/12/06 :  17:55:33  Show Profile Send 10 a Private Message
quote:
Jag tycker även att ni som rekommenderar andra högtalare utan förklaring kan tala om VARFÖR ni rekommenderar dessa (t ex Kick ass-högtalare, hur låter en sådan??, eller högtalare som inte ens finns i Sverige och lär vara bättre än 1.8??).
Nu var det ju i o f s "kick ass högtalare", men i alla fall. Anledningen till att det inte följde med någon motivering vad som (i mitt tycke) gör pi60S till en bättre högtalare än 1.8an är att det egentligen är ointressant. Jag har ingen aning om vad s60761 har för grejer i övrigt, hur han rum ser ut, vad han föredrar för ljudkaraktär o s v. I det läget känns det mest logiskt att droppa ett namn jag känner är starkare än s60761s "referens" och det är just vad jag gjorde. Han fick helt enkelt svar på frågan han ställde. Om du däremot insisterar, kan jag säga "allt är bättre utom utseende och leveranstid".

[edit]Nej, jag är inte innehavare av Dynaudio 1.8 Mk II, men jag har hört dem några gånger och tycker de är trevliga högtalare. pi60S är helt enkelt bättre (förlåt!).[/edit]

Edited by - 10 on 2002/12/06 17:57:32
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2002/12/06 :  18:29:32  Show Profile Send pesa a Private Message
Eftersom vi inte kan undvika att vara subjektiva efter vara egna preferenser sa slanger jag in ett par nya jarn i elden. Jag har de senaste atta manaderna levt med ett par Vienna Acoustics Mozart (kostar $2500 har i USA sa de lar vara billigare i Europa) och har inget annat an lovord for dem

Med tanke pa de tigare kommentarerna i traden sa kan jag ju inte komma undan utan att beskriva varfor...

Det jag foll for direkt var det lena, mjuka, harliga ljudet. Man blir aldrig trott pa/av att lyssna. Framfor allt roster aterges fantastiskt bra men faktum ar att, for mitt tycke och smak, ar jag mycket nojd med all atergivning. Jag har last en del recensioner som tycker att Mozart saknar lite formaga (kick-ass? se ovan) i basen men jag har inte markt av det som ett problem.

Vid min forsta provlyssning, ledmotivet till Apollo 13, var jag sald. Nar vi sedan gick over till Diana Krall och Pink Floyd sa satt jag bara med ett fanigt leende pa lapparna och ville inte sluta lyssna. Jag hade lyssnat pa en hel del hogtalare innan denna men fran forsta tonen sa var det klockrent att detta skulle bli mitt val.

Har precis bytt in mina Mozart till deras storasyskon Beethoven. Hamtade dem for nagra dagar sedan och har annu inte hunnit koppla in dom vilket skall ske i kvall, men det ar en annan histora....

Peter

Detroit, Michigan
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000