Author |
Topic |
|
Mindless
Member
198 Posts |
Posted - 2007/07/01 : 13:33:24
|
Svängde igår in på Takt & Ton i Luleå för diverse provlyssning av CD spelare. Håller ju som sagt på att uppgradera mitt system (hörlurssystem om man ska vara helt exakt), och är på jakt efter en bra CD spelare.
Nåja. Var då i alla fall upp till Luleå igår och provlyssnade. Jag och min bror började lyssna lite på ett Linn Majik system (CD, förstärkare och effektsteg) med en EAR90 och X-Can v3 som lät väldigt bra, men det är ju som sagt nästan 100 000kr elektronik, så det kommer inte ens på fråga om något köp.
Då tog de fram en Linn Classik, som för 15 000kr totalt slaktade det andra systemet och det var direkt ut ur hörlursutgången. Medans min bror satt och provlyssnade började jag kika runt I butiken lite mer och såg då en Linn Ikemi liggandes I en stapel av CD spelare. Jag bad Peter (butiksägaren så vitt jag vet ) plocka fram den åt mig. Efter han tagit hand om några kunder bar han fram den och jag kopplade glatt i den.
Och vilket ljud det var! Jag hade tyckt Classik och Majik systemen var bra men denna funkade snäppet bättre än båda med Sennheiser HD600 och Grado SR225 samt Denon D-2000. Vilket ljud. Man kunde inte annat än hårt stampa takten är man lyssnade på Bob Dylan och Pink Floyd. Var det bästa jag hört i hörlursväg.
Efter fyra timmars någolunda kritiskt A/B:ande av spelare, förstärkare och lurar var det dock dags att åka hem. Jag ville inte men vi hade en buss att passa så tyvärr fick vi bege oss iväg med ett "Förhoppningsvis tar jag med den där spelaren nästa gång jag kommer förbi.". Kändes nästan dumt att inte handla något efter allt vi snyltat på.
De bad mig dock återkomma då jag fått mina nya lurar, Grado GS1000(ca 11 000kr) och min förstärkare för mera provlyssning. Han var onekligen väldigt intresserad av lurarna och de tycktes vilja övertyga mig om att Koss PortaPro lurar kunde spöa även dem likt de gjort med HD600 ur en saftig anläggning.
Men vad har HiFiForum för erfarenheter av Linn Ikemi? Jag blev väldigt sugen på den men det är en förfärlig massa pengar, nog så mycket för en grabb inte 19 vintrar fyllda.
|
Edited by - Mindless on 2007/07/01 13:36:16 |
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2007/07/01 : 16:49:34
|
Jag äger en Linn Ikemi sen 4 år tillbaka och är fortfarande helnöjd. Känner igen dig i det du upplevt, det är saker som jag fortfarande tycker efter fyra år - det finns ingen känsla av att den håller tillbaka något, utan allt bara låter...rätt. Jag har inte en tanke på att köpa någon annan CD-spelare. Jag vet inte om jag behöver säga så mycket mer egentligen
Speciellt för de priser de går för nu så är det ett otroligt bra klipp, jag har sett folk annonsera dem för neråt 11-12k. |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
Mindless
Member
198 Posts |
Posted - 2007/07/01 : 17:37:22
|
Ja. Svårbeskrivet exakt hur det var bättre men det var bara helt kanon, speciellt med tanke på att den bara kostade en bråkdel av Majik systemet.
Jag skulle kunna köpa den ny i Luleå för 15 000kr, men kanske vore en begagnad vettigare? Vars brukar de vanligtvis dyka upp? Hifimagasinet eller något annat ställe?
Längtar redan efter att få mina saker så jag kan fara dit igen och provlyssna. Hoppas de som jobbar där blir lika imponerad av lurarna som jag hoppas att jag kommer bli. |
Edited by - Mindless on 2007/07/01 17:37:32 |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2007/07/01 : 18:09:18
|
Ny för 15k låter ju som en kanon-deal!
Beggade Ikemi från privatpersoner brukar dyka upp på hifimagasinet eller det svenska Linnforumet med det konstiga namnet (http://forum.selleri.de). Sen dyker det upp hos handlare titt som tätt: Tonläget i Gbg, High Fidelity i Stockholm, Takt&Ton i Lule, Ljudkompaniet i Uppsala, HiFi-butiken i Östersund. |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
Mindless
Member
198 Posts |
Posted - 2007/07/01 : 18:13:19
|
OK. Sökte lite på Google och hittade också linnforum.se (selleri.de).
Får se vad jag bestämmer mig för när pengarna och sakerna börjar trilla in igen, men för tillfället är man helt pank! Kanske får man ta ut pengarna från sparkontot nu då man ändå ska köpa bil... hm... |
|
|
brewitz
SW-hantering
1624 Posts |
Posted - 2007/07/01 : 18:16:00
|
Jag har haft min Ikemi sen 2000 och har fram tills nu inte haft någon tanke på att byta. Den har hängt med i ett flertal permutationer av mitt system och hittils har det bara varit bra. Det man kanske ska tänka på är att lasern verkar lite skakig. Jag har bytt min två gånger men lyckats få det på garanti båda gångerna, hur det gick till efter ca. sex år vet jag fortfarande inte.
|
|
|
Mindless
Member
198 Posts |
Posted - 2007/07/01 : 18:22:57
|
quote: Jag har haft min Ikemi sen 2000 och har fram tills nu inte haft någon tanke på att byta. Den har hängt med i ett flertal permutationer av mitt system och hittils har det bara varit bra. Det man kanske ska tänka på är att lasern verkar lite skakig. Jag har bytt min två gånger men lyckats få det på garanti båda gångerna, hur det gick till efter ca. sex år vet jag fortfarande inte.
OK.
Jag fick uppfattningen av att den var superstabil. Väldigt kompakt liten krabat utan en massa onödiga funktioner. Bara stopp, play, tidigare/nästa låt och eject knappar i princip.
|
Edited by - Mindless on 2007/07/01 18:23:16 |
|
|
overhang
Member
321 Posts |
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2007/07/02 : 13:51:36
|
Ikemi är bra, musikalisk och samtidigt upplöst...för 12-14 000 beggat måste det vara ett fynd... |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
|
Mindless
Member
198 Posts |
Posted - 2007/07/02 : 15:38:01
|
Så 15 000kr nypris är helt OK? Såg att det var några skavanker på den så det ska nog inte vara något problem att få den lite lägre. Då måste jag bara skrapa fram lite pengar. Får börja titta i soffan och fåtöljen...
Ska suga på karamellen lite till dock innan jag bestämmer mig för något. Måste ju få lurarna och förstärkaren först. |
Edited by - Mindless on 2007/07/02 15:38:47 |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2007/07/03 : 07:47:10
|
Dock inte mer musikalisk än en Quad CD67 för 3500 pix, men en bra bit mer glitter och "finare" ljud. Om skillnaden motiverar 11500 kr är en annan sak... |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
|
|
Topic |
|