Author |
Topic |
|
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
Posted - 2007/06/30 : 13:19:16
|
Hej
Jag har varit på konsert med Genesis, eller rättare sagt jag har sett dom genom en satelittsändning i HD, som sändes till digitalabiografer i Spanien, England och Sverige. Jag infann mig på Kulturhuset Anders i Höör igår den 27 juni.
Men vi börjar från början. Det hela började att jag såg att de skulle turnera igen. Visst var det trist att Peter Gabriel och Steve Hackett inte ville vara med (men Gabriel var riktigt sugen men kunde inte pågrund att han har så mycket att göra som vanligt ). Men eftersom jag gillar mycket vad de andra tre har gjort så var glädjen lika stor för min del.
Men eftersom jag kände att jag inte hade råd så skippade jag planerna på att se dom, och då visste jag inte att de skulle spela i Danmark utan bara i Finland av dom Nordiska länderna och dit är det långt (detta ändrades sedan att det blev en konsert i Danmark men blev utsålt snabbt)
Men så såg jag en dag i Genesisforum att de tänkte sända konserten direktsänt till digitala biografer runt om i vårt land. Direkt från Düsseldorf i Tyskland.
Det hela anordnades av Folkethus och i mitt fall Biovision i Höör. När dagen anlände körde jag först till mina föräldrar och ställde bilen där (så slapp jag hålla på med parkering där) pappa körde mig dit.
FÖRFESTEN
På biljetten stod där att det skulle vara grillat och ett förband. Trodde att det bara skulle vara grillat korv och dylikt. Men icke här bjöds det på riktigt gott oxkött, fläskkött med god potatissallad och vanlig sallad. Mycket trevligt och gott. När det gäller förbandet var det en kvartett tonåringar som spelade friskt o bra. Som sagt mycket trevligt.
Naturligtvis handlade snacket om Genesis om ex en del tyckte att Genesis med Gabriel var mycket bättre förr, en del tykte Genesis med Collins var mycket bättre, och en del precis som jag gillar båda erorna.
Spanade på de andra åskådarna och såg att många av dom kunde varit i min föräldrars ålder (66, 67 år), en del var i min ålder (40 år) och andra var i tonåren, tjugo årsåldern. Väldigt blandad kompott.
Det började närma sig det magiska klockslaget klockan 20.00 mina tankar började kretsar runt Phil Collins. Skulle hans trumsspel vara bra? Han har ju inte hållit på med så avancerad trumspel på jättelänge, fast han skall ha övat fem timmar om dagen hade jag hört. Och framförallt skulle hans röst hålla? Svaret på det fick jag med besked senare.
Själva biografen
Själva biografen var en liten en i Kulturhuset Anders. Cirka 150 kunde få plats, vita väggar och högt i tak, det kändes att det kunde göras mer för att få det lite mer trivsammare. Tyvärr glömde jag kolla själva utrustningen. Det enda jag såg och som jag blev lite konfunderad över var själva sidohögtalarna. Det var rätt så stora på sidorna utom nr 2 på bägge sidor som var en betydligt mindre högtalare. Hm tänkte jag hur skall detta låta.
Konserten börjar vi börjar med bild och ljud
Äntligen började konserten efter lite försening. Det började med en liten förhandsfilm där de visade hur de byggt om själva scenen och där Collins berättar att han tyckte det var konstigt att folk undrade om vad var anledningen till det hela. Han sa att det måste inte vara någon andledning och är det inte. Vi ville bara spela för det var kul.
Äntligen börjar konserten, angående ljudet så tyckte jag det var bra kanske lite för lite hörde jag Banks keybords och lite för mycket bas, men jag klagar inte. Och för mig är det svårt att bedömma kvaliten på själva högtalarna inne på bian, eftersom de kan ju sänt ljudet som det var från högtalarna i Düsseldorf (nämligen korrekt). När det gäller den lilla högtalaren så märktes inget konstigt med det. Det enda jag tyckte var lite trist var att ljudet förvann i högtst en sekund då och då ( 6 gånger räknade jag det till) men inte så farligt, men synd. Men själva trycket oj oj oj det var riktigt enormt, he he
Så var det här med bilden.
Bilden hade en fantasktisk bra svärta ( undrar varför jag tänker på herr Sub nu ) Det enda jag kan klaga på är kontrasten och färgerna var lite för högt ställda.
Hur var själva ljusshowen
Oj oj oj oj oj, jag gillar Pink Floyds ljusshow men detta var det häftigaste jag sett. Det var helt enormt.
Hur var själva konserten?
Jo de började med en gång pang med Behind the lines osv med många av klassikerna som jag gillar skarpt. In the cage, Domino, Firth on fifth, Mama.
Det hela var helt magiskt en sådan där känsla man får ibland på en konsert. Det som jag mindes bäst var Daryl Stuermes fantastiska solo på Firth on fifth, jag varken hört det solot med varken han eller med självaste Hacket så bra, sedan var det mama som de hade gjort om på något mer kusligt sett (fick den känslan i alla fall) men väldigt bra gjort. In the cage gjorde dom betydligt mer i coolare stil lite jazzigt i början.
Som sagt nästan alla låtar var helt fantastiska utförda, fast de kunde ta bort den där trista Hold my heart.
Hur skötte sig gubbarna, Banks, Collins och Rutherford?
De skötte sig med äran även om Rutherford såg ut som han var dönervös för att de andra skulle spela fel men det har jag sett han vara på andra konserter. Men det var bara i början sedan spelade han klanderfritt, Banks fingerspel var helt otroligt och Collins verkade ha lärt sig på sin femtimmarsövning och vi skall inte snacka om sången tror inte har hört han så bra på länge. Som sagt de skötte sig med den äran.
Hur var trumduetten mellan Collins och Thompson
Var lite sådär inför trumsolot, bara inte de skall ha den gamla duetten igen. Visst enormt och så men lite tjatigt. Men jag behövde inte orora mig.
De började hamra på en bar stol och ursäkta att jag tjatar men även detta var helt enormt sicket spel och sicket spel när de övergick till trummorna. Visst var en del sig likt men mycket var förändrat. Gubbarna kan än och det med besked.
Oj glömde visst och gamle Mats och många andra fick en tår i ögat, var annars?
Glömde berätta att de spelade I know what I like. När de spelade den så visade de gamla bilder av de fem (Gabriel, Banks, Collins, Rutherford och Hackett) ett väldigt känsligt ögonblick för många med mig fick en tår i ögat. Dessutom så tog Collins fram tamburinen och gjorde sitt fanatastiska(ursäkat igen för tjatet men kvällen var så) tamburinspel.
Sammanfattning av konserten
Det hela var helt sagolikt magiskt är mycket nöjd, vilken konsert!!! Och vad jag kunde höra av de andra både i Düsseldorf och på själva biografen så höll de flesta med (åldern bland åskådarna i Düsseldorf var också mycket blandat)
Sammanfattning av arrangemanget i helhet
Självklart är det en bättre känsla och allt som hör till att gå till den riktiga konserten. Men ibland kan man inte det och då tycker jag att det är trevligt att de anordnar sådant här med grillning osv. Högt betyg för det.
Nästa gång skall de sända en okänd killes solokonsert han heter David Guilmor, de har även sänt opera från Metropolitan. _________________
|
Min fotosida på flickr
|
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2007/06/30 : 13:35:33
|
Hoppas du skämtar med den sista raden "en okänd killes solokonsert" han är ju megakänd och jättebra. |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
|
|
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
|
bliss
Member
681 Posts |
Posted - 2007/06/30 : 15:22:33
|
Tack för en bra recension matså, kul att läsa! Men Gilmour ska väl inte spela live under 2007 alls? Är det månne hans nya live dvd som de kommer att bjuda på och som släpps i september? |
Oh by the way, which one's Pink? |
|
|
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
Posted - 2007/07/01 : 21:08:07
|
Hm tycktede sa i höst, men de kanske menade nästa år. Jag är så gammal och hör så dåligt (40år) |
Min fotosida på flickr
|
|
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2007/07/01 : 21:23:41
|
bra matså; höllt på att sätta teet i halsgropen ett tag... |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
|
|
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
Posted - 2007/07/02 : 09:55:00
|
nej gubben David känner jag till, det är ju han som spelar världens näst bästa solo. Det bästa är ju såklart solot på Firth on fifth |
Min fotosida på flickr
|
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2007/07/03 : 14:59:08
|
Jag håller med om att det är synd att inte Hackett och Gabriel kom med. Det stupade på Gabriel som inte hade tid. Då valde de andra att inte ta med Hackett heller som ju är starkt knuten till Gabriel-perioden, utan att istället koncentrera sig på den senare perioden i Genesis karriär. Lite trist tycker jag. Det finns ju inga bra filmade live-spelningar från den tidiga perioden, och det hade varit roligt att höra vad de kunde göra av de gamla låtarna med lite modernare instrument. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
bliss
Member
681 Posts |
Posted - 2007/07/16 : 10:09:55
|
Det verkar som att det är Davids nya live-dvd (Remember that night) som kommer att visas på biografer runt om i Europa och datumet är den 6 september. Det är tydligen bekräftat att han även kommer att spela en låt live samt ha en "frågestund" samma kväll. Tyvärr har jag ingen info om var och när det är möjligt att köpa biljetter i Sverige, men det vore onekligen skoj att få se detta. |
Oh by the way, which one's Pink? |
|
|
|
Topic |
|
|
|