HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 LspCAD & Xmax
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

LageB
Member

209 Posts

Posted - 2002/12/04 :  14:07:25  Show Profile Send LageB a Private Message
Jag är nybliven ägare till simuleringsprogrammet "LspCAD" och försöker nu sätta mig in i funktioner och parameterdefinitioner etc.

T/s parameter "Xmax" finns ju med på de flesta produktblad på Högtalarelement, men, kan man vara säker på att Xmax alltid är definierad på samma sätt??

LspCAD definierar Xmax som "peak to peak" som jag förstår borde vara talspolens totala rörelse i båda riktningarna - är det även så Xmax vanligen är definierad på Högtalarelementens produktblad.. eller..?
LageB

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2002/12/04 :  16:42:04  Show Profile Send AndersP a Private Message
Det är dessvärre så att termen Xmax används både i betydelsen peak-peak och centered-peak. uttrycket används också i betydelsen max slaglängd utanför det linjära området. Min uppfattning är att slarvet med Xmax är vanligare i Nordamerika än här i Europa; Vi är väl mer seriösa här helt enkelt.

Sanningen är, som en klok person skrev här på forumet för några veckor sedan, att Xmax är en standardiserad småsignalparameter som alltid beskriver avståndet mellan viloläget och ut EN väg och i det linjära området.
Det enklaste är att utgå från magnetgapets och talspolens längd och i huvudet räkna ut det med följande lilla formel:http://www.d-s-t.com/main/tech/displace.htm

Edited by - AndersP on 2002/12/04 16:43:19
Go to Top of Page

LageB
Member

209 Posts

Posted - 2002/12/04 :  18:37:20  Show Profile Send LageB a Private Message
Tack Anders,

Kan man då anta att Xmax("peak-to-peak")= 2 x Xmax("Standardiserad") ??

Mvh
Lage

...Xmax är en standardiserad småsignalparameter som alltid beskriver avståndet mellan viloläget och ut EN väg och i det linjära området....
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/12/04 :  19:52:38  Show Profile Send celef a Private Message
Xmax (peak-peak) är talspolens längd (eller höjd) minus (-) luftgapets längd (eller höjd).
Xmax (peak) är talspolens längd (eller höjd) minus (-) luftgapets längd (eller höjd) delat med två.

sound pollution
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2002/12/04 :  20:00:43  Show Profile Send AndersP a Private Message
Lage: Justprecis, men det verkar som att Celef förklarar både bättre och enklare än jag.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

LageB
Member

209 Posts

Posted - 2002/12/04 :  20:17:49  Show Profile Send LageB a Private Message
Med risk för att vara övertydlig. Är följande rätt?

Xmax("peak-peak") = 2 x Xmax("peak")

Xmax("peak") är det Xmax som vanligtvis beskrivs i produktblad (T/S parametrar från element-tillverkaren)
Mvh
LageB
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2002/12/04 :  20:30:05  Show Profile Send AndersP a Private Message
Ja Lage, så är det, men kolla alltid själv genom att räkna också. Det är så enkelt.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000