Author |
Topic |
|
nahoj
Member
1542 Posts |
Posted - 2007/06/29 : 09:53:25
|
skall åka o snickra ihop lite dämpplattor för att få bort det sista ekot här hemma förhoppningsvis.
Det jag undrar är vilket som dämpar bäst Byggisolering eller skummgummi, kommer sedan att klä dem med tyg.
Tacksam för snabbt svar |
Min hemsida/Blogg http://johanstephan.com/
|
Edited by - nahoj on 2007/06/29 15:29:26 |
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2007/06/29 : 11:02:15
|
Skumgummi är inte så bra alls eftersom det har slutna celler som inte dämpar så bra. Byggisolering är klart bättre, gärna blandad tjocklek eller hårda byggskivor (markskiva) monterad med luftspalt + draperi.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
Matrixen
Member
807 Posts |
Posted - 2007/06/29 : 11:16:06
|
draperi? |
|
|
nahoj
Member
1542 Posts |
|
Peg
Medlem i AÖ
536 Posts |
Posted - 2007/06/29 : 11:29:16
|
Frigolit är helt värdelöst vad det gäller ljudisolering eftersom det är styvt och har slutna celler. Köp tung mineralull (tex markskivor) istället. |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/06/29 : 11:51:06
|
Får man fråga vilken sorts eko du har? Hur låter det om du klappar med händerna? Om du knäpper med fingrarna? Ek'ar det jämt eller "boingar" det?
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2007/06/29 : 12:41:24
|
Matrixen
Draperit är till för toppen som markskivor inte dämpar särskilt bra. Deras område är ungefär 200-5000 Hz.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2007/06/29 : 12:43:26
|
Innan du snickrar så testa först med hur mycket du behöver och var du bör placera dom. Köp ett gäng mineralullsskivor och placera ut dom i rummet där du tror att dom gör störst nytta. Minska eller öka antalet och lyssna dig fram till hur många du behöver. Det är lätt att dämpa för mycket vilket "dödar" ljudet, eftersom du dämpar mer i de högre än lägre frekvenserna . |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Matrixen
Member
807 Posts |
Posted - 2007/06/29 : 13:43:03
|
Aha Micke, du menar draperi i betydelsen tyg/gardin Trodde det var någon intern term för någon diffusionstweakning av tavlorna... |
|
|
nahoj
Member
1542 Posts |
Posted - 2007/06/29 : 14:25:53
|
Tackar för all hjälp, nu har jag tillverkat en och det blev med roxull som stoppning Allt material jag använde var sådant vi hade liggande på jobbet så jag har inget att förlora
Ekot är av sådant slag att det är jämt när jag klappar med händerna, nu gjorde jag den även som en inredningsdetalj i lägenheten så fyller den ingen funktion som dämpning så gör den det i alla fall som dekoration så det känns inte bortkastat på något vis
Skall dra upp den på väggen nu och sedan fixa en bild så får ni se/säga vad ni tycker
|
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/06/29 : 14:27:48
|
"Ekot är av sådant slag att det är jämt när jag klappar med händerna"
Ok!
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
nahoj
Member
1542 Posts |
Posted - 2007/06/29 : 14:34:21
|
quote: Ok!
Betyder det att jag har ett bra eko, är boingandet värre |
|
|
|
Matrixen
Member
807 Posts |
Posted - 2007/06/29 : 14:35:46
|
boingandet kan ju va kul på en viss kraftwerklåt... |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/06/29 : 14:42:48
|
Svårt att säkert säga såhär på distans...Men om det boingar kan det vara brist av (/på?) hyllor, dvs ljudet står bara å studsar mellan parallella (nakna) väggar. I det fallet bör man testa och starkt överväga just hyllor eller liknande för att bryta upp det symetriska studsandet.
...eller är det Kraftwerk man lyssnar på!
|
|
|
|
nahoj
Member
1542 Posts |
|
dwain
Member
1240 Posts |
Posted - 2007/06/29 : 15:39:44
|
Väldigt snygg nahoj. Nästan så att man skulle kunna hyra dig för att göra sådana åt en själv Hur blev ljudet då?
|
|
|
marcus_ec
Member
2396 Posts |
Posted - 2007/06/29 : 16:09:49
|
Vart köpte du tyget Mr Nahoj, jag kör mina dämpare utan tyg, för jag gjorde bort mig sist. Totalt fel färg på tyg! =) |
|
|
nahoj
Member
1542 Posts |
Posted - 2007/06/29 : 16:15:52
|
Skall kolla med med min Donna när hon kommer hem, hon som köpt det |
|
|
|
p-pan
Member
155 Posts |
Posted - 2007/06/29 : 17:22:42
|
Klapp klapp...
inte för att testa ekot då, utan för att ge beröm såklart.
Kan du inte skicka med en helhets bild ?
Det blev riktigt snyggt.
Pan |
|
|
nahoj
Member
1542 Posts |
Posted - 2007/06/29 : 17:55:56
|
Detta är de helhetsbilder ni kan få se nu Vi är fortfarande i "inflyttningsstadie" Samt att vi har besök så en tältsäng står i rummet med, därför är matbordet placerat lite väl nära soffan jämfört med hur det brukar vara, fler bilder kommer i min medlemstråd framöver
Och hur låter det då Jo jag tycker att det blev lite lugnare allting, diskanten var nästan på gränsen till för mycket innan, nu betydligt behagligare Skall lyssna mer seriöst i helgen, men helt klart är att det blev skillnad
Men jag gjorde dämpningen även för att när man satt vid matbordet o pratade flera på en gång blev det jobbigt ljud, det blev oxå betydligt behagligare nu
Skall göra så mycket jag kan för att klara mig utan vanliga gardiner Har 2 rullgardiner jag kan dra ner efter önskemål vid seriös lystning Och hittills verkar det som att det skall funka utan gardiner |
|
|
|
p-pan
Member
155 Posts |
Posted - 2007/06/29 : 20:50:45
|
Förstår om du inte vill visa flyttröran men det ser ut att finnas potential till ett riktigt mysigt boende.
Den där svart/vita "absorbenten" (eller är det en väggbonad?) gick inte av för hackor, kanske man kan få veta namn och inköpsställe på det tyget oxå ?
Pan |
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2007/06/29 : 23:01:53
|
Suuper snygga absorbenter!
Jag fattar inte dagenshelt "tomma" inredningsmode... Inga bokhyllor och sparsmakat med stoppade möbler och inga gardiner och helst inga mattor??
Inte konstigt att det låter fjunk...
Var hittar man tyget??
|
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
nahoj
Member
1542 Posts |
Posted - 2007/06/30 : 09:43:14
|
Tackar för alla vänliga kommentarer Har varit några frågor om vart jag köpt tygerna Det vita på absorbenten är Marimekko Bottna, och det svarta på väggen är Borås Cotton Rapid
Och efter att ha lyssnat mer i går på kvällen så märkte jag att det vart ganska stor skillnad till det bättre, Allt kändes lugnare och mer väl presenterat, det är väl efterklangen som blivit påtagligt lägre Nu är jag nästan hemma med ljudet igen känns det som
Blir svårt att förklara i skrift skillnaderna men ni kanske förstår hur jag menar ändå |
|
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2007/07/01 : 20:22:48
|
nahoj
Du behöver för att effekten skall bli optimal men en är bättre än ingen alls.
Micke |
|
|
nahoj
Member
1542 Posts |
Posted - 2007/07/01 : 20:33:51
|
Det kommer flera framöver Började med denna för att se hur det skulle bli, och det blev ju riktigt bra på alla sett så jag håller på att planera/fundera på utförandet för flera |
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2007/07/02 : 18:12:11
|
hubba hubba Det det där ser najs ut får jag säga. Glöm inte att sätta upp absorbenterna för symetriskt för då kommer fladderekot att stanna kvar.
Du kommer kanske ihåg hur jag hade satt skåpen o dacronskivorna bakom talarna ? På så vis försvann det men tog jag bort dacron skivorna så kom det direkt även om skåpen inte är lika stora.
Bra jobbat |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
|
Topic |
|