HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Super duper lim......varning!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2007/06/29 :  01:35:31  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message
Tänke bara avråda er från att använda casco superset, vid limning av skivor (har inte provat annat). Det är visselingen det allra starkaste casco har i sortimentet enligt säljaren på K-Rauta. Men även om det är super duper starkt är det svårt att jobba med, jag limmade ihop två mdf (ca A3 format) skivor i går och det blev mindre glepor mellan skivorna. Limmen är extremt segt och även fast jag pressa ihop skivorna med min egen tyngd samt lite annat skrot fick jag inte limmet har flyta ut ordentligt. För min del blir det att lämna tillbaka den oöppnade tuben och köpa vanligt trälim.

/Niklas

Egil
Member

80 Posts

Posted - 2007/06/29 :  09:46:47  Show Profile  Visit Egil's Homepage Send Egil a Private Message
Då får jag nog säga att du bara använt för lite lim.
Har byggt ett otal lådor med superset eller liknande produkter tex pl400. Perfekt om man snabbt vill testa en ny lösning.
Go to Top of Page

FinnGus
Starting Member

4 Posts

Posted - 2007/06/29 :  09:59:52  Show Profile Send FinnGus a Private Message
Jag skulle till envar rekommendera Cascos PU-(trä)lim istället. Härdar inom 30 minuter, starkt som f...n, används av snickare och hantverkare för på-plats-byggen. Har själv byggt bokhylla med det och har numera alltid en burk i stora verktygsbacken.

FinnGus
***från andra sidan viken***
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2007/06/29 :  10:37:18  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message
Egil, kanske är så att jag satta för lite lim. Skulle du rekomendera mig att forstästta men superset fast använda mer vid limmning?

FinnGus, är det casco vinterlim 3303 du syftar på?
Go to Top of Page

Egil
Member

80 Posts

Posted - 2007/06/29 :  10:37:24  Show Profile  Visit Egil's Homepage Send Egil a Private Message
Pu blir på tok för stummt i min mening. men gillar man stenhårda högtalare där allt kommer i ringning så visst.. men då gör man bättre i att gjuta dem i betong..
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2007/06/29 :  10:44:48  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message
Har du nån smart lösning på hur man applicerar superset för att få tillräkligt men inte på tok för mycket. Samt hur man smart får ihop skivorna (80cmx45cm), typ gnida ihop dem eller bara ställa sig på dem och låta trycket göra jobbet.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2007/06/29 :  10:51:46  Show Profile Send jonasz a Private Message
Enligt Reidar Persson, Respons skapare, sa ska det vara ett elastiskt lim mellan skivorna, d v s inget superlim. Finessen ar att lagret mellan skivorna ska vara rorligt och darfor dampa eventuella resonanser. Detta kan latt testas genom att limma ihop bitar av MDF med olika typer av lim och sedan knacka pa dem och lyssna hur mycket olika limfogar dampar resonanser.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2007/06/29 :  10:58:46  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message
Superset ska vara lite elastiskt. Vet dock ej om det är styvare än det andra casco limtyoerna.
Go to Top of Page

Egil
Member

80 Posts

Posted - 2007/06/29 :  10:59:46  Show Profile  Visit Egil's Homepage Send Egil a Private Message
Jag brukar som du anade gnida ihop dem och får man för mkt limm är det bara att skära bort me kniv när det stelnat.
En av de mest positiva sakerna med dessa limmer är att man inte behöver sätta styckena i press vilket gör dem ultimata för konstiga former och man kan sätta ihop hela högtalaren på en gång så allt klart på ca 30 minuter.
Jag brukar göra som så att jag lägger "ytterstycket" nederst och sen ställer jag mina innerbitar på detta där efter lim på innerbitarnas "ovansida" och lägger sisst på nästa "ytterstycke" sen ruskar jag om det hela lite lagom mkt, justerar in så det blev korekta vinklar överallt med vinkelhake ed. så är det sen bara att vänta tills det stelnat, att lägga vikt på är inte alltid så bra då det hela lätt glider iväg då.
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2007/06/29 :  11:18:27  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message
Skillnaden mellan dina limfogar och min är att jag ska limma ihop två stora bafflar viket blir riktigt svårt att gnida ihop pga av att limet är så segt.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/06/29 :  11:28:58  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Du måste ju fundera på om du vill ha en limfog på t.ex. 1mm eller om t.ex. två 16 mm skivor skall bli 32 dvs. dikt an. Det avgör limtyp anser jag.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2007/06/29 :  11:30:48  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message
Det lim jag har nu ger en limfog på ca 1mm. Vilket lim ska jag anvnda för att slippa en "tjock" limfog?
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/06/29 :  11:48:28  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Vill du inte ha en tjock limgfog så skulle jag använda vanligt trälim eller pu-lim.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2007/06/29 :  13:12:58  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message
Men visst är det lättare att jobba med vanligt trälim? Vad är pu-lim?
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/06/29 :  13:20:02  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Pu-lim är Polyuretan lim, härdar med hjälp av fuktigheten i luften.

Här är cascos variant.
Cascos 1809

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Egil
Member

80 Posts

Posted - 2007/06/29 :  14:51:46  Show Profile  Visit Egil's Homepage Send Egil a Private Message
ah du vill göra en tjock baffel alltså? då sklulle jag absolut använda swedac DG A2 se http://www.swedac-acoustic.se/
ett annat alternativ som jat tidigare använt mig av äraccustikfogmassa och så sprider du det med en tandad limspatel
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2007/06/29 :  22:42:15  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message
Egil, att beställa Swedac blev lite överkurs men akustikfogmassa skulle kanske vara något. Jag hitta denna massa på beijerbygg endast 23,50kr per tub :). Tror du den fungerar. Tanken är att även skruva, bra eller dålig ide?
http://kund.beijerbygg.se/BeijerWeb/Beijer_WebLink/KNSMNT_BEIJER.dll/EXEC/0/0xghvyg02c7ord1bjhah01ibpo1f
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/06/29 :  23:07:03  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Tanken med en fog är att den skall isolera, om du då skruvar så skapas en mekansisk kontakt, inte bra. Skruva kan du göra vid ihopsättning men tag bort dem sedan.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2007/06/29 :  23:40:58  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message
okey, så du skulle rekomendera denna fogmassa.

Då lämnar jag tillbaka setlimet och köper fogmassan istället.

Edited by - niklasmagnus on 2007/06/29 23:52:19
Go to Top of Page

Egil
Member

80 Posts

Posted - 2007/06/30 :  03:05:21  Show Profile  Visit Egil's Homepage Send Egil a Private Message
tyvärr funka inte din länk nå vidare men förmodar du menar Artikelnummer: 900087712 och jo jusst den syfta jag på =)
men kan lunt säga att swedacs är bättre för detta och faktiskt inte så fasligt dyrt. senast jag köpte 83 för en enlitersflarra lr 61/kg om man köper på hink och det räcker till 1m2.

Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2007/06/30 :  10:14:31  Show Profile Send esl a Private Message
DG A2 är mycket bra, känner inte till något bättre...
Har använ det till ett stort antal lådor på 90 talet...
De bästa svenska högtalarkonstruktörerna rekommenderar detta.
Respons som nämndes men även QLN, Stridbeck, Rennesans, mfl.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2007/06/30 :  10:46:53  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message
Okey, vart kan man köpa/beställa swedac dg a2?
Go to Top of Page

Egil
Member

80 Posts

Posted - 2007/06/30 :  11:27:26  Show Profile  Visit Egil's Homepage Send Egil a Private Message
direkt från swedac.
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/07/01 :  00:10:50  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Är det någon idé att bara köra CLD på baffeln? Eller är det tänkt att appliceras på hela lådan?

Och subbar? Har sett åsikter om att det skulle vara kontraproduktivt att använda CLD på subbar.

Vad gäller Swedac DG A2, är det någon som sitter på en smart metod för att kunna applicera rätt tjocklek med någorlunda finess?

J. Ullberg

Edited by - Buggsson on 2007/07/01 02:20:29
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2643 Posts

Posted - 2007/07/01 :  20:59:48  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

Tandad spackel. Sådan som mattläggare har.
Då får man en jämntjock fog.

Mvh...

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000