HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Vart hitta substeg på minst 1000W
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Antonic
Member

296 Posts

Posted - 2007/06/28 :  23:53:14  Show Profile Send Antonic a Private Message
Hej ritar på min sub med en 15" och dubbla slavar.

Dock svårt att hitta slutsteg.
behöver 1000W i 4ohm minst gärna det dubbla.

Förstår att det är svårt att hitta.
Har ett PA steg i dag yamaha (prisklass 9000kr) som jag lånat men väldigt svårt att få ljud ur det då den får en för svag signal ut ur receivern. måste köra på +10 i menyn.

Vilka PA steg ska man sattsa på annars?
Vill ha så mycket tight och hård bas som möjligt.
JBL hade väll något

Mvh Anton

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2007/06/29 :  00:38:29  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Kanske Hypex modul. 700 W istället för 1000 W ger dig 1,5 dB lägre ljudnivå. Det viktiga är kanske att speca upp önskad ljudnivå först. Därefter välja högtalarelement, därefter förstärkare. Seriöst, menar du att en 15" verkligen mäktar med ett sant 2000 W slutsteg?

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/06/29 :  00:48:12  Show Profile Send Lovan a Private Message
Låter mera som du behöver mera gain. Bygg en liten lågnivå-förstärkare och testa med. Jag tror inte du har problem med effektbrist utan snarare mest gainen som spökar.
Go to Top of Page

Antonic
Member

296 Posts

Posted - 2007/06/29 :  12:54:02  Show Profile Send Antonic a Private Message
peranders: Har testat med cirka 2000W till musik och det var inga större problem.
Ska börja projektet snart då jag redan har basen och slavarna ska inhandlas när baslådan är färdig.

Lovan:
Pa steget är tyvärr inte mitt därför måste jag hitta någon annan lösning.
Finns det någon fädig lågnivåförstärkare eller någon byggsats?
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2007/06/29 :  16:20:11  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Testade du verkligen detta med oscilloskop för att se vilken effekt (eller spänning) som du verkligen matade ut? Jag tänkte mest på uppmätt effekt, önskad ljudnivå och lämpligt slutsteg.

Om nu du verkligen hade 2000 W, var det inte ganska högt? Någonstans runt 125-130 dB!!!

Som lågnivåsteg kan du använda mina overkill hörlurssteg som kanske här är att skjuta mygg med kanon speciellt om det är basstoner.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2007/06/29 16:22:34
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2007/06/29 :  18:34:03  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Jag är väldans glad i detta steg :



Jag använder 3st 2402 vara ett går på mina basar och det är bra tight 2st 18" per låda till trotts.

Kan tillägga att de låter kanon i alla register, jag tycker att dessa steg är något av det bästa jag hört, oavsett användningsområde.

specar finns här : http://www.qscaudio.com/products/amps/plx/plx.htm

OBS! dessa steg är fläktskylda!

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/07/01 :  02:54:15  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Nu heter steget PLX2502. Får väl kolla katalogen från em nordic för pris när jag vaknar senare idag.

Har du två lådor med 2 st per låda, eller är det två lådor med en i varje?

J. Ullberg
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2007/07/01 :  09:37:50  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
2502 är PLX2 serien, efterföljaren, helt riktigt.

2st 18" i varje låda, och två lådor, alltså 4st 18" totalt, två per kanal.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/07/01 :  14:22:53  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Jag är ju inte så insatt, men är det inte nåt galet med designen om det kräver över 1000W?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/07/01 :  19:33:37  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag tycker också att 1Kwatt låter väldigt mycket i ett bostadsrum. Jag tänker på Paradigm som köpte en 15":are JBL W1500 Gti i en basreflexlåda och som han driver med ett Hypex på 400watt. Det hela låter väldigt bra med ett ljud som går långt ner i "källaren". Jag har ju själv 15":are plus 15"´s slavbas men söker nu en subwoofer. Funderar på två alternativ. Ett: bygga en mindre låda med en JBL W15 Gti som är en efterföljare till den som Paradigm har. Slutsteg blir QSC ? eller ett Lyngdorf. Alt. två är att köpa en Velodyne DD15 eller 18. Jag har tänkt mig att fixa det här nu under sommaren. Jag har mätt min lyssning och 20Hz ligger -3db men det känns ändå som att jag behöver en subwoofer. Jag vet att Genelec tidigare hade en subwoofer med en aktiv 12:a plus två 12"´s slavar. Genelec tillverkar inte den längre vilket tyder på att det inte var helt bra.
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/07/01 :  19:40:34  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
gcs,

Det måste väl vara så att du mätt vid låga effekter och att systemet inte hänger med när ljudstyrkan ökar?

Annars kan det vara så att q åker upp med följden att den undre gränsfrekvenser åker uppåt. Det skulle isåfall även ge en puckel i frekvensgången och lite bummligare återgivning..

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/07/01 :  20:21:41  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Det måste väl vara så att du mätt vid låga effekter och att systemet inte hänger med när ljudstyrkan ökar?

Jag har också tänkt att det kan bero på det. Jag använde mig av rosabrus när jag mätte och vi var två men med bara ett par hörselskydd och jag ville inte blåsa ut huvudet på någon av oss. Men bumlig bas har jag inte utan den låter ändå bra i det området som bashögtalarna arbetar i. Jag skulle kunna göra en ny mätning med en högre nivå under semestern. Vilken nivå kan vara lämplig tro?
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2007/07/02 :  07:22:17  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
quote:
Jag är ju inte så insatt, men är det inte nåt galet med designen om det kräver över 1000W?


Jag vet inte om det ärkonstruktionen som kräver det, eller konstruktören, i vilket fall som helst bör man nog se det ur ett behovsperspektiv, och för att få lite tryck vid riktigt låga frekvenser så krävs enligt min erfarenhet mkt mer effekt än man kan tro.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Antonic
Member

296 Posts

Posted - 2007/07/03 :  21:38:07  Show Profile Send Antonic a Private Message
Ursäkta att jag inte svarat då jag haft mycket att göra på annat håll.
Basen är en bilbas dock låter den enormt bra då jag redan testat den i basreflex men ska låta betydligt bättre med 2st slavar, vilket den är gjord för.

Basen väger 35kg, 4st talspolar på 1ohm spl 91,5db och kostar 12000kr (Slavarna 3000kr/st)
Vet att den spelar tight både i bil och hemma annars skulle jag aldrig våga sattsa att bygga en sådan extrem sub.
Därför vill jag också ha effekt.

Det tråkiga är att den går endast välja 4ohm eller 2x 2ohm.

Men att hitta ett sådant steg som klarar det.
Hittade ett beg sunfire som skulle ge något på 2x 1000W i 2ohm men såldes innan jag han köpa.




Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/07/03 :  22:44:38  Show Profile Send gcs a Private Message
Vad kan det vara för basar? Det låter som det skulle kunna vara någon av JBL´s Gti.
Go to Top of Page

Jodå
Member

153 Posts

Posted - 2007/07/04 :  00:24:17  Show Profile Send Jodå a Private Message
En idé om du verkligen behöver så mycket ljudtryck är att titta på norska Dynamic Precision. Deras PA steg låter trevligt. DP402 lämnar 400w i 8ohm 800w i 4 och runt 1500w i två.
Temperaturstyrning av fläktar fungerar väldigt bra och bör inte vara något problem.
Dessutom går det alldeles utmärkt att lasta ner dem till 1 ohm bryggat om du skulle vilja ha absurt mycket effekt, och många steg.

Mvh
/J

Fram för mer dynamik i popmusik!
Go to Top of Page

Antonic
Member

296 Posts

Posted - 2007/07/04 :  00:31:25  Show Profile Send Antonic a Private Message
Basen är en Ground Zero Plutonium
http://www.minhembio.com/bild/92250.jpg
Basen bredvid är en lite extremare 10"

Jag vill ha ljudtryck men viktigare att steget orkar med basen och inte börjar tappa kontroll om den är tvungen att leverera massor effekt.
Och spela snyggt såklart då den ska användas till musik också
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/07/04 :  01:17:38  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
PLX stegen kan även jag starkt rekomendera !
Jag kör mitt bryggat kopplat till 2x18" som ligger på 4 ohm vilket INTE är snällt mot slutsteget. Men det bara puttrar på o ger mig skön musik

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2007/07/04 :  07:49:00  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
quote:
Jag kör mitt bryggat kopplat till 2x18" som ligger på 4 ohm vilket INTE är snällt mot slutsteget


4Ohm bryggat är väl det samma som 2Ohm stereo/paralell, vilket av stegen är detta ?

Skälet till min fråga är att vissa av PLX modellerna är något bättre på låg-ohmiga laster (temperatur hantering) även om alla stegen är specade att klara detta.

Modellerna från 2402 och uppåt går i "klass H" (om man detta nu är en giltig term) vad detta innebär är att nätdelen regleras efter effektuttaget och på så vis minskar värmeutvecklingen och effektförbrukningen, upp till 40% sett till BTU och även på matningssidan jämfört med konventionella slutsteg, enligt dem själva då alltså.

quote:
Det tråkiga är att den går endast välja 4ohm eller 2x 2ohm.

Men att hitta ett sådant steg som klarar det.
Hittade ett beg sunfire som skulle ge något på 2x 1000W i 2ohm men såldes innan jag han köpa.


De steg jag använder är specade till 1200W/ch i 2Ohm, detta borde ju vara en bra matchning (PLX2402).

Måste bara säga att denna tillverkare ger ett mkt seriöst intryck.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000