HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ljudkort till hifi
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Swedish Meat
Starting Member

44 Posts

Posted - 2007/06/28 :  09:40:45  Show Profile Send Swedish Meat a Private Message
Jag är lite intresserad av ett bra ljudkort till datorn att koppla till min förstärkare. Jag har idag ett Creative X-fi platinum som inte kommer i närheten av min cd-spelare när det gäller ljudkvallité, då kör jag utan alla "ljudförbättringar" och effekter som mest får det att låta onaturligt. CD-spelaren är en Denon DCD-700ae. Allt körs genom förstärkaren som är en Denon PMA-700ae. Det borde inte behövas allt för stora utgifter för att komma upp i vettig klass kan man tycka. Är det någon som har några erfarenheter eller tips om något bra kort?

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/06/28 :  10:22:30  Show Profile Send OcA a Private Message
Tyska M-Audio gör ett par riktigt vassa kort. Har provat en hel del av dem i olika studiosammanhang och de är ruskigt prisvärda samtidigt som prestandan är utmärkt. Finns från runt 2 papp och uppåt beroende på hur bra ljud du är ute efter och vilka funktioner som är viktiga för dig.

Creatives kort tycker jag låter rätt tråkigt om man kopplar hifin till dem. M-Audio och dess likar funkar betydligt bättre.

Skulle satsa på något av de mer renodlade studiokorten om jag var du.

www.musikborsen.se är ett bra tips att kolla just sådana ljudkort!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Swedish Meat
Starting Member

44 Posts

Posted - 2007/06/28 :  12:27:06  Show Profile Send Swedish Meat a Private Message
Tack för svaret. Har kikat lite på M-Audio faktiskt men inte kommit till skott att införskaffa eller prova. Vi får se vad vad som händer. Blir nog inte före hösten, så man har ju all tid i världen att leta efter något vettigt.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/06/28 :  13:10:52  Show Profile Send OcA a Private Message
Låter bra det! JAM i Sthlm har också stort utbud av ljudkort. Tror de har www.jam.se

God jakt!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2007/06/28 :  13:34:32  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
EMU 0404 är också ett tips, jag är kraftigt sugen på ett sådant, måste dock erkänna att det är lite färgat av mitt tycke för EMU, mend et verkar dock vara ett mkt kompetent kort.

Är det någon som har funderat över hur det står till med kompabilitet (drivare) med MS Vista (inte för mig) eller linux (för mig), det är ju inte helt orelevant menar jag, ej heller helt självklart som jag förstår det.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Swedish Meat
Starting Member

44 Posts

Posted - 2007/06/28 :  14:14:08  Show Profile Send Swedish Meat a Private Message
Just det... drivare var det ja... då man kör vista så kanske det inte är alldeles för lätt än så länge. Creative har i alla fall hostat fram fungerande drivare för x-fi korten. Får undersöka saken innan det är dags.
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2007/06/28 :  18:29:28  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Jag köpte ett begagnat M-Audio Audiophile 2496 rätt billigt förra året. Kostade inte mig många kronor och fungerade utan problem med Fedora standard kärna.


//henrik

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2007/06/28 :  21:47:39  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Om du söker riktigt bra ljud så kan jag rekomendera en separat DAC med USB ingång, tex Stello DA100 eller DAC1 USB.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Swedish Meat
Starting Member

44 Posts

Posted - 2007/06/28 :  22:30:16  Show Profile Send Swedish Meat a Private Message
quote:
Om du söker riktigt bra ljud så kan jag rekomendera en separat DAC med USB ingång, tex Stello DA100 eller DAC1 USB.


Tack för alla svar!
Nu ska jag väl säga att jag tänkte mig att få så bra som möjligt med så liten budget som möjligt. Det handlar mest om att kunna spela de DVD-Audio i 2ch jag har samt lite mp3 som jag inte orkar bränna på skiva, men ändå få bra ljud Då verkar M-audio ligga ganska vettigt i pris.
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2007/06/28 :  23:32:28  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message
Det här är ett riktigt bra kort för överkommliga pengar.

http://www.thomann.de/rme_digi_968_pad_prodinfo.html?iwid=5&sn=c9403cf8cbf7197f22b406fb7dd7d810
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8471 Posts

Posted - 2007/06/28 :  23:38:31  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Läs på http://www.head-fi.org/forums/forumdisplay.php?f=59
Emu 1212m ska visst lira bra,kostar lite mer bara,har beställt ett..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2007/06/29 :  01:56:38  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
Om du tänker spela DVD-audio via datorn så tror jag att det bara är Creatives ljudkort som fixar det. Tyvärr verkar den möjligheten inte längre fungera med Vista. Jag har själv ett Xfi kort som jag har använt för att spela DVD-audio, men det fungerar inte med de nya drivisarna för Vista (än så länge)
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8471 Posts

Posted - 2007/06/29 :  02:34:23  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Om du tänker spela DVD-audio via datorn så tror jag att det bara är Creatives ljudkort som fixar det.

?? 24/96khz..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/06/29 :  02:44:36  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Vilka spelare använder ni för att spela DVD-A, och är det 2x192kHz som avses? Jag trodde det var snålt med program för att spela upp. Så¨är det egentligen bara DACn du är ute efter?

J. Ullberg
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2007/06/29 :  08:31:23  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Kolla på Ljudkorten från Terratec ....

//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2007/06/29 :  08:38:46  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
quote:
?? 24/96khz..


Creative spelar upp innehållet i 24/96.

quote:
Vilka spelare använder ni för att spela DVD-A, och är det 2x192kHz som avses? Jag trodde det var snålt med program för att spela upp. Så¨är det egentligen bara DACn du är ute efter


PowerDVD och WinDVD kan tydligen spela upp DVD-audio men skalar ner ljudet till 48kHz. Creative har ett eget program för uppspelning av DVD-audio som följer med Xfi korten.
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/06/29 :  10:21:52  Show Profile Send Peg a Private Message
Efter en massa funderande och surfande skaffade jag ett Emu 1616m i förra veckan och tänker nog byta mitt försteg mot det när mitt program för att styra volym och dela ljudet till subben är klart.

1616m låter grymt bra och är egentligen samma som 1212m men med fler kanaler. 1212m, som Ryssen föreslår, är nog det bästa du kan köpa för mindre än vad ett lynx two (a,b,c) kostar om du skall ha 2 kanaler. Lynxen mäter inte bättre men vem vet, det kanske låter bättre.

Man kan söka efter rightmark tester av olika kort om man vill se mätningar. Länkar och info här:
http://audio.rightmark.org/index_new.shtml

De här två är väl de som har stuckit ut ibland "konsumentkorten" när jag har letat runt men de mäter inte lika bra som "studiokorten" gör, dock så kan det nog vara lättare att få de att fungera:

Sound blaster X-fi elite pro (obs ingen annan x-fi) är det några på AVS forum som svär vid.

Annas finns Auzentech X-meridian som skall låta bra om man byter op amparna på det. Det sitter socklade så det borde vara enkelt, frågan är dock till vilka ...
Go to Top of Page

Swedish Meat
Starting Member

44 Posts

Posted - 2007/06/29 :  16:55:19  Show Profile Send Swedish Meat a Private Message
Tack allihopa! Det verkar ju inte var så enkelt som jag trode från början. Får kanske tänka om lite. Är det någon som vet hur de billiga DVD-A spelarna står sig? Själv har jag en Pioneer DV-585A i min hembioanläggning.
Har inte orkat testa på 2-kanalaren än. Misstänker att det mest handlar om att den bara spelar upp DVD-A och SACD utan någon vidare finess, alltså bara kompatibel. Får göra ett test i alla fall.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8471 Posts

Posted - 2007/06/29 :  23:17:41  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Creative spelar upp innehållet i 24/96.

Men klarar inte merparten av ljudkorten det i dag?
M-audio gör ju det i alla fall.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2007/06/30 :  00:43:01  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message

quote:
Men klarar inte merparten av ljudkorten det i dag?
M-audio gör ju det i alla fall.


Klarar M-audio korten att spela upp DVD-audio?

Edited by - Kevin Mitnick on 2007/06/30 00:46:18
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8471 Posts

Posted - 2007/06/30 :  00:57:27  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Har inget program för att spela DVD-Audio,men jag har spelat musikfiler med 24/96khz.Om det kan jämföras vet jag ej riktigt.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2007/06/30 :  01:47:45  Show Profile Send lennartj a Private Message
Ryssen m.fl.
i den här världen är vad hårdvaran tekniskt KAN leverera och vad tillgänglig mjukvara TILLÅTER den att leverera långtifrån alltid samma sak.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8471 Posts

Posted - 2007/06/30 :  03:08:53  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Om du menar att kortet kan prestera mer än mjukvaran tillåter,så ska Audiophile enligt tillverkaren "klara"24/96,men RMAA visar att det klarar 24/192khz har dock ej testat det.Det finns ju för det mesta 3:dje parts mjukvara som tillåter "MER".

Edit:
quote:
i den här världen är vad hårdvaran tekniskt KAN leverera och vad tillgänglig mjukvara TILLÅTER den att leverera långtifrån alltid samma sak.

Hmm.frågan gällde om korten kunde spela DVD-audio,den ligger väl på 24/96khz?Eller är det mer?Det vet nog alla som klockat en processor att den klarar "MER".

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2007/06/30 03:42:43
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2007/06/30 :  12:25:04  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Borde inte nätdelar också genomgå en undersökning, även om det handlar om ganska låga effekter så borde ju finnas bra och mindre bra även där.

Jag har en fundering på att sätta ihop en HTPC eller ett multimediacenter och i den processen gå igenom så många av de tillsynes oändliga möjligheterna, denna tråden är intressant för det handlar om ljudkort, något som verkligen är viktigt.


martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8471 Posts

Posted - 2007/06/30 :  15:29:52  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Borde inte nätdelar också genomgå en undersökning, även om det handlar om ganska låga effekter så borde ju finnas bra och mindre bra även där.


Du menar PC nätdelar?Till mitt moddade M-Audio Revolution 7:1 gjorde jag en stabiliserad nätdel med trafo och skar av banorna från PC agget och kopplde in det nya.Jag hörde dock ingen skillnad.Men efter ett år ville inte kortet mer..Nätagget är dock kvar ifall något nytt ljudkort vill ha fin ström..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2007/06/30 :  17:12:12  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
japp jag menar pc nätdelar, det är ju relativt känslig elektronik i dessa maskiner sådet borde ju vara ganska väl utrett vad som krävs, men med tanke på den nätdels granskning som förekommer i hifivärlden kanske det finns fog för en närmare titt i detta område.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000