HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 SACD katalog på nätet.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/06/28 :  09:33:59  Show Profile Send gcs a Private Message
För ett tag sedan hittade jag en sida på nätet där man kunde se alla SACD skivor som finns utgivna i USA oavsett skivmärke. Man kunde också se om skivorna var i mono, stereo eller och i 5.1. Är det någon som vet vad sidan heter för jag själv har glömt.

Swedish Meat
Starting Member

44 Posts

Posted - 2007/06/28 :  09:44:08  Show Profile Send Swedish Meat a Private Message
Kan du mena den här sidan? http://www.sa-cd.net/titles
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/06/28 :  11:33:49  Show Profile Send gcs a Private Message
Precis den menar jag! Tack för hjälpen nu ska jag aldrig mera tappa bort namnet. Jag köpte en SACD-skiva härom dagen som jag sedan tidigare hade på CD. När jag spelade SACD-skivan visade det sig att den enbart var i två kanalig stereo. Alltså blev jag lurad och det står ingenting om det på skivans konvolut.
Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2007/06/28 :  13:13:25  Show Profile Send nahoj a Private Message
Hur menar du att du blev lurad?
SACD är väl inte synonymt med flerkanal?

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/06/28 :  14:17:54  Show Profile Send gcs a Private Message
Nahoh frågar:
quote:
Hur menar du att du blev lurad?
SACD är väl inte synonymt med flerkanal?

SACD är ju ett annat format som medger upp till 6 skilda spår. Ofta förekommer det s.k. hybridskivor som har två olika skickt, ett cd-skickt och ett för SACD. En SACD skiva kan innehålla musik som är inspelad i mono, stereo eller trekanalig stereo. Det finns skivor med fyrkanalig surround (det vanligaste på skivor med klassiskmusik)eller som mest femkanaler i surround plus en speciell baskanal. Det kallas då för 5.1. Jag trodde själv att skivan jag köpte som f.ö. heter "Stir It Up" - Monty Alexander var i 5.1 men nej så var det inte. Att man inte alltid skriver att musiken är i två kanalstereo på minner mig om den tiden när vi hade vinylskivor inspelade i mono eller stereo. Då ville gärna skivbolagen sälja allt som stereo, alltså skriver man stereo även på sådant som var inspelat i mono. Man gjorde om mono till ett slags stereo som vi då kallade för apstereo. Man kan fuska på olika sätt som t.ex. att göra om en stereoinspelning till 4.0. Man tar en tvåkanalig inspelning och lägger ut ett konstgjort reverb i bakkanalerna då får man 4.0. Jag tycker att man måste tala om för konsumenten precis vad det handlar om.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/06/28 :  23:32:01  Show Profile Send nin a Private Message
Det viktigaste borde väl vara att få välmasterade 2-kanals versioner av sina klassiker?
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/06/28 :  23:48:46  Show Profile Send gcs a Private Message
Nin skriver:
quote:
Det viktigaste borde väl vara att få välmasterade 2-kanals versioner av sina klassiker?

Jo men det är ju ett helt annat problem som är svårare att komma tillrätta med.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000