HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Att tänka på om man köper från utlandet
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/06/24 :  18:16:19  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Om man skall köpa någonting från en privatperson i utlandet. I detta fall kanske ett slutsteg från England.

Vad bör man tänka på så att min inte blir "blåst"
Är Pay-pal bra.

Känns ju lite läskit att sätta in 5-6 tusen i förskott på ett utlands konto. Man har ju hört sorgliga historier förr om saker som inte levereras och säljare osm går under jorden.

Någon som har erfarenhet?

mvh jon

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/06/24 :  18:54:47  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
98ggr av 100 går det med all säkerhet hur bra som helst. En bra och erkänd speditionsfirma är ju inte helt fel om man vill ha lite mer trygghet. PayPal är eg. bara ett väldigt säkert och väldigt smidigt sätt att "flytta/föra över" pengar på. Alltså inte en säkerhet från att bli blåst i den bemärkelsen. Däremot så kan man få hjälp om man hamnar i knipa (dock med sina begränsningar).

Kolla tidigare "meriter" på Ebay eller dyl. Försök få referenser. Sedan är der tyvär bara upp till att lägga lite tillit till säljaren. Otäckt, men så är det.

/M
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/06/24 :  18:56:33  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Priset ska heller inte vara "för bra"

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2007/06/24 :  19:03:26  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Escrow tycker jag ger bättre säkerhet en Paypal.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8493 Posts

Posted - 2007/06/24 :  19:04:34  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Priset ska heller inte vara "för bra"

Har gjort åtminstonde 2 bra klipp på bra (för bra) priser på nya varor i USA.Och det har gått bra,hur det sen blir om man måste utnyttja garantin på varan vet jag inte,dock har dom hållit garanti tiden ut så..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/06/24 :  19:24:52  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Detta gällde ett caspian slutsteg M series. Kostar nytt ca 10.500kr. jag skulle betala 350 pund = dryga 5. Jag har kommunicerat med killen via Roksans egna forum.

Jag bad honom att e-mejla med mig istället för att pm:a varandra. Då kan det bli lättare att fastställa identitet m.m :-)

Kul om det går vägen :-)

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2007/06/24 :  20:45:16  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Ett bra tips är att ringa upp den andre så har man chans att känna vederbörande på pulsen sedan finns risken att man börjar prata om allt annat.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/06/24 :  21:05:18  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Mycket bra tips att ringa. Det skall jag garanterat göra.

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2007/06/25 :  15:56:02  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Jag har satt in 40tkr på ens annans konto. Dock så kollade jag upp honom noga. Snackade med honom i telefon. Det är en chansning man tar men audiogons betyg system är rätt bra.

Sen finns det säkert dem som kan mygla där också....

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8493 Posts

Posted - 2007/11/25 :  00:21:03  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Har åkt på min första blåsning på ebay..Bjöd på ett par nya Grado 325i
säljaren hadde butik på ebay så då maåste det vara okej,trodde jag..
efter auktionen frågade säljaren när jag kunde betala,så jag betalade direkt.Väntade 3 veckor och tänkte att ska gå in på sidan och kolla,där stod att säljaren stängt butiken och skulle återkomma,jag skickade i väg 3 meil med lite mellanrum,inget svar.lämnade då en anmälan till ebay,men hänvisades till paypal,gjorde en anmälan dit,och dom skulle kontakta säljaren,dom verkade inte haft nån framgång där.Så dom betalar tillbaka ALLA pengarna till mig!
Det kan ju vara bra att veta att man har skydd även genom paypal..


Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/11/25 :  10:41:29  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Med två undantag har jag bara handlat av butiker. "Blåst" blev jag en gång av en butik i Holland - fick sakerna men var trasiga och totalt oförstående butik: "TRASIGA!!??? Ja, då kan du ju inte använda dem, juh!".

jag skulle aldrig göra affärer enbart efter att ha PM:at. Mejl, telefon, riktig adress, personnummer och DNA-profil är väl minimum. Överdrev, men se till att du har säljarens fysiska koordinater.
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2007/11/25 :  11:12:21  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
När jag hade en LP12 så köpte jag en Lingo på Ebay från England betalade väl Ca: 6000 via Paypal, och det fungerade utmärkt.
Men som tidigare sagts, kolla feedback och ANALYSERA den lite. Har säljaren sålt prylar i den prisklassen förut? Liknande prylar? Hur många feedback finns?
Det är lätt att fixa en bra feedback med att sälja småprylar för struntpengar, och sedan sälja något dyrt, blåsa kunden och lämna skeppet.
Ebay är bra men ju dyrare pryl, ju mer förberedelse krävs. Ha inte för bråttom.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif

Edited by - Leif Eriksson on 2007/11/25 11:13:43
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2007/11/25 :  11:40:41  Show Profile Send drkim a Private Message
Oftast går det ju jättebra att handla från utlandet - köpte mitt slutsteg från Abu Dhabi och förskottsbetalade då in pengarna på säljarens konto - inga problem alls, men ibland så kan man göra allt rätt men det går ändå fel - du kan läsa om mina tråkiga erfarenheter här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=56458

Ni som tror att man har fullgott skydd genom att använda Paypal, bör verkligen läsa min tråd och omvärdera er syn lite - Paypal är ingen garanti för att få pengarna tillbaka...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2007/11/25 11:43:32
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8493 Posts

Posted - 2007/11/25 :  20:28:14  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
drkim visst ska du ha medlidande!
Mina pengar har nu kommit in på mitt konto igen..alla 202£.
Så paypal kan gå in på hans konto och "sno" tillbaks pengarna då?
Utan att meddela honnom då,undrar varför han inte skickade lurarna istället då?

Visst jag har oxå haft duster med paypals sk personal,
när jag skulle vara ansvarig för ett GB,då fick dom för sig att stänga kontot för att gränsen för överfört belopp överskridits.Jag fick lov att bli nån premiekund för att höjja grännsen,tyvärr verkade ingen veta hur det gick till,krav på att jag skulle skaffa ett ytterligare VISA kort kom,men mitt ordinarie funkade utmärkt för mig överalltannars skrev jag,dom svarade lika korkat att så skulle det vara.
Då skrev jag till nån som satt högre än paypal hur det låg till,och fick till svar att jag skulle visst inte behöva nåt till kort.Så denna fixade så min gränns höjjdes...
Ytterligare några mådader kom samma krav igen från paypal att jag fick lov att ha ett ytterligare VISA,nu orkade jag inte tjaffsa mer utan skaffade ett till(50:-/år,Swebank)men ändå används mitt gammla VISA på paypal.Strulnissar!....

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2007/11/26 :  10:06:03  Show Profile Send drkim a Private Message
Jag är inte ute efter medlidande, har släppt det där för länge sedan - vill bara informera så inte fler begår samma misstag...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000