HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Kopparfolie tejp... alu-folie tejp, beställde fel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/06/23 :  13:23:47  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Beställde en rulle billigt för att skärma av vissa saker.
Min fråga är, funkar det eller har jag slängt några kronor i sjön?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/


Edited by - mayday on 2007/07/02 12:39:58

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/06/23 :  15:48:14  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Beror väl på vad det är du tänker skärma..

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/06/23 :  16:28:07  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Tja...jag är novis på det där med skärmning. Var funkar det? Var funkar det inte? T ex insidan av lådan till min lurstärkare? Mitt aktiva filter till dipolbasarna? Okänt mark för mig det här, upplys mig gärna.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/06/23 :  16:50:29  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
skärmning är inte riktigt min grej.
Men Esl mf. har ju bra koll på detta ämne..

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/06/23 :  18:39:34  Show Profile Send f95toli a Private Message
Visst kan man använda koppartejp för att skärma. Det gör jag dagligen på jobbet där jag använder det för att tätta skarvar och hål samt för att skärma bort värmestrålning (jag är med andra ord storkonsument at koppartejp). Observera dock att det finns olika sorters tejp, på vissa sorter är limmet på den "klibbiga" sidan inte ledande vilket gör det något sämre om man vill använda det för att ex. täta en skarv mellan två andra ledande ytor.

Om man sedan märker någon skillnad i hifi-sammanhang är en helt annan fråga som ju mest beror på vilka signalnivåer det rör sig om (men också på hur känslig kretsen är för RF).
Det kan hur som helst inte skada (så länge man inte ex. täcker över ventilationshål)
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2007/06/23 :  20:24:21  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Någon får gärna komplettera mitt inlägg.

Jag har skärmat av ringkärnetransformatorn i förstärkaren och
högtalarmagneter med stålplåt. Det fungerar mycket bra eftersom
stålplåten är ferromagnetisk (blir en magnet då den utsätts för ett
magnetfält). Teorin säger att magnetfältet som bildas i och sprids
från den detalj man vill skärma av "fastnar" i stålplåten eftersom
det kommer bildas virvelströmmar i den. Eftersom det går åt energi
för att skapa dessa virvelströmmar kommer plåten att absorbera
energin från magnetfältet. På andra sidan plåten uppstår endast ett
ytterst (= försummbart) svagt magnetfält pga de virvelströmmar som
finns i plåten.

Det fungerar även med en vanlig ugnsplåt (har provat), men då vi
använder dessa
hemma var det bara ett experiment.

Alltså, koppar är inte ferromagnetiskt och släpper igenom magnetiska
fält lika bra som en träplanka ungefär. Det måste vara någon annan
stans haken ligger med att det fungerar att skärma med kopparfolje.


Är det möjligtvis det elektriska fältet man kan skärma?

Någon som kan detta för gärna förklara då även jag är nyfiken.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/06/23 :  20:46:47  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det beror på vilka frekvenser man vill skärma bort.
Vid låga frekvenser kan man lite förenklat betrakta magnetiska och elektriska fält separat.
Vid högre frekvenser så fungerar inte denna förenkling och man måste ta hänsyn till det "fulla" elektromagnetiska fältet med både en elektrisk och en magnetisk komponent.

Koppar skärmar elektriska fält men dessa är sällan ett problem, viktigare är att det dämpar det elektromagnetiska fält vilket gör det effektivt vid höga frekvenser. Däremot dämpar koppar som sagt inte lågfrekventa magnetiska fält, för detta behöver man material med hög permeabilitet såsom järn.

Din beskrivning med virvelströmmar ovan stämmer för överigt inte riktigt. Det är en beskrivning av hur elektromagnetiska fält dämpas men anledningen till att järn dämpar lågfrekvetna magnetfält har att göra med att (omagnetiserat) järn har en domänstruktur som gör att det "motstår" magnetisering, så länge fältet inte är så höga att det magnetiseras (=man linjerar upp domänerna).

Vanligt rostfritt stål är för övrigt inte magnetiskt och har inte speciellt hög permeabilitet, det beror på att de föroreningar (mest kol) som gör att järn till stål också påverkar strukturen så att domäner inte bildas. Icke-magnetiska behållare är faktiskt ofta gjorda av stål.

Att ugnsplåtar fungerar beror på att de i alla fall förr i tiden ofta var gjorda av järn (vilket är anledningen till att de rostade så lätt).

Om man vill skärma ut "alla" frekvenser så måste man alltså kombinera material, koppar för höga frekvenser och ex. mu-metal för lågfrekventa magnetfält.

På jobbet använder jag följande "lager" när jag mäter

supraledare-koppar-koppar-supraledare-stål-stål-mumetal-mumetal

det hela finns i ett skärmat rum. Det ger en bra (men inte perfekt) skärmning så länge man ser tilla att effektvit filtrera alla ledningar som går till och från provet man mäter på.
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/06/24 :  11:54:32  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Jag använder tejpen där den passar, försämrar ju som sagt inte o kanske vinner man något.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2007/06/24 :  15:14:34  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Okej, det är så det ligger till. Tack för förklaringen!
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/07/02 :  12:40:54  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Ok, då gäller frågan istället aluminium-folie tejp, eftersom jag lyckades beställa fel.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/07/02 :  13:30:46  Show Profile Send f95toli a Private Message
Ingen större skillnad, aluminium är sämre än koppar som skärmmaterial då det är en sämre ledare (lägre konduktivitet) men fysiken är densamma. I praktiken spelar det nog oftast ingen större roll vad man använder även om koppar är att föredra.
Den stora nackdelen med aluminium är annars att det inte går att löda vilket gör att tejpen inte är så användbar för att ex. reparera kretskort.
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/07/02 :  13:33:58  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Avsedd för skärmning som sagt....blev lite förvånad när min kopparfolie tejp var silvrig i färgen LOL...ja ja så kan det gå.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2007/07/02 :  17:07:34  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Herr Petter, varför skärma en ringkärna? Blev det lägre störfält när du skärmade?

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2007/07/02 :  22:18:09  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Herr Petter, varför skärma en ringkärna? Blev det lägre störfält när du skärmade?

Nu ska jag vara ärlig å säga att jag inte öppnat stärkaren, bara
antog att det satt en sådan Det kan ju även vara "den gamla typen"
av transformator. Hur som helst, ett läckfält fanns (TV:n blev
lila) och det försvann då en plåt (icke-rostfri), fungear även med
bakplåtar, placerades ovanpå stärkaren, ca 5 cm för
luftgenomströmningens skull. Och det är iallafall vad jag skulle
kalla för avskärming...
Go to Top of Page

krille356
Starting Member

35 Posts

Posted - 2007/07/03 :  07:58:58  Show Profile Send krille356 a Private Message
Jag använder ganska ofta avskärmade sprayfärg www.elfa.se sök efter 80-809-05
Är dock ganska dyr men jag har fått väldigt bra resultat med den färgen.

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/07/03 :  16:23:56  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
quote:
ag använder ganska ofta avskärmade sprayfärg www.elfa.se sök efter 80-809-05
Är dock ganska dyr men jag har fått väldigt bra resultat med den färgen.



Aldrig hört talas om....tack för tipset! Alltid bra att veta vad som finns där "ute".

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/07/03 :  18:58:29  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Krille:
Var använder du färgen? Funkar den på trä och plast?
Jag hade tänkt köra med vanlig alu-folie (köks) i mina trälådor till rörförstärkare.
Go to Top of Page

krille356
Starting Member

35 Posts

Posted - 2007/07/04 :  09:04:04  Show Profile Send krille356 a Private Message
quote:

Krille:
Var använder du färgen? Funkar den på trä och plast?
Jag hade tänkt köra med vanlig alu-folie (köks) i mina trälådor till rörförstärkare.



Har använt den ganska mycket i mitt jobb, vi gör ofta SLA (plast) modeller av inkapslingen till våra produkter som sedan när konstruktionen är klar gjuts i aluminium.

Så för att kunna EMC testa produkten i ett tidigt skede så brukar jag måla SLA modellen för att få en skärmning som till 90% är samma som den slutgiltiga i aluminium.

Har testat att mäta upp produkter med målad SLA inkapsling och sedan bytt korten till aluminium inkapsling och mätt i gen. Resultatet har varit ca 90% samma vilket är väldigt bra i EMC sammanhang, dock brukar en gedigen aluminiumkapsling ge något bättre skärmning än en målad plast modell.

Tricket till att få ett bra resultat är att inte måla på för tjockt första gången utan måla och låta färgen torka något innan man målar nästa lager. Tror att färgen funkar så att den har metall korn av nickelpulver som färgen binder samman. Därför krävs det att man målar ett ganska tjockt lager för att få riktigt bra skärmning.

Skulle tro att färgen fäster utan problem på trä men har aldrig testat.


Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/07/04 :  09:56:41  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Tax ka du ha. Men eftersom den är dyr kör jag nog med köksfolien ändå. Mina träskivor är i motsats till dina plastlådor helt platta och det är no problemas att klistra dit en slirpig folie.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/07/04 :  12:56:28  Show Profile Send Kmj a Private Message
nu när vi snackar skärmning och liknande så har jag en fråga. Hur blir man lättast av med störsignaler i ett OP-försteg? Mer bestämt det som den tar upp om man använder en mobiltelefon jämte? Det tjuter nu nått så in i....
Kan tilläggas att försteget sitter i ett trächassi.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/07/04 :  19:13:25  Show Profile Send ILLY a Private Message
Kmj:
Min erfarenhet är att den sortens bekymmer minskar drastiskt om man stoppar sina kretsar i plåtlådor istället för trä, men kolla även över ledningsdragning. Onödigt långa kablar bör undvikas, eftersom de brukar gilla att leka antenn och plocka upp allt skräp man inte vill höra.

Allmän fråga:
Sprayen som krille356 tipsade om verkar ju kanonbra, dock en aning dyr. Borde det inte funka att röra ner en näve metallspån, i exempelvis klarlack, och pensla på?

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8460 Posts

Posted - 2007/07/04 :  19:34:14  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Borde det inte funka att röra ner en näve metallspån, i exempelvis klarlack, och pensla på?

Prova metalic lack eller flake du..

quote:
om man stoppar sina kretsar i plåtlådor istället för trä

Det brukar ju inte rekomenderas plåt lådor p.g.a nåt annat problem.minns ej exakt,men aluminium lådor är bättre.

Som nämdes,det behöver ju inte vara strålninngen från elektroniken,det kan ju lika gärna vara layout,och ledningsdragning.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/07/04 :  19:56:27  Show Profile Send ILLY a Private Message
quote:
Prova metalic lack eller flake du..

Typ så jag tänkte, fast med högre koncentration spån, samt spåntyp utvald med hänsyn till skärmningsegenskaper istället för utseende.

quote:

Det brukar ju inte rekomenderas plåt lådor p.g.a nåt annat problem.minns ej exakt,men aluminium lådor är bättre.

Om vi nu ska vara wisserbessers, så specificerade jag aldrig vilket material plåten skulle vara av. Kan ju lika gärna vara kopparplåt eller aluminiumplåt, som stålplåt eller järnplåt.
[nån form av smiley, för att understryka att jag inte är fullt så dryg som mitt inlägg kan verka]

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2007/07/04 :  20:27:50  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Intressant jag har problem med en skivspelarmotor som stör väldigt mycket hur gör man på bästa sätt för att få den lite tystare. Även om jag fick lite tips innan i tråden hjälp mig det är en AC motor från Thorens TD 150.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8460 Posts

Posted - 2007/07/04 :  20:29:53  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Ja,plåt kan ju vara i många former,men jag tänkte på stålplåt.
Tyckte inte det var drygt.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/07/04 :  21:03:12  Show Profile Send f95toli a Private Message
Tänk på att det är skillnad på skärmning och filtrering. Det är i praktiken rätt sällan som störningar som kommer via luften är den stora "boven" om man har hörbara störningar, jordloopar och andra (ofta rätt lågfrekventa) störningar som kommer via kablarna är ett vanligare fel.

För att skärma känslig elektronik så räcker i 99.99% av fallen én aluminiumlåda bra. Tänk bara på att man MÅSTE filtrera alla in- och utgående kablar om inte dessa är ordentligt skärmade, annars så kommer störningarna in i lådan den vägen.

Det finns ett undantag från denna "regel" och det är störfält från ex. motorer. Då detta är ett lågfrekvent magnetfält så hjälper inte aluminium. Det bästa sättet att bli av med det är dock oftast att helt enkelt kapsla in motorn i något lämpligt material, helst mu-metal.

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.6 sekunder. Snitz Forums 2000