HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 påverkar 10-15mm extra baffelbredd ljudet?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kvistarn
Member

203 Posts

Posted - 2007/06/23 :  12:22:22  Show Profile Send kvistarn a Private Message
har byggt ett par pro-ac kloner, och funderar på att limma på sidor av nåt trä ungefär som dessa,


kan det påverka ljudet nåt nämnvärt med ca 10mm extra på var sida om fronten?
tanken var att ha tunt svart läder på baffeln och runt, sen träskivor på sidorna...

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/06/23 :  12:26:36  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Det påverkar ljudet, men inte så mycket att det är avgörande. Enklast är ju om du bara tvingar dit lite material och ser om DU kan märka skillnad. Jag sätter 37:- på att du inte gör det.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/06/23 :  12:28:54  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Om du dessutom rundar eller fasar extrasidorna bör påverkan bli minimal.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

kvistarn
Member

203 Posts

Posted - 2007/06/23 :  12:43:04  Show Profile Send kvistarn a Private Message
ok det låter bra, tanken var att fasa/runda de med fräsen, lite som på bilden men inte så utdragen fasning.
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/06/23 :  13:10:04  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
quote:
Om du dessutom rundar eller fasar extrasidorna bör påverkan bli minimal.
Mycket bra tilläggsförslag! Cool!

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2007/06/23 :  19:09:18  Show Profile Send Sundström a Private Message
Jag tror det påverkar. När jag breddade mina köpehögtalare (10-12 cm) så fick jag bort något...luftvirvlar? Ljudet blev lugnare iallafall.

Visst borde det bli en mätbar volymökning i det frekvensområde som har våglängder fram till en utbreddad kant (om det är 10-12 cm bred)? Men rundade kanter som du är inne på, det blir nog bäst. Nu ska jag ner och göra runda kanter, tack för tipset!

Edited by - Sundström on 2007/06/23 19:15:58
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/06/23 :  19:39:35  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
10-12cm är avsevärd ökning!

Du fick lite mindre middbas..

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2007/06/23 :  20:57:45  Show Profile Send Sundström a Private Message
Jaha, blir det mindre? Jag tvivlar inte, men går det förklara enkelt?
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/06/23 :  23:45:53  Show Profile Send ohmega a Private Message
Kaffekoppen: När jag simulerade mha "edge" så utgick jag från 22 cms bredd och ökade bredden med 12 cm - så ökade ljudnivån "på allt" under ca 2 KHz

Edit: OPPSS -hade ställt in "edge" lite fel...öm..hur som helst så ökade nivån från 500 Hz och neråt (på ett ungefär)

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2007/06/24 01:00:44
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2007/06/24 :  21:05:33  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Kan verkligen baffelns bredd påverka frekvensgången på samma sätt när enheterna sitter i en låda som när de sitter i en öppen baffel? Funkar the Edge för att simulera hur bafflar uppför sig även på lådor alltså? Samma här som för sundström, jag menar inte att jag tvivlar, men hur funkar det och hur påverkar lådan resultatet?

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/06/24 :  21:23:26  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Baffelbredden påverkar ju alla frekvenser som är mindre än baffelbredden våglängdsmässigt.

Ohmega... testa olika baffelbredd så får du se..

Det är nog så att från den våglängden baffeln har och neråt SJUNKER responsen från 0 (våglängden som motsvarar baffelbredden) till som mest 6db.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/06/25 :  00:29:35  Show Profile Send Buggsson a Private Message
kvistarn, varför så tjocka sidostycken, är det utseendet du vill åt?

Nu ser jag ju att du i ursprungsinlägget nämner ca 10 mm per sida, sen blev det 10-12 cm längre ned, viss skillnad........ Så är det typ 10 mm som gäller?

J. Ullberg
Go to Top of Page

kvistarn
Member

203 Posts

Posted - 2007/06/25 :  06:27:07  Show Profile Send kvistarn a Private Message
ja det är ca 14mm just nu på dem på varje sida, enbart för utseende, och lite för extra stabilitet, borde inte göra så mycket eller? det låter bra alla fall:) men rent teoretiskt, vad händer? mindre bas, ljusare ljud?

Edited by - kvistarn on 2007/06/25 06:27:53
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/06/25 :  08:50:05  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
14mm på varje sida är mer än dubbelt så mycket som 12mm...

Nära 3cm bredare baffel kommer påverka ljudet, oklart hur hörbart det blir hos dig, men en liten dipp i frekvensgången blir det

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2007/06/25 :  09:15:10  Show Profile Send Sundström a Private Message
Kaffekoppen, kan du förklara varför det blir en dipp. Jag tycker att det borde bli en förstärkning av det frekvensband som inte längre svänger runt hörnet. De frekvenserna blir ju tryckta rakt ut i rummet (typ megafon-tratt i miniatyr).
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/06/25 :  10:13:09  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Javisst har jag fel!

En oändligt stor baffel har ju ingen baffeleffekt alls. En väldigt smal baffel har baffeleffekt långt upp i frekvensområdet (stor del av frekvenserna kan som sagt smita runt baffeln och får inget stöd).

Högtalaren är troligen försedd med en baffelstegskompensation som startar vid våglängden för den gamla baffelbredden. Detta eftersom våglängder längre än baffelbredden saknar den förstärkningen. Nu ökas baffelbredden något och och säg att vi får en baffeleffektbredd från 900hz (alla frekvenser under 900 kommer påverkas) istället för som tidigare 1000hz så innebär det ju att vi. Vi kommer alltså få en baffelstegskompensation som börjar 100hz ""för tidigt" och således en lokal förstärkning då kompensationen kompenserar där stöd redan finns!

Helt rätt. Jag snubblade lite..

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2007/06/25 :  10:34:25  Show Profile Send Sundström a Private Message
Ok Min världsbilden var i gungning där ett tag. Men det är bra att klargöra för sig själv och för andra...och få veta hur andra resonerar, tack! - jag kommer antagligen att minska min baffelbredd. Ska göra en frekvensmätning inom ett par veckor först.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000