HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Istället för trälim?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/06/22 :  15:07:18  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Funderat lite på om man kan använda kontaktlim istället för trälim när man bygger lådor, i mitt fall harvey-horn. Jag inser att man måste vara supernoga när man sätter bitarna på plats, men sen behöver de bara vara i press några sekunder till nån minut. Frågan är om det blir lika hållbart? Dyrare blir det, så mkt inser jag, men bygget skulle gå VÄLDIGT mkt fortare.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/06/22 :  19:05:17  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Trälim!

Kanske polyuretanlim men INTE kontaktlim.
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/06/22 :  19:39:08  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Varför inte kontaktlim? Håller det inte lika bra? Torkar polyuretanlim fort? Hur fort?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/06/22 :  20:00:30  Show Profile Send ohmega a Private Message
Det polyuretanl-imet jag har använt på jobbet tar 4 timmar på sig att torka ungefär

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/06/22 :  20:16:35  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Trälim.

Det heter så av en anledning.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2007/06/22 :  21:29:03  Show Profile Send Lord a Private Message
Kontaktlim , åtmintone de sorter jag har använt blit inte stumt utan lite elastriskt , så att få "tätat" fogar är nog svårt .
annars är det nog bra . Polyuretan är lite lurigt eftersom det är risk att fogara glider när det börjar torak/ svälla även om man tving hårt.
Så den risken finns nog inte med kontaktlim. sen är det ju frågan om hur bra kontaktlim fäste på en träyta ?? Trälim om vi tala vitlim suger ju in en hel del in i träet och fäster på så vis. Sen har det den fördelen att när det är tvingat så glider det inte. Och så är det ju också med kontaktlimmet. så frågan är ju om man vill ha en helt stumm fog eller en något elastrisk.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning

Edited by - Lord on 2007/06/23 05:32:35
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/06/23 :  03:07:54  Show Profile Send Kmj a Private Message
ta det lugnare och kör med trälim istället, stressa är aldrig bra.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2007/06/23 :  09:54:46  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Kontaktlim tätar inte bra, och ger "ytliga" fogar, dvs på tex spånplatta så släpper det lätt, medans vanligt vitt trälim sjunker in en del och ger betydligt starkare fogar. PL600 eller Cascos Superset fäster ganska fort, men det handlar fortfarande om timmar. Araldit rapid kanske??? Det härdar ju på ca 20 min, men som alla epoxylimmer så behöver det ju härda ut i nått dygn eller två innan det når full styrka. Det är ju inte helt hälsomässigt korrekt att jobba med epoxy för mycket. Epoxyallergi är inte att leka med.

Får jag välja så blir det vitt trälim eller Casco Superset.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/06/23 :  13:12:18  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Problemet jag har ät att hitta tillräckligt stora limtvingar, gärna till ett pris som inte skickar en till fattighuset. Därav tanken att om det inte behöver härda under press länge, så kan man hitta alternativa lösningar.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/06/23 :  13:39:15  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Vad är det för fel på skruvning?

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/06/23 :  13:44:26  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Sant, men det blir enormt mkt mätande ifall man ska förborra....men det kanske inte behövs med 19mm spån?

Bygget:

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/


Edited by - mayday on 2007/06/23 13:45:37
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/06/23 :  14:29:49  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Jo, det måste förborras, men det kan ske med väldigt liten borr.

Ser ju ut som om du bara kan lägga ut bråderna på sidostycket och rita av... sedan är det ju bara att förborra :)

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/06/23 :  14:47:11  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Sant KK! Tomrummen ovan och under kammaren bakom elementen, vinner jag ngt på att fylla dem med sandpåsar?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/06/23 :  15:00:35  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Jag kan inte se någon nackdel med det, möjligen om tyngpunkten blir lite hög. Torde funka bra att fylla dem packat med Isover isolering.
Tomrummet längst ner i lådans bakre kant ser ju et som en perfekt plats för att fylla med sand, eller bulta fast lådan på ett litet snyggt betongfundament (fiberbetong)...

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2007/06/23 :  16:39:32  Show Profile Send classe a Private Message
spånskruv behöver ej förborras skruva på bara

18 ska de va.
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/06/23 :  17:45:35  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Det skulle jag faktiskt inte göra. Det får anses overkill om man vill kalla det för det, men det är ett enkelt sätt att bli säker.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000