HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 brown noise... (note!?)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

regner
Member

899 Posts

Posted - 2007/06/20 :  18:42:15  Show Profile Send regner a Private Message
Satt o zappade runt lite tidigare och kom fram till 5an som visade någon dynga div namn brainiac. Jag förmodar att målgruppen är fjortisar och andra allmänt intelligensbefriade människor.. något som märktes. Hur som haver så testade de fenomenet brown noise.
Tydligen så ska man skita på sig när ett brus på 23,32...Hz vid -30dB spelas upp.
Visst måste det här vara BS!?
Menar.. ett brus är inte en specefik frekvens utan ALLA frekvenser. Färgen på bruset bestämms av vilka frekvenser som förstärks i nivå gentimot de övriga.
Deras ytterst vetenskapliga expriment gick ut på att koppla in någon skräphögtalare från ett midistereopaket till en tongenerator, (eller något liknande) stoppa in den i ett utedass och slänga in en försökskanin. Enligt programledaren så lyckades självklart exprimentet.
Jag har hört talas om the brown note som är en specefik frekvens men.. brown noise?!

Själva "exprimentet" osar bullshit men vad tror ni om själva teorin bakom brown note?

byakugan
Member

707 Posts

Posted - 2007/06/20 :  18:47:14  Show Profile  Visit byakugan's Homepage Send byakugan a Private Message
Mythbusters test på samma grej (litar lite mer på dessa grabbar). Stor respect för både Adam och Jamie.

Ett litet citat:
"The note was tested on the television show MythBusters using Meyer Sound subwoofers on par in quantity and quality with those used at major rock concerts. The experimenters on the show tried a series of frequencies between 5 and 10 Hz at 120#8211;160 dBSPL, but they were unsuccessful in producing the rumored effects. They all reported some physical anxiety and shortness of breath, even a small amount of nausea, but this was dismissed by the participants, noting that sound at that frequency and intensity moves air rapidly in and out of one's lungs."

Själv så tror jag inte att det går att orsaka ofrivillig tömning av tarmarna med hjälp av en ton. Men vem vet.

Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari
mitt system
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/06/20 :  18:50:21  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Man mår iaf inte bra av förlåga Hz men kommer det ut nått då är oftast från munnen istället.
Brainiac är bara ploj medans Muthbusters lägger ner mycket tid på reaserch o har ofta proffs till hjälp. Grabbarna från Mayer är inte några duvungar direkt. I nämda avsnitt nämner Mayer själv att försvaret kommer med frågor lite då o då om just Brown note

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2007/06/20 :  19:11:08  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Med ett par tio stycken http://www.danleysoundlabs.com/matterhorn.htm
Så borde den bruna tonen kunna hittas!

Edited by - Circlomanen on 2007/06/20 19:11:34
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/06/20 :  20:15:58  Show Profile Send B-200 a Private Message
enda sättet som jag ser den bruna tonen var om någon skulle ovetandes smyga upp med en gasdriven båttuta bakom ryggen och fyra av den...

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2007/06/20 :  23:09:09  Show Profile Send regner a Private Message
håller med er om att det känns hyffsat osannolikt. :) Och dessutom... denna frekvens skulle spelas upp i -30dB. vad är en negativ decibel? ;)
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/06/21 :  00:28:08  Show Profile Send f95toli a Private Message
Negativ dB är iofs inget problem.
-30 dB motsvarar ett ljudtryck på 20e-6*10^(-30/10)=20 nanopascal (inom audio är 20 mikropascal referensnivå för ljudtryck).

Fast det var väl iofs OT

Jag tror anledningen till att idén om "the brown note" fått så stor spridning är att någon gren av USAs militär tydligen var intresserade en gång i tiden (innan de insåg att det inte fungerar).
Det är väl iofs inte märkligare än "the gay bomb" och andra vapenprojekt som de också försökt få finansiering för.





Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/06/21 :  00:29:12  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Brist på fantasi det har dom iaf inte

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2007/06/21 :  09:31:32  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Det kan inte vara så att programmet driver med färgen på bruset och det påstådda resultatet...? Det hade ju inte vara lika roligt om t ex rosa brus hade triggat det...


"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/06/21 :  18:15:53  Show Profile Send ILLY a Private Message
Några bromsspår har jag inte råkat ut för, men jag har upplevt låga frekvenser vid riktigt starka ljudtryck och det är faktiskt ganska obehagligt.

Minns särskilt en gång på någon dB-dragrace-tävling för längesedan, när någon öppnade bagageluckan och krämade på riktigt ordentligt. Jag minns att jag upplevde det lite som att stå avskärmad från vännerna runt mig (som kände samma som jag). Som ett pulserande lock för öronen, lätt domnade muskler samt en känsla av att det blev en aning mörkare ute, trots att himlen var klarblå.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2007/06/22 :  18:24:59  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
Jag trodde detta kom från South Park, där hittar en hel orkester med blockflöjister "the brown note" efter Cartman & gänget ändrat ut deras noter. och ni kan ju gissa vad som händer.

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/06/22 :  19:08:15  Show Profile Send f95toli a Private Message
Nej det är en betydligt äldre myt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000