HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad betyder egentligen "LÄTTDRIVEN"
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/06/19 :  17:19:53  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Om en högtalare har hög känslighet, betyder det att man inte behöver ha en så strömstark förstärkare?

Om man spelar på en högtalare med hög db (känslighet?) betyder det att man inte behöver vrida på volympotten så mycket för att få ut ljud ur burkarna?

Men måste hög db -faktor betyda att man INTE behöver en strömstark förstärkare?

är "lättdriven" = hög db faktor? Eller är "lättdriven" att man INTE behöver det där bauta steget för att få ut maximalt ur burkarna?

/lite förvirrad

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/06/19 :  17:29:31  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Det råder lite delade meningar om detta och inte sällan blandar man ihop upplevelser med teknisk fakta.

Ett kort svar på din fråga är att hög känslighet inte har någt att göra med strömstyrka. Istället har hög känslighet att göra med att högtalaren är effektiv och således inte behöver så många watt för att spela en viss ljudstyrka.

I ordet lättdriven kan man väga in mer än bara känsligheten (dvs mer än dB/wm). Här kan högtalarens impedans men också fas vägas in...å varför inte en subjektiv åsikt?

Om inget annat ändrar sig, tillåts följande räkneexempel:
Högtalare A med 87 dB's känslighet, högtalare B med 90 dB's känslighet.
För att nå samma ljudtryck behövs en dubbelt så effektstark förstärkare till högtalare A.


Ps. Märkligt nog är många av dom "skitdyra" högtalarna tungdrivna med rent absurda impedanser och fasvinklar. Dock brukar dom "skitdyra" högtalarna vara fysiskt större vilket borgar för lite högre känslighet... Men impedanser runt 2 ohm är vanligt men samtidigt väldigt märkligt! Impedans och fas är något lättplannerat vid högtalarkonstruktion.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/06/19 :  17:32:20  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Om en högtalare har hög känslighet, betyder det att man inte behöver ha en så strömstark förstärkare?
Nej, det betyder att man inte behöver en lika effektstark förstärkare.


quote:
Om man spelar på en högtalare med hög db (känslighet?) betyder det att man inte behöver vrida på volympotten så mycket för att få ut ljud ur burkarna?
Precis! Det innebär också att brus och sådant från förstärkaren lättare hörs genom högtalarna.

Strömstyrka behöver man till att driva låga och svåra impedanser, det brukar finnas mer än tillräckligt med ström i en vettig hififörstärkare till att driva olika svåra högtalarlaster. Normalt är det spänningen ut från förstärkaren som begränsar effekten iom att skulle man belasta förstärkaren så svårt strömmässigt så skulle det inte låta bra.
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2007/06/19 :  17:38:22  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Ohmboy:

Det brukar väl stå = t.ex 92dB 1W/1m? då vet du att det krävs 1 W för att spela 92 dB på 1 meters avstånd! (Bara ett exempel)

Mvh
Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Njord
Member

298 Posts

Posted - 2007/06/19 :  18:13:18  Show Profile Send Njord a Private Message
Är den här systemdiagnosen från Musical Fidelity korrekt?

http://www.musicalfidelity.com/products/supercharger/diagnostics.html
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/06/19 :  18:19:23  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Kan man på något sätt läsa sig till på en spec om en högtalare kräver en strömstark förstärkare?

Det krävs ju mer kulor till förstärkaren om en högtalare är "trögdriven" än om den är lättdriven.

Så rent ekonomiskt är det bättre att skaffa sig en lättdriven högtalare? Am I right?

Speciellt om man vill glädjas av en rörförstärkare är det bra med lättdrivet känns det som.



Vore kul att pröva mina trögdrivna totem model 1 or med ett riktigt fett slutsteg.



Men frågan är hur mycket kulor jag måste lägga på det slutsteget. Jämfört med vad en ny "lättdriven" högtalare skulle kosta + en väljudande rörförstärkare som passar just denna lättdrivna högtalare.



Kan man spela djup KONTROLLERAD bas med en lättdriven högtalare tillsammans med en inte för stark rörföstärkare? Utan att förlora kontrollen över elementen? Det är en viktig fråga i sammanhanget tycker jag...

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/06/19 :  18:22:21  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Njord!

Enligt den mätningen är jag lika orange som en apelsin som är mogen


Jag säger ju det: Ge mig mono-block NU



Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/06/19 :  18:42:52  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Här finns en tråd som kanske kan vara av intresse också:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=60167

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/06/19 :  18:47:59  Show Profile Send Marc a Private Message
quote:
Det krävs ju mer kulor till förstärkaren om en högtalare är "trögdriven" än om den är lättdriven.

Så rent ekonomiskt är det bättre att skaffa sig en lättdriven högtalare? Am I right?
Är det inte så att lättdrivna högtalare ofta kräver större utrymme (nu tänker jag speciellt på hornhögtalare)?

I så fall måste man ju räkna in den kostnaden också, vilken i Stockholms innerstad är runt 60 000 kr/kvm i dagsläget. Så då kanske det ändå går på ett ut ekonomiskt eller till och med blir billigare med ett stort steg.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2007/06/19 :  20:20:49  Show Profile Send Staffan a Private Message
Jag skulle vilja påstå att även lättdrivna högtalare
låter bättre med kraftfullare förstärkare.


Go to Top of Page

Jonne
Member

1102 Posts

Posted - 2007/06/19 :  22:38:28  Show Profile Send Jonne a Private Message
Jag har ett par Snell J II 8 ohm/90db väldigt lättdrivna tydligen mycket jämna inga konstiga impedanser.Kan driva dessa i princip med vad som helst.Har provat gamla recivers,rörhybrider,och nu senast en Primaluna two allt funkar bra och detta gör ju att det hela blir mycket lättare.Det jag vill säga med detta är att hitta en högtalare som inte dippar på ngt konstigt sätt.Det är väl det man kan kalla lättdrivet,det behöver inte alltid innebära horn.


Edited by - Jonne on 2007/06/19 22:41:28
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/06/19 :  22:45:20  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Jag skulle vilja påstå att även lättdrivna högtalare
låter bättre med kraftfullare förstärkare.


Jag har 98 db i känslighet o nyttjar sällan över 10 W o då är det j-kligt högt. Jag har även testat med mindre 10 - 20 W stärkare o uppfattade inte att det saknades kräm eller att det lät illa.
Tvärtom faktiskt

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/06/20 :  01:09:41  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
98db och 10w är högt!

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2007/06/20 :  05:50:12  Show Profile Send Staffan a Private Message
Det jag menade är att man får bättre kontroll
över elementen, tex en 18 tums bas med hög
känslighet kan vara svår att hålla i ett
järngrepp med en klen förstärkare.
Detta tycker jag märks väl även på mindre
element.

Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2007/06/20 :  09:43:58  Show Profile Send Blue a Private Message
Njord: "Är den här systemdiagnosen från Musical Fidelity korrekt?"

Musical Fidelity är ju rätt lustiga i sin marknadsföring. Dom snackar om hur mycket effekt man behöver, men själva säljer dom ju även förstärkare som då skulle bli väl klena enligt deras eget sätt att snacka. Dessutom marknadsför dom typ varje ny produkt dom lanserar som "den bästa cd-spelaren som går att få tag på överhuvudtaget".

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2007/06/20 :  09:46:23  Show Profile Send Blue a Private Message
Staffan: "Jag skulle vilja påstå att även lättdrivna högtalare
låter bättre med kraftfullare förstärkare."

Nja, tycker inte man kan generalisera så riktigt. Snarare kvaliteten på förstärkaren som avgör. Och man kan inte generellt säga att förstärkare generellt låter bättre ju mer kraft dom har.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/06/20 :  10:22:41  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
98db och 10w är högt!


Jag är mycket sällan över 2 W kontinuerligt o ligger mest runt 0.5 W och "fiser"


quote:
Det jag menade är att man får bättre kontroll
över elementen, tex en 18 tums bas med hög
känslighet kan vara svår att hålla i ett
järngrepp med en klen förstärkare.
Detta tycker jag märks väl även på mindre
element.



Mina 2 18" har en känslighet på 100 db (extremt fall att ha hemma kanske) o tillverkaren rekomenderar minst 100 W trissesteg. Steget man använder bryggas automatiskt av det aktiva filtret o hela paketet är på 4 ohm. Ingen snäll last egentligen för ett bryggat steg så här hemma gäller mycket av det du skriver.

Jag kör med QSC PLX2402 som hystar ut över 2000W vid den belastningen - inget klent steg direkt.
Jag bottnade det faktiskt för nån dag sedan med Telarcs 1812 men det är OT

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Njord
Member

298 Posts

Posted - 2007/06/20 :  10:38:02  Show Profile Send Njord a Private Message
Både jag och OhmBoy har en integrerad förstärkare från Roksan. Jag en Kandy och han en Caspian. Caspian är en bättre förstärkare än Kandy. Men om man uppgraderar till Caspian så får man färre watt/kanal. Hur resonerar tillverkaren?

Edited by - Njord on 2007/06/20 10:39:54
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/06/20 :  10:40:24  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Få men bättre ??
Antal W säger inget om kvalitén

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Njord
Member

298 Posts

Posted - 2007/06/20 :  10:55:07  Show Profile Send Njord a Private Message
Hör det till vanligheten bland hifinördar - att uppgradera nedåt vad gäller antal watt?

Jag tänker så här: Jag skulle vilja ha den bättre Caspian men samtidigt känner jag inte någon större lust att gå ned i antal watt/kanal. Men antagligen tänker jag fel. Kanske man gapar efter för mycket?
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/06/20 :  10:58:34  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hur stor är watt-skillnaden mellan de två?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Njord
Member

298 Posts

Posted - 2007/06/20 :  11:03:13  Show Profile Send Njord a Private Message
En ny Kandy är 120 W i 8 ohm - 185 W i 4 ohm. Caspian är 85/8 - 120/4
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/06/20 :  11:13:27  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Det är nästan hugget som stucket, skillnaden är inte jättestor (för lite i båda fall *retas*).

Tänk på effekt i form av dubbleringar, 85->170->340... eller 120->60->30. Mellan 85 och 120 är det inte sååå mkt skillnad, sett till effekten.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/06/20 :  11:24:22  Show Profile Send marens a Private Message
Gränsfall. 1.5dB
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2007/06/20 :  17:54:32  Show Profile Send Blue a Private Message
Njord: Jag har också en del erfarenheter av de båda Roksan-stärkarna. Caspian är bättre på alla sätt, tro mig. Att Kandy har mer kraft på pappret må vara hänt (möjligen även i verkligheten) men jag har svårt att se i vilka realistiska situationer den skulle göra ett bättre jobb än Caspian. Och det är ju det viktiga om du frågar mig.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/06/20 :  18:08:24  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Hör det till vanligheten bland hifinördar - att uppgradera nedåt vad gäller antal watt?



Det beror nog om man bytar sina talare o på stärkarens konstruktion. Innan behövde jag en massa W nu behöver jag 10 som max

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000