HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Aaron Neville
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/06/18 :  20:05:22  Show Profile Send Stickan a Private Message
Sitter och lyssnar på en skiva med Aaron Neville - "Warm your heart" och bara trivs.
Är nog en platta med covers - tror jag åtminstone - från 1991, men den är jäkligt bra alltså!!

Är inte bevandrad i Aaron Nevilles värld, hoppas på hjälp från er musiclovers med tips om fler bra skivor med Mr.Neville.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/06/18 :  20:21:15  Show Profile Send Eref a Private Message
Aaron slog igenom redan på 60talet med den klassiska "Tell It Like It Is". Det finns flera samlingsplattor med hans 45varvare från den tiden. De flesta producerade av legenden Allen Toussaint i New Orleans. T.ex. "Tell It Like It Is" på Ace och "Make Me Strong" på Charly. Aaron tillhör en musikfamilj från New Orleans och har spelat in en massa plattor med gruppen Neville Brothers där just några av hans bröder också ingår. Kan rekommendera "Fiyo On the Bayou" och "Yellow Moon" m.fl.
"Warm Your Heart" var något av en comebackskiva för Aaron. Han har gett ut en massa plattor efter den men jag tycker nästan att den är bäst. Alla hans skivor innehåller iallafall åtminstone ett par riktigt bra låtar och han sjunger ju alltid gudomligt.
Lyssna t.ex. på "To Make Me Who I Am" och "The Grand Tour".

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/06/18 :  20:25:05  Show Profile Send Stickan a Private Message
quote:
"Tell It Like It Is".

Finns på en platta som jag har med Don Johnson.

Kanonsvar Eref - tack så mycket!

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

mrk
Member

313 Posts

Posted - 2007/06/18 :  20:39:48  Show Profile Send mrk a Private Message
Hej Stickan,

Förutom Erefs fina svar kan jag tipsa om skivan "Nature Boy".. Vilken kanonskiva! Förutom titelspåret så öppnar skivan med en helt suverän verision av "Summertime"

Att det sen är superbt ljud på skivan är ju bara en bonus
(Kostar 79:- på cdon)

/mrk

-Det står en clown i mina kläder, och svär att allting är okay...
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42636
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/06/18 :  20:58:32  Show Profile Send Stickan a Private Message
Har beställt "Warm your heart"(lånat ex jag lyssnade på) och "Nature boy" på Cdon nu.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/06/18 :  21:02:15  Show Profile Send Stickan a Private Message
mrk:79:- för "Nature boy" och 49:- för "Warm your heart" på Cdon är kanonpriser för sån bra musik helt enkelt!
Jättetack för tipsen!

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2007/06/18 :  23:24:20  Show Profile Send edison a Private Message
Har bara en platta med mannens medverkan, då med brödragänget:
"Brother´s Keeper" - Neville Brothers

Hur bra som helst; sväng och själ i skön kombination.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/06/21 :  08:34:09  Show Profile Send Stickan a Private Message
edison:Skall se om jag hittar nåt med Neville Brothers också.
Tack för tipset.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/06/27 :  18:26:18  Show Profile Send Stickan a Private Message
Fick hem "Warm your heart" idag och naturlligtvis så åkte den på direkt. Den är helbra alltså, tyvärr var "Nature boy" restad men jag hoppas den kommer snart.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/06/28 :  19:14:07  Show Profile Send Stickan a Private Message
"Warm your heart" är en kanonskiva som jag rekommenderar lika varmt som jag gjorde med "The road to Escondido" av och med Clapton och JJ Cale.

Inte samma musikstil men en bredare repertoar och bra ljud dessutom.
Väntar otåligt på att "Nature boy" skall anlända.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/06/28 :  22:39:13  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message

Det är ett fett jack i min Warm your heart , men Yellow moon med brödrarna, producerad av D Lanois är nog ändå snäppet bättre.



It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/06/28 :  23:09:31  Show Profile Send Eref a Private Message
Ja, Aarons version av "A Change Is Gonna Come" på "Yellow Moon" kan jämföras både med Sam Cookes original och Otis Reddings klassiska Otis Blueversion. Daniel LaNois borde producerat alla Neville Brothersplattor!
Men lyssna även på Neville Brothers 1981skiva "Fiyo On the Bayou" där gör Aaron en skön version av Nat King Coles "Mona Lisa". Och på "Valence Street" som innehåller bra versioner av "If I Had a Hammer" och Richard Thompsons "The Dimming of the Day".
De flesta av Aarons soloplattor dras ner en aning av i mitt tycke lite slicka produktioner. Men på sin jul(!)platta gör han en fantastisk version av Clyde McPhatters "Such a Night" som är värd hela skivans pris och räcker året om.
"The Tattoed Heart" är inte så dålig heller.
Glöm inte hans gamla skivor heller. Allen Toussaint är ett geni!

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/06/29 :  08:59:31  Show Profile Send Stickan a Private Message
"Yellow moon" är beställd!

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/06/29 :  09:01:03  Show Profile Send Stickan a Private Message
quote:
Glöm inte hans gamla skivor heller. Allen Toussaint är ett geni!

Vilka skivor, finns de på cd?

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/06/29 :  09:19:44  Show Profile Send Eref a Private Message
Jäklar jag vet inte, har dom på vinyl. Samlingsplattan "Tell It Like It Is" på Charly innehåller Toussaintproducerade grejer. Tror du skulle tycka om en del iallafall.

Men inom genren skulle jag också rekommendera The Meters skivor. Meters var ett oerhört tight band med Aarons storebror Art som ankare. Deras musik finns på CD vet jag. Speciellt deras instrumentala skivor på etiketten Josie är musik som står sig än idag.

Aaron förekommer också på en mängd samlingsplattor. Hade ett par stora hits ihop med Linda Ronstadt. Lite väl smöriga tycker jag dock.
Med basisten Rob Wasserman har han gjort en väldigt fin version av "Stardust" på Wassermans cd "Duets".
Aarons julskiva är en CD som heter "Soulful Christmas".

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/06/29 :  09:35:13  Show Profile Send Eref a Private Message
Finns en CD som heter "Tell It Like It Is" som innehåller tidiga låtar. Finns smakprov bl.a. på CDuniverse. Kanske mest av historiskt intresse dock märker jag när jag lyssnar nu. Olikt "Warm Your Heart"" iallafall. Men titellåten "Tell It Like It Is" är en riktig klassiker.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/06/29 :  20:05:39  Show Profile Send Stickan a Private Message
En får allt leta lite, skall bli kul o se vad jag får ihop.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000