HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 HÖG volym på konserter smittar av sig på skivorna?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/06/18 :  08:22:41  Show Profile Send matte76 a Private Message
http://www.expressen.se/1.725576

Är det samma killar som sitter vid mixerborden på konserter som mastrar och producerar nya cd-skivor? Kan man kanske tro...hemska tanke!

Från artikeln:

quote:
För när man skruvar upp energin mot smärtgränsen dränks musiken i bullervågor, man hör bara det som väsnas mest, trummorna, cymbalerna, elgitarrerna. Och basen ska inte höras utan kännas som en bävning i jorden. Men sångarnas ljusa, tunna röster ska helst förnimmas som en viskning i fjärran.
Mycket kan förstås skyllas på den strategiska övervakningsgrupp som sitter bakom mixerborden. De är alltid män, ofta med håret i hästsvans och utan minsta känsla för musik. De vet allt om volymens makt, och vet vilka spakar de ska dra i för att nå maximal extas.
De är ett slags ljudfascister som konsekvent mixar bort sångerna och det musikaliska budskapet och skruvar upp hetsen och skrället.
Det är tragiskt och upprörande att musikarrangörer, till och med sådana som säger sig representera folkets hus och folkets parker, mobiliserar ett försvar för denna ljudterror.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2007/06/21 16:12:46

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/06/21 :  17:49:29  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Man kan tro det men det handlar bara om sunkigt förhållningssätt mot sin yrkesstolthet

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2007/06/21 :  19:44:19  Show Profile Send Mikaell a Private Message
"Jag har en gång varit i Hultsfred och tre gånger på Arvikafestivalen, så jag vet vad det handlar om"

"Mycket kan förstås skyllas på den strategiska övervakningsgrupp som sitter bakom mixerborden. De är alltid män, ofta med håret i hästsvans och utan minsta känsla för musik"

"De är ett slags ljudfascister som konsekvent mixar bort sångerna och det musikaliska budskapet och skruvar upp hetsen och skrället"


Ärligt talat, sicken tomte.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2007/06/21 :  20:41:01  Show Profile Send edison a Private Message
Har nu läst Tommy Hammarströms artikel.

Förutom det lite fåniga om "det är vanligen män, med hästsvans"...är det ju rätt upp och ner så det enligt min mening är.

"utan känsla för musik" ja det är just så jag skulle skrivit också, att de flesta (men inte alla lyckligtvis) mixermän är....dom har samma inställning som dom som MÅSTE ha fullgas bara dom sitter på en MC..."inge kul med mesvolym" "inge kul åka vettig hastighet", egentligen bara en larvig attityd av sorten "jag är ingen tönt, jag är NÅN", som tvingar andra att stå ut med sunkljud

Inte är Tommy H nån tomte inte, han beskriver ju problemet tämligen exakt, och nästintill utan några larviga överdrifter dessutom!
För övrigt brukar han även annars vara en sansad skribent, oavsett vad han ger sej på att skriva om (ifall nån nu tror detta bara är en "gammal gubbe som inget fattar" allmänt)

Det är extremt sällan oavsett musikgenre, som volymen är njutbar överhuvudtaget, som regel låter det tyvärr BÅDE illa och långt högre än vad som krävs..

Har varit på "en aning" fler konserter än vad som spelas under 2-3 festivaler, och mitt kvitto på 20-30 års lyssnande på inkompetenta mixermäns "sköna känns i hela kroppen-volym" är tinnitus - eftersom det märkligt nog aldrig var tal om att skaffa öronproppar när jag började gå på konserter.
Lite pip i öronen på natten och förmiddan efteråt var liksom inte nog för att jag skulle tro det skulle vara permanent skadligt...
Nu har jag proppar, men glömmer som regel ta med dom...och anser absolut att dom inte ska behövas!

Inte för min glömskas skull, utan för att bra musikuplevelse INTE alls kräver löjligt hög nivå, snarare är det BRA ljudkvalitet som det skulle jobbas med att åstadkomma.
Då skulle man kunna ha "nog hög" nivå, och ändå slippa detta vanliga "dist-vrål" man brukar få.

Hög volym?, JA, gärna.
SKIT-högt eländigt brööööööööööööööööööl, NEJ!


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2007/06/21 20:57:35
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000