HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Varför bygger man själv?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Njord
Member

298 Posts

Posted - 2007/06/17 :  10:01:50  Show Profile Send Njord a Private Message
Du kanske tycker att frågan är korkad. Själv har jag inte kommit längre än att montera ihop IKEA-möbler så du får ha lite överseende med mig.

Är det för att det kliar i fingrarna? Du gillar kanske att fixa, undersöka och flytta fram gränsen för ditt kunnande?

Eller finns det något du saknar i de produkter som finns på marknaden? Tekniskt eller designmässigt.

Eller kan det ha med kostnaden att göra? Får man lika bra prestanda för en mindre slant när man bygger själv?

Jag kan tänka mig att motiven för att bygga själv skiljer sig åt från person till person och att man kan ha flera olika skäl.

Det vore kul om du ville berätta varför just du bygger dina egna hifiprodukter. Och vad du tror är den vanligaste anledningen till att andra bygger.

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/06/17 :  10:11:29  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Jag bygger av lite olika anledningar!

Som elektronik och designintresserad tycker jag Hi-Fi-byggen är en bra kombination av de båda.

Samlar man på sig delar till rätt pris, så blir det dessutom ganska ekonomiskt mot att köpa en likvärdig produkt.

Möjligheten att bygga just som jag vill ha saken är en annan fördel.
Vill jag kunna ställa biasen i 12-steg m.h.a. en fjärr o.s.v. - då gör jag det !

Känslan av att sedan sitta och lyssna på en sak som du själv har byggt - går inte att beskriva - PROVA!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/06/17 :  10:15:43  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Det är som ett Kinder-ägg:
  • Du kan själv välja vilken (elektrisk) design - schema

  • Du kan välja hur bygget ser ut rent estetiskt

  • Du kan bestämma kvalitetsnivån

  • Du kan känna dig stolt när du byggt ihop något med egna händer

  • Det är himla kul att bygga


Det vra väl fler än tre anledningar, alltså strunta i KinderEgg och bygg ett rörslutsteg istället.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/06/17 :  10:17:53  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Ett "Ja" på samtliga frågor skulle jag säga. Tråkigt svar.
Men det finns en mängd anledningar.

Det handlar för mig om att:
Göra det själv, gjort det själv.
Sticka ut från mängden, ha något ingen annan har och hört förut.
Tillfredsställa sin kreativa ådra och uppgraderingsbehov - Jag tror DIYare generellt är nöjdare än folk som köper, men det är min högst privata åsikt.
Placeboeffekten! / själv är bästa dräng / ens egna barn är sötast! - har du gjort det själv så låter det bäst.
Att ha en hobby - Att gå ut och köpa en massa grejor och få det att låta hyffsaat är inte speciellt svårt. Behövs det konsulteras kunskapen av personen i affären. Och vad har man då vunnit? mer än ett hål i plånboken och förhoppningsvis en mer eller mindre dussinstereo.

Skulle kunna fortsätta :)
/ Fredrik

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2007/06/17 :  10:40:10  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Jag bygger själv av flera anledningar vilka många redan tagits upp.


Framförallt tycker jag om att snickra och konstruera saker, inte
bara högtalare utan även möbler till hemmet och wobbler till
fisket. Högtalarbyggandet är bara en naturlig utveckling då jag
även är intresserad av tekniken och teorierna bakom samt hur man
kan pressa gränserna och testa sin kunskap

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61668

Jag är liksom ute efter känslan att jag gjort det själv och det är
oerhört skönt att sitta och lyssna på egenhändigt gjorda grejjer
eller använda egentillverkade möbler. Jag blir glad inombords när
jag ser bygget (om det blivit snyggt...!)

Om det blir billigare vet jag inte...maskiner, material, timmar
bakom på planeringbordet, element filter och så vidare...men
framförallt har jag förmågan att påverka ljudet åt det håll jag
vill!
Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2007/06/17 :  11:17:13  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message
Jag får hålla med ovanstående talare. Känslan av att "jag har gjort den själv" är svårslagen oavsett vad det är. Jag började med att bygga ett par högtalare enligt väl spridd ritning (ProAc klon). Nu som steg 2 så kliar det något fruktansvärt att konstruera något från grunden. Det kräver mer kunskaper och på vägen dit så hittar man något annat...puh, det tar aldrig slut. Jag har måånga projekt i tankarna nu.

"Learning by doing"
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/06/17 :  11:32:16  Show Profile Send ILLY a Private Message
Jag kan i stort sett skriva under på samtliga saker som folk redan varit inne på tidigare. Jag betraktar det i första hand som en hobby. Att man sedan dessutom får behålla det man konstruerat och ha användning av det, är självklart en bonus.

Jag tror svaren du får här, är likvärdiga med de du skulle få om du frågade vilken hobbymänniska som helst. Exempelvis någon som bygger båtar eller stickar tröjor. Visst kan man få fram produkter som motsvarar något man egentligen inte har råd med, men det är nog sällan där drivkraften ligger. Varför målar en konstnär tavlor - för att han vill ha dem på väggen, eller för att han älskar att måla?

För min del handlar det även i stor grad om att bredda mitt tekniska kunnande. Saker jag bygger åt mig själv blir aldrig färdiga. Även om jag modifierat dem tio gånger, så är de fortfarande prototyper som när som helst kan rivas isär och byggas om, när jag får någon ny idé. På så sätt lär man sig väldigt mycket om hur olika komponenter och konstruktionsprinciper påverkar ljudet.

Jag tror framförallt att det är i tweakarstadiet man som diy-are kan spara pengar. Det är bra mycket billigare att byta ut några motstånd och kondensatorer, än att köpa en helt ny förstärkare.

Slutligen bör jag påpeka att jag är sådan som människa, även när det gäller helt andra saker än hifi eller teknik. Jag gillar att ta reda på hur grejer fungerar och jag gillar att skapa, bygga, experimentera, utforska, bygga om och fixa själv. Sån har jag varit hela mitt liv.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/06/17 :  11:39:03  Show Profile Send ohmega a Private Message
Njord: Nä din fråga är inte alls korkad.

Jag bygger för att:

Lära mig

Anpassa prylarna till det jag vill ha

Känna stolthet över att ha byggt själv

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/06/17 :  11:49:15  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Kommer inte ihåg varför jag gjorde första bygget, men kan konstatera att effekten var som riktigt lömskt knark - det går inte att sluta och man mår så bra både under tiden och efter att man blivit klar. Jag tycker det är så kul att jag tom lämnar över grejjer jag inte behärskar själv till andra för att de skall få ha kul de med, och jag hjälper gärna andra som vill göra sin sak om jag kan hjälpa till.

En sak jag kommit fram till är att för mig är inte ekonomin drivkraften. Det är bara det att ingen annan i världen kan göra det lika bra som jag ;)

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Njord
Member

298 Posts

Posted - 2007/06/17 :  11:49:44  Show Profile Send Njord a Private Message
Oj, så många spännande och välformulerade svar!

Jag tror redan att jag förstår den viktigaste anledningen; känslan av en inre tillfredsställelse.

Betyder det att DIY-människor har en mera avslappnad attityd till sin anläggning? Man förstår ju när man läser vad andra skriver på forumet att många nästan drabbas av ångest när de lyssnar på sin anläggning och undrar vad som kan förändras. Eller fungerar det tvärtom? Att man ständigt plockar isär sina grejer för att göra någon liten förbättring.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/06/17 :  11:57:06  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
För några år sedan tror jag att denna fråga fått ett annat svar. Dagens svar glädjer mig!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/06/17 :  12:05:40  Show Profile Send ILLY a Private Message
Det betyder att man under en ledig lördag oftare lyssnar på radion i verkstan, än på hifianläggningen i vardagsrummet, samt att man ofta får besvara konstiga frågor från oförstående anhöriga!

Det är ju utan tvekan en mer avslappnad och positiv attityd på diy-forumet än på köpehifi-diton, men om vi har mer avslappnad attityd till våra anläggningar är väl tveksamt. Får man kritik finns ju risk att man tar det personligt, vilket iaf aldrig jag skulle göra över något jag köpt färdigt. Ångest är nog (iaf för min del) att gå till överdrift, men visst är man alltid medveten om att saker kan förändras och förbättras, det är ju sannolikt där som drivkraften ligger. I dagsläget så har jag en ganska lång lista över saker som ska fixas och förändras. Gäller bara att få tid till det, men i väntan på ledig tid så passar jag på att njuta av musik och tänka att "så illa låter det ändå inte, men bättre ska det bli!"

Militant cyklist.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/06/17 :  12:17:04  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Engelholm skrev
quote:
För några år sedan tror jag att denna fråga fått ett annat svar. Dagens svar glädjer mig!


Jag anar vad du menar men jag kan ha fel.
Vi som började vår elektriska bana på 70-talet (och tidigare och lite senare) hade fördelen av att vara försedda med många och bra tidskrifter (engelska, svenska och amerikanska) som tillhandahöll scheman och byggbeskrivningar. LKikaså fanns det många leverantörer av komponenter och om man skulle ha något special kunde man faktiskt köpa från firmor vilka normalt bara handlade med företag.
När saker började bli komplicerade och försedda med massa specialkomponenter blev det plötsligt inte normalt att bygga själv, bl.a. för att tillgången på komponenter minskade och markanden svämmades över av kompakta och hyggliugt billiga apparater.
Jag kan tänka mig att det var under denna tiden (andra halvan av 80-talet och kanske 10 år framåt) som rörbyggandet ökade eftersom folk tröttnade på trista färdigapparater.

Däremot vill jag inte hävda att självbyggen blir bättre än färdiga produkter. Det är avhängigt av det arbete man lägger ner för att optimera designen.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/06/17 :  13:48:43  Show Profile Send ILLY a Private Message
soundbrigade:
quote:
Vi som började vår elektriska bana på 70-talet (och tidigare och lite senare) hade fördelen av att vara försedda med många och bra tidskrifter (engelska, svenska och amerikanska) som tillhandahöll scheman och byggbeskrivningar.

På 70-talet var jag ännu inte född, så det kan jag inte uttala mig om. För min del blev internet en rejäl katalysator för mitt intresse och en oändlig källa för information. Visst hade jag byggt några högtalare redan innan jag kände till internet, men det var för det mesta ren gissningslek, då varken jag eller någon jag kände hade tillräcklig kunskap. Visst kände jag till några böcker i ämnet, men dessa var på tok för dyra för min ekonomi i hög- och mellanstadiet. Sannolikt hade jag ändå inte fått ut särskilt mycket av dem, då jag ännu saknade nödvändiga baskunskaper i matematik, fysik och engelska språket.

quote:

Däremot vill jag inte hävda att självbyggen blir bättre än färdiga produkter. Det är avhängigt av det arbete man lägger ner för att optimera designen.

Helt sant, det är nog sällan man får fram något där den totala helheten kan klassas som "en bättre produkt", däremot kan man själv välja vad som skall prioriteras och vart man kan tänka sig att kompromissa. På så sätt kan man skapa något som uppfyller de krav man själv ställer och spara in på saker man inte tycker är viktiga i sammanhanget, men som man skulle fått betala grova pengar för i handeln, exempelvis design, utseende och ytfinish. Faktum kvarstår, det finns gott om knallfula hemmabyggen som låter fantastiskt.

Militant cyklist.

Edited by - ILLY on 2007/06/17 13:49:11
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/06/17 :  14:25:17  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Däremot vill jag inte hävda att självbyggen blir bättre än färdiga produkter. Det är avhängigt av det arbete man lägger ner för att optimera designen.

Detta tangerar min poäng ovan!
För ett par år sedan upplevde jag att jargongen var "DIY ger dig dubbla prestandan till halva priset". Detta stämmer självklart inte som generellt uttalande och jag försökte påtala att man skulle leta glädje i andra värden än just pris/prestanda. Jag skrev också om detta i "Engelholm Audio tycker om...".

Kunskapen är en del av glädjen.
Att göra nått fysiskt, praktiskt, en annan del.
Erfarenheten kanske den största?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/06/17 :  14:28:35  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
I dagsläget så har jag en ganska lång lista över saker som ska fixas och förändras.
Dito.
quote:
"DIY ger dig dubbla prestandan till halva priset".
Som du säger EA så är det knappast på det sättet rent generellt. Å andra sidan, som ett exempel: Ett par långa banddiskanter a la Dahlberg, skulle man köpa motsvarande, t.ex Newform research R45 så kostar de 1200 Euro plus moms och frakt för ett par element. Räknar man materialet för ett DIY-projekt här så är det kanske en tusing eller två men DIY-arbetstimmarna blir ju väääldigt många och mellanskillnaden till köpeelementet ger ingen strålande timpeng precis. Men upplever man att byggandet är ett nöje så är det en rätt bra affär.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/06/17 :  15:34:07  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
* Det är roligt
* Man lär sig massor
* Man lär känna massa trevliga människor världen över
* Stoltheten att ha gjort det själv
* OCH ekonomin, hade inte haft råd med det ljud jag har idag om jag skulle köpt allt, men då räknar jag givetvis inte arbetstimmar
* Att sitta med lödkolven är lite av meditation för mig, tiden försvinner tillsammans med alla världsliga bekymmer.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8481 Posts

Posted - 2007/06/17 :  16:53:07  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Ja,allt är ju redan sagt..men lömskt knark har jag inte testat ännu..

quote:
Saker jag bygger åt mig själv blir aldrig färdiga. Även om jag modifierat dem tio gånger, så är de fortfarande prototyper som när som helst kan rivas isär och byggas om, när jag får någon ny idé. På så sätt lär man sig väldigt mycket om hur olika komponenter och konstruktionsprinciper påverkar ljudet.

Ja,både på gott och ont,när den flesta apparater står utan lock..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/06/17 :  16:55:11  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
quote:
Ja,både på gott och ont,när den flesta apparater står utan lock..


Det där känns igen

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/06/17 :  19:47:32  Show Profile Send ILLY a Private Message
quote:
Ja,både på gott och ont,när den flesta apparater står utan lock..

För min del så har jag ju en klåfingrig treåring som härjar omkring här i mitt hem, så att köra med öppen huv och krokodilklämmor är inte riktigt läge.
quote:
Men upplever man att byggandet är ett nöje så är det en rätt bra affär.

Ja verkligen. Det är ju skönt att man har ett nöje som man slipper betala inträde för att ägna sig åt. Jag vet att det finns dem som tar med tidsåtgång som en parameter när de räknar på om det lönar sig att bygga själv, men för min del skulle jag aldrig betrakta min fritid som något av monetärt värde.
quote:
* Att sitta med lödkolven är lite av meditation för mig, tiden försvinner tillsammans med alla världsliga bekymmer.

O ja! Apropå tidigare nämnda treåring, så hade hon svårt att somna häromveckan när jag satt och lödde.
-Vad gör du pappa?
-Löder.
-Får jag vara med?
-Javisst, kom du bara!
Sen satt hon tålmodigt i mitt knä en lång stund och tittade på. Tror hon tyckte det var rätt spännande faktiskt. Som vanligt ställde hon minst tre frågor i minuten - Vad är det där? Vad gör man med den? Varför då? Vi kan väl säga att hon fick lite mer uttömmande svar än vanligt...
Kan ha varit en av de finare stunderna vi haft tillsammans, hon och jag.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/06/17 :  19:51:19  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
quote:
O ja! Apropå tidigare nämnda treåring, så hade hon svårt att somna häromveckan när jag satt och lödde.
-Vad gör du pappa?
-Löder.
-Får jag vara med?
-Javisst, kom du bara!
Sen satt hon tålmodigt i mitt knä en lång stund och tittade på. Tror hon tyckte det var rätt spännande faktiskt. Som vanligt ställde hon minst tre frågor i minuten - Vad är det där? Vad gör man med den? Varför då? Vi kan väl säga att hon fick lite mer uttömmande svar än vanligt...
Kan ha varit en av de finare stunderna vi haft tillsammans, hon och jag.


Anar jag en nästa generationens DIY:are?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8481 Posts

Posted - 2007/06/17 :  20:11:00  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Jag vet att det finns dem som tar med tidsåtgång som en parameter när de räknar på om det lönar sig att bygga själv, men för min del skulle jag aldrig betrakta min fritid som något av monetärt värde.

Hm,tro vad man skulle göra på fritiden som blev över då,när man köpt sin färdiga apparat,jag menar så det blev lönsamt att ha fritid..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/06/18 :  09:12:10  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Det finns väl de härinne som har detta som ett yrke eller försörjer sig mer eller mindre på audioti. Men jag antar att för alla är det en hobby och den gör vi ingen tidskalkyl på. Vi sysslar med vårt stora intresse just för att vi vill fylla tiden (mycket tid helst) med det vi gillar mest.
Självbyggeri blir aldrig "lönsamt" just för att vi drar iväg tidsmässigt, men å andra sidan skänker hobbyn oss sådan tillfredställelse att det uppväger allt annat.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/06/18 :  09:32:37  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Varför bygger man själv?

- Just för att jag inte kan!

Har aldrig snickrat nåt mer avancerat än en fågelholk sedan träslöjden i högstadiet, därför tyckte jag att det var spännande att ge sig i kast med att bygga (en enklare) högtalare eftersom det finns så fina byggtrådar här på forumet....

Likaså hade jag aldrig hållit i en lödkolv när "modda-denver"-tråden dök upp, verkade kul så lödkolv och denver införskaffades... ett samtal till Elfa som fick hjälpa en teknisk idiot per telefon att få hem rätt komponenter... sen var jag igång, minst sagt spännande att sätta lödkolven i en sprillans ny dvd sådär...

Byggtrådar av den sort som Rannagarden och LennArt har lagt ut är utmärkta för oss som egentligen inte kan (eller borde..) göra-det-själv, men som vill!

Edit: Jag tror alltså att det är själva utmaningen i sig som driver mig...

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2007/06/18 09:33:58
Go to Top of Page

Njord
Member

298 Posts

Posted - 2007/06/18 :  10:30:40  Show Profile Send Njord a Private Message
quote:
Varför bygger man själv?

- Just för att jag inte kan!


Hmmm... Inspirerande.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/06/18 :  10:34:07  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
... tills du skulle se mina lite snett ihoplimmade mdf-skivor....

Min anläggningstråd
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.86 sekunder. Snitz Forums 2000