HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Ny 3-vägare på ritbordet med beslutsångest...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

l99_man
Member

108 Posts

Posted - 2007/06/16 :  14:02:17  Show Profile Send l99_man a Private Message
Ok, har kommit på att jag skall börja ett nytt projekt. Denna gång skall det bli en trevägs golvhögtalare. Tänkte använda Seas W15CY001 till mellanregistret, då mina tidigare erfarenheter har varit mycket god av detta element Enda jobbiga biten är att få till filtert. Inte omöjligt, men det kräver tålamod och "sjutio-elva experimentfilter"
Baskonstruktionen tror jag får bli en reflex.
Själv baffelns bredd skall inte bli större än att jag precis får dit en 8-tummare...
Det är väl så långt jag kommit...

Mitt dilemma är beslutsångest inför återstående elementval... och 8" som det diskuterats fram och tillbaks till leda här, brukar vara en återkommande fråga som topic.. Vad jag behöver är:
En 8-tummare, dvs inte för låg känslighet
Den bör vara detaljerad och rapp
Kunna spela hyfsat djupt, ner till 30Hz?

Är detta en omöjliget?

Element som jag tittat på:
Scan-speak 21W8555
Seas Excel W22EX001
Seas CA22RNX

Eton, vad finns där? Deras HExX-någonting...

Till diskant lutar det åt Scan-Speak 6600 alt 7100... men vad är skillnaden egentligen mellan dem

Oj, det blev mycket text för en liten fråga.
Tanken är att bygga en riktigt bra högtalare..
Tacksam för alla svar och ni får gärna kasta omkull mina planer

/Martin

mjon
Member

316 Posts

Posted - 2007/06/16 :  23:08:07  Show Profile Send mjon a Private Message
Skulle utan tvekan välja W22EX001. Den låter bra och den passar dessutom riktigt bra utseendemässigt...
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2007/06/17 :  09:27:02  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
SS 21W8555 är enligt mina erfarenheter tam i midbasen, passar bäst som sub så kör på någon av de andra alternativen.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2007/06/17 :  10:36:32  Show Profile Send jonasz a Private Message
Som mjon sa, kor W22EX i basen, passar ju bade utseendemassigt och har en grym ljudkvalitet. Tycker SS6600 later som ett intressant val nar det galler diskanten.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

l99_man
Member

108 Posts

Posted - 2007/06/17 :  15:38:26  Show Profile Send l99_man a Private Message
Det lutar nog åt W22:an... Har kikat en del på Troels Gravesen's sida. Där har han några intressanta projekt med w22:an, men jag kan inte förstå varför han använder 6-tummaren till mellanregistret och inte 5-tummaren. Måste vara lättare att hantera uppbrytningen med femman kontra sexan? Jag tänker på övergången till diskanten framför allt.

Är det någon som har erfarenheter av ovan nämnda diskanter?

/Martin
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/06/17 :  20:32:19  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Har hört 660000 och det är nog nåt jag själv kommer att använda i ev kommande bygge.

Länk till Troel's sida
http://www.troelsgravesen.dk/Diy_Loudspeaker_Projects.htm

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/06/17 :  20:35:43  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
7100 är nog inte dum den heller. Martinsson hade såna i sina burkar på DIY-träffen...vet ej hur de (bägge) ligger prismässigt. 6600 är ju en nyare konstruktion, medans 7100 är nära släkt med Ringradiatorn 7000. Har själv ett par 7100 som snart ska ljuda i mitt hem...

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000