Author |
Topic |
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/06/16 : 12:55:18
|
Engelholm Audio kompletterar produktportföljen med Diffuso
Dämpning kan vilken idiot som helst åstadkomma. Diffusion är svårare. Av den orsak finns Engelholm Audio - Diffuso.
Diffuso är en 2 vägs QR diffusor med ett beräknat aktivt område 500 till 18'000 Hz.
Tycker du inte om ett "dött och torrt studioljud" är det diffusion ditt rum behöver. Diffuso är byggd för att lätt integreras i befintligt rum. Standardmått för Diffuso är 1200*600*230 mm men kundanpassningar görs självklart (med 600 mm bredden som bas).
Den hängivna och kompromisslösa hifientusiasten väljer självklart 600*600 mm storlek och vrider varannan Diffuso 90 grader.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/06/16 : 13:03:52
|
Vad kostar de då? |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Njord
Member
298 Posts |
Posted - 2007/06/16 : 15:20:26
|
Det här gillar jag. Någonting konkret som borde ge ett rejält lyft.
Måste man vara intelligent för att sätta upp dom? |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2007/06/16 : 16:33:35
|
Yes ! Nu börjar det likna nått ! Jag ställer mig i kön bland dom undrande om priset. Jag har även en fråga om avstämningen - 18K ? |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/06/16 : 16:34:36
|
Styckepriset för Diffuso är 3000kr för 1200*600 storleken. För den som önskar tapetsera med Diffuso (och det önskar man ju) så erbjuds självklart mängdrabatt.
Installation/montering går att göra i flera olika varianter. Vill man hänga på vägg är t.ex. följande schematiska lösning smidig:
Njord: Näee...det svåraste är nog A) att få det hänga rakt, B) att väggen håller (gissningvis väger Diffuso ca 30 kg st).
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Transient Design
Member
287 Posts |
Posted - 2007/06/17 : 09:06:07
|
Jättebra idé! Jag kan varmt rekomendera den till ALLA! Enda typ av akustikprodukt som man nästan inte kan få för mycket av i ett rum.
En lite teoretisk undran bara: Vilken funktion har de små väggarna mellan de olika nivåerna? Man brukar nästan alltid se sådana på liknande produkter men vad skulle hända om man tog bort dem? För jag tycker att det borde kunna bli små resonanser mellan de där väggarna då alla har samma bredd?
Mvh Lasse |
www.transientdesign.se Distributör för AMR, iFi-Audio, Acoustic Revive, Leben, Line Magnetic, LAB12, Okki Nokki, Bryston, Kora, HANA och HiFimans hörlurar. |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/06/17 : 10:59:11
|
quote: Jättebra idé! Jag kan varmt rekomendera den till ALLA! Enda typ av akustikprodukt som man nästan inte kan få för mycket av i ett rum.
Jag håller med dig! Det är fullt tillåtet att tapetsera med Diffuso.
Diffuso tillför dock en liten mängd absorbtion (mer yta) varför man med fördel mäter efterklangstiden efter man installerat alla Diffuso. Är det 5 st eller färre är det säkert lugnt och jag tycker inte att man skall ligga sömnlös över detta.
quote: En lite teoretisk undran bara: Vilken funktion har de små väggarna mellan de olika nivåerna?
Jag antar att du pratar om det jag kallar för brunnsväggar, alltså 4 mm MDF'n? Isf: Jag vågar inte svära på det (det är så fult) men åtminstonde delar väggarna upp så att lika mycket ljud (per areaenhet) går in i de respektive facken. Detta är påtagligt när ljudet inte når Diffuso rakt frammifrån (utan från en vinkel (vilket ju bör vara det vanligaste, i vinkel).
|
|
|
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2007/06/17 : 13:39:58
|
Skulle du kunna göra en skiss på "var" man borde placera ifall man har 1 eller 2 eller 3 Diffuso osv i ett normalrum? (typ 6x4m) |
Artphotography |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2007/06/17 : 13:47:53
|
Jag tror du missade mitt inlägg då du postade nån min senare, så: quote: Jag har även en fråga om avstämningen - 18K ?
quote: En lite teoretisk undran bara: Vilken funktion har de små väggarna mellan de olika nivåerna? Man brukar nästan alltid se sådana på liknande produkter men vad skulle hända om man tog bort dem? För jag tycker att det borde kunna bli små resonanser mellan de där väggarna då alla har samma bredd?
Brunnsdjup o bredd bestämmer vilken frekvens man tar därför har man det varierande djupet. Men då har man bara en 1:vägs diffusor o den tar ett smalt frekvensband. Sätter man en hel diffusor (fast väldigt liten) i varje fack då har man gjort den 2-3:vägs o det är det vi vill. Man kan med fördel testa att sätta in 25 mm Dacron i vart annat fack för högre effektivitet.
Jag byggde mina diffusorer med RPG:s konstruktion i tankarna, där ser varje brunn ut så här
|
|
Edited by - johan.björklund on 2007/06/17 13:48:54 |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/06/17 : 14:20:20
|
Dan:quote: Skulle du kunna göra en skiss på "var" man borde placera ifall man har 1 eller 2 eller 3 Diffuso osv i ett normalrum? (typ 6x4m)
Du är ju säkert med på att olika rum har olika behov, men skall jag ändå ge en generell rekommendation skulle nog första tanken gå till bakom lyssningsposition. 1 eller 2 Diffuso (120*120 cm med 2 st) låter ljudenergin stanna kvar i rummet utan att störa hjärnan med en tidig direkt-reflex. Vidare är även taket intressant att bryta upp, ljudmässigt.
quote: Jag tror du missade mitt inlägg då du postade nån min senare, så: quote:Jag har även en fråga om avstämningen - 18K ?
Sorry Johan - missade din fråga! Designfrekvensen för den höga delen är straxt över 5kHz. Det ger en teoretisk övre frekvens på 18kHz. Betänk att det "bara" är 1.8 oktaver...
quote: Man kan med fördel testa att sätta in 25 mm Dacron i vart annat fack för högre effektivitet.
Man skulle kunna lappa varje brunn med en 5 cm lång/hög absorbent. Men jag skulle tänka mig för två och tre gånger innan jag gör det: risken är att det diffuserar och absorberar ojämnt. Det vill jag inte.
|
|
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2007/06/18 : 01:18:44
|
Jag tycker bara att den minsta brunnen ser liten ut jämfört mot mina egna. Fast dom är byggda som 3:vägs så det är nog därför. Dacron i vissa fack trixade jag o Juha med på hans Svanå duffusorer med gott resultat men det betyder inte att det är allas melodi.
quote: Skulle du kunna göra en skiss på "var" man borde placera ifall man har 1 eller 2 eller 3 Diffuso osv i ett normalrum? (typ 6x4m)
Enligt mig själv: Smak o tycke plus vart man kan ställa dom rent fysiskt får nog avgöra. Jag har testat med att ha högtalare stående framför diffusorerna o suttit i den "levande" delen men nu har jag det precis tvärtom. Jag upplever det som en bättre lösning som är testad både på Talon o på WLM.
*edit* Stavfel |
|
Edited by - johan.björklund on 2007/06/18 12:07:48 |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/06/18 : 12:04:36
|
Hej! Intressant Johan!
Jag gick också mot strömmen igår kväll och ställde Diffuso vid första (sido) reflexen. Inget snack om att jag föredrog detta framför absorbtion. Men liv, mer inspelningsrumsklang.
Nymålade!
|
|
Edited by - EngelholmAudio on 2007/06/18 12:13:28 |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2007/06/18 : 12:14:46
|
Förvånar mig inte det minsta Jag satte in diffusering i 2 av mina Dacronskivor av samma anledning
*edit* Tjusigt som bara den med lite färg på |
|
Edited by - johan.björklund on 2007/06/18 12:19:13 |
|
|
Njord
Member
298 Posts |
Posted - 2007/06/18 : 14:43:28
|
Får man föreslå en uppföljare till Diffuso? Nämligen Persienno.
Många har ju problem med reflexer från fönster och skulle föredra diffusion framför dämpning med tjocka gardiner.
Invändiga träpersienner har jag hört rekomenderas från många och de är säkert bra. En speciellt framtagen audiofil persienn skuller säkert bli ännu bättre. Jag förmodar att man blir tvungen att kompromissa en smula när det gäller verkningsgrad men det får man väl ta. |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/06/18 : 14:51:39
|
Det är väl bara att ställa Diffuso på blomsterhyllan i fönstret?
|
|
|
|
arcam
Member
1698 Posts |
Posted - 2007/06/18 : 21:53:17
|
Såg att dom var med i senaste numret av High Fidelity i reportaget om Engelholm Audio.
|
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2007/06/18 : 22:08:47
|
Njea,,, Det var nog inte dessa, då dessa är HELT färska. En möjlig prototype. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Double A
Member
2095 Posts |
Posted - 2007/06/18 : 22:22:42
|
Persienno, Den gillade jag! Men det kanske har att göra med att jag har 9st fönster att "brottas" med i mitt lyssnings rum...
|
Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen. Double A ordspråk. Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se |
|
|
Amatören
100.000-klubben
1784 Posts |
Posted - 2007/06/18 : 23:18:00
|
Ser stilrent ut, ju! Snyggt jobbat!
Ähum, är det kanske tänkbart att liksom få se en detaljerad och fullständigt måttsatt ritning på dessa häringa tingesterna tro Nähä! Trodde inte det heller |
"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!" |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/06/19 : 11:29:06
|
Du kan ju ändå inte läsa mina ritningar, Amatören! Fulla med dubbelmåttsättningar odyl!
|
|
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2007/06/19 : 13:40:45
|
Det är inte så svårt att designa en diffusor men att tillverka är en helt annan sak. Ska man sen göra det till ett lägre pris............... Lätt blir det inte iaf. |
|
|
|
|
Topic |
|