HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 RCA / XLR-adaptrar Vad finns? Skillnader?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/06/15 :  22:46:34  Show Profile Send FBK a Private Message
Hej!

Vad finns det för olika RCA/XLR- adapters på marknaden
Har RCA ut ifrån AV-receiverns preout och på ett slutsteg som jag nu ska köpa finns det både RCA och XLR ingångar, men den förra ägaren tycker att slutsteget låter en aning bättre med balanserat och då tänkte jag även pröva att koppla på XLR ingången för att se om jag kan höra någon skillnad. Nu blir det ju inte äkta balanserat så att säga, men det kan kanske vara värt att provlyssna ändå?
Och om så behövs en adapter så vad finns det för några att köpa och är det några större skillnader mellan dem

Tacksam för svar!

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/06/15 :  22:57:17  Show Profile Send mayro a Private Message
Jag har RCA tyill XLR adapters specialgjorda för mig av Signal Cable då jag hade dom från mitt filter till XLR på slutstegen.. Låna är gratis förutom frakt FBK.. och låna kan du göra tills du vet vilket du gillar bäst..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8476 Posts

Posted - 2007/06/15 :  23:06:15  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Hifikit har,är nog billigaste sorten,så kostar inte så mycket att jämföra menar jag.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2007/06/15 :  23:18:10  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Det bästa är om du skippar adapter och köper en XLRkontakt som du ersätter RCAkontakten med direkt på kabeln.
Den ska kopplas med plus till kontakt 2 i XLRkontakten och minus till kontakterna 1 och 3 i XLRkontakten. Du ska alltså koppla ihop kontakterna 1 och 3.
Neutriks XLRkontakter är av bästa möjliga kvalitet och den typen med guldpläterade kontakter tycker jag är bäst. Finns att köpa på bla. ELFA för ca. 50 kr.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Nykmark
Member

379 Posts

Posted - 2007/06/16 :  00:02:52  Show Profile Send Nykmark a Private Message
Svalander har också: http://svalander.se/shoppen/adapterkontakter.htm Vet bara att dom är gedigna och så, men om dom är bättre än några andra ska jag låta vara osagt. Kostar 46:- Styck.

Det är du som avgör om din anläggning låter bra!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/06/17 :  02:13:49  Show Profile Send FBK a Private Message
Tack för svaren grabbarFår nog skicka ett Pm i morgon, nu måste det sovas lite

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2007/06/17 02:14:14
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000