HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 är audyn-cap plus värd priset?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hannes
Member

112 Posts

Posted - 2007/06/15 :  16:55:52  Show Profile Send Hannes a Private Message
360:- för en 6,8uF är onekligen en del pengar, men är den värd sitt pris? audyn-cap MKP-QS finns ju också men kostar mycket mindre (44kr). filtret som de ska användas i är av första ordningen så jag behöver bara 2st alltså kan jag tänka mig att lägga ut en del pengar på dem. Men det ska ju inte vara dyrt bara för saken skull...

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/06/15 :  17:13:54  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Börja enkelt och kolla om det blir bra,,, Sen kan du prova med dyrare komponenter om du blir nöjd.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Hannes
Member

112 Posts

Posted - 2007/06/15 :  17:22:15  Show Profile Send Hannes a Private Message
Jag ska byta ut filterkomponenterna i en befintlig högtalare som låter bra men som har begåvats med ett filter i 25kr-klassen. Eftersom den redan låter bra tänkte jag ersätta med komponenter av samma värden men av bättre kvalitét.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/06/15 :  17:59:19  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Vad är det för kondingar idag? MKP-QS är ett rejält lyft bara det om du t.ex. har bipolära lytar sedan tidigare.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Hannes
Member

112 Posts

Posted - 2007/06/15 :  18:41:06  Show Profile Send Hannes a Private Message
jag var lite väl hård när jag beskrev filtret... det är en Bennic MT 6,8uF 100v kondning nu, kostar väl runt en 25-30:-

Som sagt högtalarna låter redan riktigt bra, och jag betalade oförskämmt lite pengar för dem så jag kan mycket väl tänka mig att lägga en 1000lapp på filterkomponenter, men jag vill inte köpa något som inte är värt pengarna.

Edited by - Hannes on 2007/06/15 18:43:40
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/06/15 :  18:42:12  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Kondingarna börjar bli värda sitt pris endast om ursprungsfiltret är ett bra filter.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Hannes
Member

112 Posts

Posted - 2007/06/15 :  18:50:44  Show Profile Send Hannes a Private Message
Filtret är ett enkelt 1a: ordningens med spole, kondning + resistor. Brorsan har ett par likadana högtalare som är ordentligt inspelade och jag gillar verkligen klangen och balansen men eftersom filtret är billigt och kablarna innuti är ganska tveksamma vill jag åtgärda detta och förhoppningsvis höja dem ett snäpp till.

Jag kanske ska omformulera mig lite: Är audyn-cap plus ett bra alternativ om du är beredd att lägga över 300:- på en kondensator eller finns det något bättre alternativ i samma eller lägre prisklass?

Edited by - Hannes on 2007/06/15 21:48:43
Go to Top of Page

Hannes
Member

112 Posts

Posted - 2007/06/15 :  22:23:12  Show Profile Send Hannes a Private Message
case closed! De har sänkt priset sen katalogen trycktes. Audyn-Cap Plus 6,8 uF kostar nu 180:- vilket låter fullt överkomligt!
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2007/06/15 :  23:52:30  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Det kan vara värt att testa Mundorf M-cap, som ett något billigare alternativ. Jag tror att 6,8 uF ligger runt 50-lappen. En riktigt prisvärd konding, enligt min åsikt. Ska du lägga upp emot 200:- för en Audyn cap, tycker jag också att ett test av Mundorf supreme kan vara på sin plats. Vet inte riktigt vad dessa kostar, men är nog samma nivå eller något lite över.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/06/16 :  00:05:20  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Det sitter ju redan bra kondingar i filtret...

Dessutom vet du ju inte om det verkligen skall vara en 6.8uF konding eller om de varit finurliga nog att sortera ut rätt värde från standardkomponenter. Du bör alltså mäta upp kondingen innan du ersätter den.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Hannes
Member

112 Posts

Posted - 2007/06/16 :  00:05:23  Show Profile Send Hannes a Private Message
Ok, tack för tipset! jag beställer Audyn-Cap Plus, bandspolar och metalloxidmotstånd från Hifi-kit imorgon. Men jag ska helt klart kolla upp Mundorf-kondningarna!
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/06/16 :  00:10:10  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Stopp! Filtret som används är ju beräknat utifrån de ingående komponenternas påverkan. Byter du tex spolar kommer de tillföra en annan serieresistans och filterfunktionen förändras... som ett exempel..

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/06/16 :  10:10:18  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Hur vet du att Audyn-Capen inte är en standardkonding med annan märkning? Det kanske sitter "Audyn" i filtret redan men de är märkta med budgetetiketter.
Tro INTE att alla dyra "specialkondingar" är specialkondingar. Många japanska tillverkare märker upp en del av sin tillverkning med läckra audiofiletiketter och ser till att de säljs till glada stollar soim bara tittar på prislappen.

Dessutom som Kaffekoppen hävdar, du kvaddar filterkaraktäristiken om du byter i filtret. Allt behöver inte moddas, allt SKA INTE moddas.
Go to Top of Page

Hannes
Member

112 Posts

Posted - 2007/06/16 :  10:47:55  Show Profile Send Hannes a Private Message
Jag får väl helt enkelt testa! Eftersom jag har tillgång till 2 par blir det ju lätt att avgöra vilka som låter bäst. Det sitter garranterat inte likadana kondningar i filtret nu, de har olika (yttre) storlek och tål inte lika många volt, om de sedan är bättre återstår att se. Spolarna jag tänkte byta till kostar 140kr och motstånden 22kr så om det inte skulle fungera bra så har jag inte förlorat några ofantliga summor. Dock mycket intressant det där med att samma kondningar märks olika!
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/06/16 :  13:37:15  Show Profile Send f95toli a Private Message
Men kolla som sagt var att serieresistansen hos den nya spolen är detsamma som den gamla, är det inte det så förändrar du filterkarakteristiken ganska mycket. Det kommer låta annurlunda men tveksamt om det låter "bättre" (det kommer i alla fall inte låta som konstruktören tänkt).
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2007/06/16 :  13:50:10  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
För mig tog det ca 100-150 timmar för de ny kondingarna, Audyn Cap, att bli inspelade. Innan dess lät till och med de bipolära som satt där tidigare bättre! så var inte för tidig med att utvärdera... Efter dessa timma r var det som om någon tagit av en filt från lådan...
Go to Top of Page

Hannes
Member

112 Posts

Posted - 2007/06/16 :  16:42:19  Show Profile Send Hannes a Private Message
Det är just den där "ta av filt från lådan"-effekten jag hoppas på! jag ska ge dem lite tid så får vi se sen!
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/06/16 :  17:52:47  Show Profile Send ILLY a Private Message
Byter du från standardspolar till bandspolar, så kommer du sannolikt att sänka serieresistansen med ett par hundra milliohm. Om filtret ursprungligen är välkonstruerat, så kan du bli tvungen att kompensera detta med seriemotstånd för att återfå funktionen som filtret designats för att ha.

Att byta ut prylar och utvärdera skillnader är nog så lärorikt, så lycka till!

Militant cyklist.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/06/16 :  18:05:05  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
quote:
Dock mycket intressant det där med att samma kondningar märks olika!

En god vän var komponentingenjör på Ericsson. Besökta tillverakre runtom i världen och pratade med produktingenjörer och tog upp det med audiokomponenter. En del sa att man visst tog fram små serier som man ägnade mer uppmärksamhet åt - mer eller mindre screenade dem mer noga. Men de flesta sa att det var rent nys men eftersom efterfrågan fanns på "audiofilkomponenter" packade mad (kondingar) i färgglada höljen, tryckte någon kul beteckning och tog 10 gånger betalt för dem, fast det var samma som standradserien.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000