HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Handikapps P-tillstånd?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2007/06/13 :  12:22:00  Show Profile Send Passerati a Private Message
quote:
mayro
lena har handikapptillstånd. Och jag har funderat på att pungtera däck för folk utan skylt... 4 platta däck kan nog lära en skithög en del om regeltillämpande..
Bra sagt.
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2007/06/13 :  12:24:07  Show Profile Send U1 a Private Message
quote:
Håller givetvis med att det är oehört lågt att parkera där ifall man inte behöver eller inte har tillstånd. Dock brukar det finnas två rutor bredvid varandra och jag har aldrig, inte en enda gång, sett båda upptagna samtidigt! Sällan överhuvudtaget men absolut aldrig båda! Det förringar inte oportunisternas bristande respekt, men jag tror det är snudd på aldrig att en handikappsbil som vill parkera där inte kan det!


Dan: Min far har handikappstillstånd, det händer ganska ofta att han får köra hem igen eftersom någon har ställt bilen (utan tillstånd) på en handikapsplats. Det är väldigt påfrestande för honom att ta sig till affären, när han sen måste köra hem igen så får han vänta tills nästa dag då hans knä är utvilade igen. Det handlar inte om att det finns ytterliggare en plats 100m bort, då är det förlångt för honom att gå.

Man ska inte ta lagen i egna händer men i detta fall anser jag absolut att mayros förslag om att sumpa däcken och ringa en parkeringsvakt är rätt!
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/06/13 :  12:28:24  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Jag har full sympati för alla de som har tillstånd o inte kan parkera för att nån utan har tagit deras plats, men jag tycker inte vi ska uppmana till ytterligare lagbrott, vilket punkterande av nån annans däck är.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2007/06/13 :  12:29:52  Show Profile Send Orpheus a Private Message
Förutom att de flesta h-platser ligger närmre geografiskt till ingångar o dylikt så ser jag den absolut störtsta fördelen(för oss) att de är stora.

Man får upp dörranrna helt vilket underlättar när jag i mitt fall ska lyfta in och ur min dotter i bilen

Samma sak för de rullstolsburna(inte bundna,de sitter inte ihop med stolen)
De lastar själva ur sin rullstol eller har en kran från bakluckan som lyfter ur dessa.
Detta är helt omöjligt om man ej får upp dörren helt.

Jag tror att de som ställer sig på H-parkering utan tillstånd bara gör det av ren slöhet o struntar i om platsen är stor eller ej.

Visst skulle jag inte bli förbannad om det kostade en liten avgift per år men jag ser inte varför det skulle göra detta??

Och att utrusta kortet med foto var väl ett försök att minska stöldbegärligheten och vill man köpa en kopia så spelar det ju ingen roll om det kostar.

Mayro:har du aldrig glömt nått??
Om vi pratar böter så lappas dessa bilar men om man hör av sig till p-bolagen och talar om hur det låg till brukar de vara mycket vänliga.


Patrik

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

Sesam
Member

133 Posts

Posted - 2007/06/13 :  13:04:36  Show Profile Send Sesam a Private Message
Att ta lagen i sina egna händer båda bara för laglöshet och anarki. Vad blir härnäst? parkerar du där du inte får oavsett om det är privat parkering eller H-plats, får du rutorna söndeslgana, och om du råkar yppa ett ord får du en kofot i huvudet?

Skadegörelse mot egendom är på intet sätt berättigad. I så fall får ni står ut ert kast och stanna där för att konfrontera bilägaren (Om ni har den civil courage som ni tillskriver er själva). Ni har ju så rätt? Ni kommer säkerligen inte att tilldomas böter och extra kostndaer (Det är ju försäkringsbolag som är eran opponent, inte bilägaren).
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2007/06/13 :  14:37:04  Show Profile Send U1 a Private Message
Klargörande: Jag menade att släppa ut luften ur däcken så bilen inte kan kör därifrån och slippa böter, inte förstöra däcken.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/06/13 :  16:31:42  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Mayro:har du aldrig glömt nått??
Om vi pratar böter så lappas dessa bilar men om man hör av sig till p-bolagen och talar om hur det låg till brukar de vara mycket vänliga.

Nej inte glömt. men ville inte sprida diskutionen med info helt onödig egentligen för ämnet här.

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/06/13 :  16:42:29  Show Profile Send mayro a Private Message
klargörande nr 2 då. jag menade exakt som jag sa.. DVS punka alla däcken..

men ändrar mig till att inte vilja detta då faktiskt det KAN vara en som bara glömt.... och det vore ju sablars pinsamt att läsa en insändare ifrån en stackare som fått ringa bärgare för man i brådisen glömde utanför sjukan lägga sitt tillstånd i rutan..Så därför ändrar jag mitt första rätt arga inlägg till att bara surna till ... och som nu OM man ser fanskapet säga till. och få samma regelbundna svar. "jag skulle bara"...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Sesam
Member

133 Posts

Posted - 2007/06/14 :  08:33:05  Show Profile Send Sesam a Private Message
Punka däck är skadegörelse eftersom bilen är inte i bruklig skick och behöver bärgning. Jag rekapitulerar vad jag sa: om man punkar däck eller repa bilen eller slå en ruta, får ni stå där och försvara ert agerande. Lagen lär stödja ert agerande? Smitar ni från plats och råkar hamna på en film eller kamera lär man få mer kul.


Ett liknande fall som kom till min kännedom nyligen är en busschaufför som blev polisanmäld då han tömde luften från alla fyra däck på två bilar som stod parkerade i bussplats. Observera att bilägarna fick böter men han åtalas nu
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/06/14 :  23:00:34  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
U1: Där ser man....det kanske är så j-vligt att folk ställer sig där alltså
Jag kom att tänka på att ifall där står bilar parkerade där så funderar jag kanske inte på att det är just H-plats! Så jag kan ju omedvetet ha sett skruppellösa parkeringsmarodörer utan att vetat om det flera gånger.....
Personligen har jag aldrig ställt mig på H-plats, tycker det är otroligt respektlöst.

Artphotography
Go to Top of Page

fripps
Member

652 Posts

Posted - 2007/06/15 :  09:19:38  Show Profile Send fripps a Private Message
Är det OK att parkera på en H-plats om man sitter kvar i bilen och väntar på frugan som är på väg ut från affären?

Advantage S1 -> Transparent Plus -> Bladelius Idun -> Transparent Plus -> Bladelius Grendel med kondensatorbank -> Transparent Plus -> Burmester B50

Medlem i ASO
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2007/06/15 :  09:26:59  Show Profile Send arcam a Private Message
Nej
Go to Top of Page

Sesam
Member

133 Posts

Posted - 2007/06/15 :  10:16:34  Show Profile Send Sesam a Private Message
Instämmer med arcam:-) nej!
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2007/06/15 :  10:49:32  Show Profile Send Orpheus a Private Message
Jag skulle vilja säga Nej!!!

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/06/15 :  10:57:41  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Instinktivt känner jag också att man i farten vill släppa luften ur däcken el dyl... men tror att detta är fel väg att gå... dessutom har man då en bil som lär stå och blockera p-platsen ett bra tag...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/06/15 :  11:51:54  Show Profile Send mayro a Private Message
fripps. Totalt NEJ. Man kan stanna och släppa av folk såsom gamla eller som skadat sig.Men detta klarar man oftast att göra UTAN att stå på handikapplats.... Då folk sitter i bilen måste ju den som behöver platsen LÄMNA sin bil för att FRÅGA om det är behov av platsen eller enbart slöparkerande där...

Handikapplatserna skall ALDRIG användas utan undantag mer ämn av handikappade MED tillstånd.

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2007/06/15 :  14:49:07  Show Profile Send arcam a Private Message
Instämmer med Mayro
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2007/06/16 :  13:19:44  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Jag har sett många ynglingar stiga av sina bilar, som på intet sätt bär något handikapp och sätter upp ett blå kort med rullstol på?
Bedregeri utan gränser?"

Det tycker jag inte eftersom jag själv tidigare varit handikappad och då haft ett ej synligt handikapp.

Jag är numera emellanåt assistent åt två kompisar där den ene har svårt att gå vilket inte syns så påtagligt, medans den andre sitter i rullstol.

Om man skall använda ordet rullstolsbunden eller buren tycker jag å andra sidan inte är av så särskilt stor vikt, inte minst efter att hört David Legas monolog om just detta.
Men eftersom flera av de jag känner som sitter i rullstol anser sig vara just rullstolsburna så blir det ju av nöden att använda ordet rullstolsburen för att inte stöta sig med dem. Mvh Kristofer

Edited by - whiskyman on 2007/06/16 13:20:40
Go to Top of Page

Sesam
Member

133 Posts

Posted - 2007/06/16 :  18:08:07  Show Profile Send Sesam a Private Message
quote:
Det tycker jag inte eftersom jag själv tidigare varit handikappad och då haft ett ej synligt handikapp.


Vi har väl inte diskuterad synligt vr. oynligt handikapp? Vi har diskuterat handikapp som skulle begrunda ett handikapptillstånd. Jag har inte varit med om något H-tillstånd på basis av osynligt handikapp?

Jag hör även att reglerna är skärpta och många tillstånd är återkallade (på gott och ont; ifrågasättandet har ju drabbat de svaga utöver opportunister).
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/06/16 :  18:31:06  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
quote:
Vi har diskuterat handikapp som skulle begrunda ett handikapptillstånd. Jag har inte varit med om något H-tillstånd på basis av osynligt handikapp?
Visst finns det handikapp som vi låtsasdoktorer inte "ser" och på liknade grunder därför dömer bort som bedrägeri.

Exempel:
Jag har en nära vän. Fick nervpaketet i foten krossad av en el-truck. Synar man snubben uppifrån och ner ser han ut som vilken frisk person som helst. Han kan knalla kring utan kryckor och rullstol mellan 100-200m som en hel person. Men efter mer än så så kommer smärtan och ett otrevligt personligt helvete i några timmar framöver. Således vill han parkera så nära affären, banken, bion, apoteket osv, som möjligt för att slippa äta massiva doser läkemedel mot smärtan. Han har handikapps p-kort och använder det flitigt. Men yngling som han är kan det självklart sticka i ögonen på sämre vetande när han svassar ur sin BMW på handikappsparkeringen och tämligen atletiskt knallar in på ICA. Anser inte att det skall "botas" med urluftade däck eller repade bilar.

Har man misstanke är det var så god att kontakta parkeringsbolag eller varför inte polisen.

/M
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2007/06/17 :  14:40:04  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Det låter som om det är dags för mig att snacka med ortopeden om ett sån't där handikapps-kort. Rannagardens vän verkar inte ha det besvärligare än mig. Jag var tvungen att sälja min högt älskade bil för att jag knappt klarar av att köra manuellt växlade bilar längre, nu är det automat som gäller. Och krycka. Och massor av Tiparol eftersom de antiinflammatoriska gav mig en av de största magsåren gastroskopiläkaren sett. Mitt senaste sjukhusbesök slutade med 2 liter blodtransfusion för att återställa mitt blodvärde till ett minimum. Med ett Hb på 56 är mindre än hälften av den mängd blod som en normal man i min storlek och ålder ska ha.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2007/06/17 :  14:54:26  Show Profile Send Orpheus a Private Message
Tillståndet söker du hos trafikavdelningen på kommunen(med ett bifogat läkarutlåtande.handikappet måste vara varaktigt (mer än 6 månader).
http://www.kumla.se/trafikkommunikation/parkeringstillstand.4.249d3c34109f8c94f3b80001139.html
Lycka till!

Patrik

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660

Edited by - Orpheus on 2007/06/17 16:08:51
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2007/06/17 :  16:14:13  Show Profile Send svejk a Private Message
Kom nyligen hem från helvetet (Örebros köpcentrum) Hade parkerat på invalid ruta som vanligt. Har tillstånd. När jag kom ut hade ett pucko gjort en parkeringen på handikapprutan brevid. Han hade lämnat max 50cm åt mig. Fanskapet vägrade flytta sin bil! han var på väg in och sket fullständigt i när jag påpekade det hela. Efter mycket trassel lyckades jag åla mig in. Jag vart tämligen primitiv och pajade en spegel och repade bilfan, tyvärr var den ganska skabbig.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8477 Posts

Posted - 2007/06/17 :  17:08:15  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Fanskapet vägrade flytta sin bil!

Då ska ju han vara glad att det inte var Aschberg då.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Sesam
Member

133 Posts

Posted - 2007/06/18 :  13:57:24  Show Profile Send Sesam a Private Message
quote:
Visst finns det handikapp som vi låtsasdoktorer inte "ser" och på liknade grunder därför dömer bort som bedrägeri.


Det är märkligt med en sådan generalisering om "ni" låtsasdoktorer. Låtsasdoktorer ser inte handikapp medan icke-låtsasdocktorer ser den?

Atletisk man stiger av en BMW utan hälta för att gå i max 200m utan hjälpmedel. Annars svåra smärtor och hälta? I avsaknad på patientens egen beskrivning; man kan ju inte förbygga detta genom att bruka hjälpmedel istället för smärtmediciner?

Utdrag från nätet: (Sökte på H-tillstånd)
quote:
Tillstånd för bilförare
En bilförare som är gravt rörelsehindrad med utpräglade gångsvårigheter och som svårligen kan förflytta sig till eller från fordonet inom rimligt gångavstånd från parkeringsplats, kan beviljas ett tillstånd.


På din beskrivning blir jag intresserad att boka tid hos vännens läkare

quote:
Men yngling som han är kan det självklart sticka i ögonen på sämre vetande när han svassar ur sin BMW på handikappsparkeringen och tämligen atletiskt knallar in på ICA. Anser inte att det skall "botas" med urluftade däck eller repade bilar.


Jag instämmer
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000