HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Slutstegsfunderingar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/06/12 :  13:58:53  Show Profile Send OcA a Private Message
Tänkte ta en snabbkoll på vilka alternativ i klassen 7-10k spänn man ska spana in om man vill ha ett slutsteg att driva sina frontar med? Söker ett steg med bra dynamik, rent ljud samt bra "stampa takten" faktor. Inte gärna ett för ljust ljud, utan ett stänk värme och inte så analytiskt. Bra drag under galoscherna utan att bli för "gåpåigt" helt enkelt. Finns ju bara för många alternativ i klassen, så en liten första gallring vore inte dumt. Kan ju inte låna med hela affären hem...

Hittils har jag fastnat för Rotels på 2x130 watt, samt Lyngdorfs nya digitalsteg - finns det fler intressanta kandidater? Begagnat lär ju finnas hur mycket som helst, men utbudet blir så stort att förvirringen blir total...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2007/06/12 :  14:06:21  Show Profile Send MartinN a Private Message
Abrahamsen på ElGiganten ??

Har själv kört Electrocompaniet och
visst gav det ett mysigt ljud.

Martin
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/06/12 :  14:15:14  Show Profile Send OcA a Private Message
Bra tips!

Frågan är om det kanske inte blir för mysigt? Electrocompaniet var väl väldigt mysiga i ljudet vill jag minnas? Vill gärna ha lite driv i musiken med eftersom jag primärt lyssnar på rock och metall...

Sedan kanske 2x70 watt är i klenaste laget, men det kan ju vara "bra" watt å andra sidan...

Har inte fått lika bra resultat med klenare stärkare än med mer effektstinna, men man ska kanske inte stirra sig blind på siffrorna.
Är ju rätt låg känslighet på mina burkar (87 db) så extra effekt skadar inte.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Edited by - OcA on 2007/06/12 14:18:38
Go to Top of Page

p-pan
Member

155 Posts

Posted - 2007/06/12 :  17:01:20  Show Profile Send p-pan a Private Message
Tycker nog din beskrivning passar in på ett Thule steg.

En inte allt för gammal PA100/150 ska väl inte kräva alltför många slantar,om du trots allt kan tänka dig begagnat?


Pan
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2007/06/12 :  17:07:03  Show Profile Send svejk a Private Message
Hittar du ett Macgormack Dna1 gärna delux versionen, ge det ett öra.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/06/12 :  17:08:45  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Har sett Thule space PA250 som i 2-kanals läge ger 250W/8ohm för strax över 10k.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2007/06/12 :  17:25:43  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
Rega Mira 3, tror det ligger på cirka 11k nytt, jag köpte ett nyss och är mycket nöjd med det.

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2007/06/12 :  18:16:33  Show Profile Send svanbo a Private Message
Eftersom du själv nämner ett klass D-steg så kan jag rekommendera PS Audio HCA-2 som borde ligga där begagnat. 2x150 kraftfulla watt och låter jättebra. Och förbrukar lite el som en bonus.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/06/12 :  19:18:16  Show Profile Send OcA a Private Message
Har sneglat länge på diverse klass-D steg och tycker att de verkar väldigt intressanta. Lyngdorf-steget ligger ju väldigt bra i pris faktiskt med tanke på vad man verkar få...

Rega har jag provat och de är bara för varma och kvalmiga för min smak, tyvärr... Thule har jag med kollat på och de verkar också bra. Finns ju som sagt massor att välja på i prisklassen, bara att leta vidare och låna hem när tillfälle ges!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

mva
Fd HiFI Spirit. Fd. Jorden

159 Posts

Posted - 2007/06/12 :  22:13:37  Show Profile Send mva a Private Message
Roksan Kandy Power Amp 120w för 7900:-
Musikaliskt driv till bra pris.
http://www.roksan.co.uk/
Mikael A.

Världen har musik för dom som lyssnar!
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/06/12 :  22:23:50  Show Profile Send Zombie a Private Message
Quad 909

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/06/13 :  10:28:27  Show Profile Send OcA a Private Message
Tack för alla tips!

Om vi nu leker lite med begagnattanken, vad kan man hitta för säg 10 släng? Hur pass står sig ett riktigt bra high-end steg som är en 10-20 år gammalt? Tänker på gamla feta Denon POA, äldre Krell, McIntosh osv. Går det att hitta sådant för de här pengarna och hur väl står sig de gamla uvarna mot säg ett nytt slutsteg för 10k? Hur mycket har hänt i utveckling och hur mycket slits komponenterna med åren?

Ett annat alternativ jag varit inne på är NAD's gamla best 218 THX som jag tycker fått oförtjänt mycket stryk genom åren. De gånger jag lyssnat på ett 218 har det låtit utsökt och kraft finns ju så det räcker...
Klagomålen har mest varit på diskant och mellanregister, men jag har tyckt att det har låtit toppklass. Lyssnade på ett system med Dali Diva högtalare, Meridian CD av modell äldre och ett rörförsteg kopplat till ett 218 och jag kan ärligt säga att det lät sjukt, sjukt bra. Otroligt kontrollerat samtidigt som det var roligt och mycket inlevelse i ljudet. Bara en tanke...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.26 sekunder. Snitz Forums 2000