HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Sommardeckare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

sisko
Member

202 Posts

Posted - 2007/06/10 :  21:13:31  Show Profile Send sisko a Private Message
Norrmännen(vissa iaf) läser tydligen deckare vid påsk. Jag tycker sommar och semester passar sig alldeles utmärkt för genrelitteratur av det våldsammare slaget. Jag rekommenderar ingen bok men väl en författare, Reginald Hill, vars böcker både är väldigt spännande, välskrivna samt har ett njutbart språk även i översättning. Mr Hills böcker om poliserna Dalziel och Pascoe finns för övrigt som en sevärd polisserie signerad bbc om jag inte minns fel. Några andra som har tips till sommarläsning?

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/06/10 :  21:25:06  Show Profile Send f95toli a Private Message
Elizabeth George har skrivit en hel del bra deckare, även om hon är något ojämn.
Är Reginald Hills senaste deckare lika dåliga som de senaste avsnitten av tv-serien?
Jag gillade den serien tidigare men den senaste omgången var riktigt usel, jag vet dock inte om dessa avsnitt är baserade på Hills böcker.
Go to Top of Page

sisko
Member

202 Posts

Posted - 2007/06/10 :  22:00:07  Show Profile Send sisko a Private Message
Ärligt talat kan jag inte uttala mig om tv-serien. Jag såg några avsnitt på 90-talet(tror jag) som jag tyckte var helt ok. Inget att jämföra med böckerna dock, de fick mig att läsa Hill iaf.

Johan Theorins "Skumtimmen" har ju fått strålande kritik, någon som läst den?
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/06/10 :  22:29:29  Show Profile Send time a Private Message
Glöm inte Stieg Larsson, en riktig höjdare som går att lyssna på också om man inte orkar läsa i värmen
De två första var riktigt bra, den sista ska jag suga på till Semestern...

Lämnat forumet
Go to Top of Page

sisko
Member

202 Posts

Posted - 2007/06/12 :  21:05:34  Show Profile Send sisko a Private Message
Stieg Larsson ligger på min måste läsa lista. Nu när de börjar komma på pocket ska de nog inhandlas. Tack för tips!
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/06/13 :  07:34:24  Show Profile Send Vox a Private Message
Varför inte fortsätta med svenska författare och då tänker jag närmast på Camilla Läckberg. Om du inte läst hennes böcker så har du fem böcker framför dig om jag inte minns fel.



"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

johmi
Member

215 Posts

Posted - 2007/06/14 :  12:01:53  Show Profile Send johmi a Private Message
Missa Sjöwall och Wahlöö's serie "Roman om ett brott". 10 böcker om den välkände kommisarien Martin Beck. Betydligt bättre än filmerna. Tidlösa, stilbildande och mycket välskrivna. Finns som pocket (37 kr hos adlibris.se).
Go to Top of Page

Jazz
Member

930 Posts

Posted - 2007/06/16 :  09:58:10  Show Profile Send Jazz a Private Message
Patient 67 av Dennis Lehane!
Kanske mer thriller en deckare men mycket läsvärd.

Följ
https://www.facebook.com/pages/Lasses-HiFi/178563918858059?fref=ts
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/06/16 :  16:54:04  Show Profile Send time a Private Message
Någon mer än jag som gillar talböcker ? Bägge Stieg Larsson avnjöts i vilstolen eller bilen, mycket välgjorda !

Lämnat forumet
Go to Top of Page

sisko
Member

202 Posts

Posted - 2007/06/25 :  23:06:26  Show Profile Send sisko a Private Message
Talböcker har jag tyvärr aldrig kommit överens med.

Jag kan tipsa om en annan bok som jag läste nu i helgen som iofs inte är en deckare men väl så intressant och lite vemodig. Övergivna platser av Jan Jörnmark. Han har en webbplats också som är riktigt kul.

http://www.jornmark.se/places.aspx

En intervju med författaren sändes i kvällens(25/6) aktuellt om det är någon som skulle vara intresserad.

På deckarfronten får det bli första Stieg Larsson i sommar om jag hinner.
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2007/06/27 :  00:11:59  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Kan varmt rekommendera Vindens skugga, av Carlos Ruiz Zafón. Den är tillsammans med Hitchhiker#180;s Guide to the Galaxy i den absoluta toppen av min litteraturtopplista.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2007/06/27 :  09:15:15  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag läser bara på engelska men det finns säkert översättningar för de som vill. Har väl säkert ett tusental deckare hemma

De här böckerna är riktigt bra och spännande med en eller anna specialvinkling.

Psalmkiller/C Petit - Nordirland som miljö

The girls he adored/ J Nasaw - riktigt otäck och (tyvärr) trovärdig

Allt av Mo Hayder - en stjärna med psykologiskt hållbara stories.

De tidiga Jeffry Deaver böckerna är också bra. Skippa Lincon Rhyme böckerna, de blir tjatiga.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

sisko
Member

202 Posts

Posted - 2007/07/11 :  13:40:09  Show Profile Send sisko a Private Message
Nu har jag läst Johan Theorins Skumtimmen, inte den mest actionfyllda av böcker men bra personporträtt och intressant handling förför. 4/5 sätter jag som betyg.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000