HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Värmerekord ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2007/06/10 :  16:25:09  Show Profile Send Gus a Private Message
070610 kl.16,15.
Just nu,30.0 grader varmt på skuggsidan av huset.
51.0 på solsidan

Stoppade in skallen i lusthuset för att kolla,termometern hade gått sönder (spriten hade delat på sig s.a.s.),klarar bara sextio grader...

Detta är i Sveriges trädgård,Blekinge.
Hur står det till i övriga trädgårdar.

Edit/
Jaha,det blev 31.0 i skuggan under tiden som jag skrev inlägget.

Edited by - Gus on 2007/06/10 16:31:01

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/06/10 :  16:45:02  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
31 säger officella termometern i stan.
Trots regnet för 45 minuter sen
29 grader inne :(

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/06/10 :  16:46:43  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Jag brukar ha ont av sån här värme, men konstigt nog inte ännu i sommar, stortrivs. Ca 29 i skuggan.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/06/10 :  16:53:03  Show Profile Send ohmega a Private Message
Tagit på mig kortbyxerna...aaaaaaahh...helt ok med sådant här väder så länge man inte förväntas prestera något

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2007/06/10 :  17:05:06  Show Profile Send jerico a Private Message
Jag vill ha -5 och solsken...

Hatar värmen... Enda fördelen är att man kan klättra sommarberg såhär års men går bra med is

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/06/10 :  17:05:16  Show Profile Send B-200 a Private Message
gick o la mig på en bänk på stortorget ;)

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/06/10 :  17:44:55  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Idag har vi 31 grader i Mölndal, helt OK. Det gäller bara att sköta salt-, kalium- och vattenintag noga när det är varmt.

Trivs annars utmärkt i den svenska värmen, detta är en barnlek jämfört med andra ställen man varit på.
Normaltemp i Yanbu och Jeddah t.ex är 47-48 grader i skuggan varje dag på sommaren.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2007/06/10 :  17:55:19  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ja och i Death Valley i Nevada, USA så är det 54 grader i skuggan. Är omnämnd som världens varmaste plats i Guinness Rekordbok. Många platser omtalas emellanåt som varmare med det finns sällan bevis för det. MvhKristofer
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/06/10 :  18:06:39  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja, där lär ju vara extremt. Det är alltid torra platser tror jag som noterar såna extrema temperaturer.
Fuktig värme är mycket värre egentligen för då hjälper inte svettningen på samma sätt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/06/10 :  18:10:14  Show Profile Send cittroman a Private Message
Har man en blöt tröja på sig i torr extrem värme så fryser man.
Perfekt för att kyla av sig när det är torr värme, fukten avdunstar snabbt.

Jag svettas enormt i dessa temperaturer, lite mer vid ansträngning.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"

Edited by - cittroman on 2007/06/10 18:11:22
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/06/10 :  18:34:29  Show Profile
Tur att man har luftkonditionering

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/06/10 :  18:39:15  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
quote:
Ja och i Death Valley i Nevada, USA så är det 54 grader i skuggan. Är omnämnd som världens varmaste plats i Guinness Rekordbok. Många platser omtalas emellanåt som varmare med det finns sällan bevis för det. MvhKristofer


Sist jag var i Death Vally, var det placerat i Californien , men det var för över tjugo år sedan....

Men varmt var det.

Jobbade på en farm däröver, odlade tomater.

4:de juli ringde bonnen och grät, "my tomatoes burning on the field", vi var ju lediga pga nationaldagsfirande, men det var bara att sticka dit och börja montera bevattningsanläggningar för kylning, då var det 46 grader, i skuggan .



Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/06/10 :  19:15:13  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Sågar ved..
Svetten rinner.
Men det gör den även vid - grader.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2007/06/10 :  19:23:52  Show Profile Send svejk a Private Message
Värme Äh Pjosk!
Vi NA hade lyssning träff idag. Klass A rörisar och ett gäng betonghögtalare


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/06/10 :  19:38:24  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja det är rätt! Klass A och vedsågning - friska takter. Själv jobbar jag idag, mycket eldad
utrustning här. Jag ska ta med en värmepistol ut mellan ugnarna och se vad det hamnar på.
Edit: Det blev i snitt 50-60 grader på durkplåten där man går, som mest 75 grader mellan två ugnar. Bastu på jobbet.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2007/06/10 :  21:04:56  Show Profile Send pak a Private Message
på tal om varmt ja.
en annan har ju nyss kommit hem från ett 11-timmars gjutpass,i 40 graders temp i lokalen+700 graders metall.-svettigt värre ska jag säga.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/06/10 :  23:46:19  Show Profile Send ohmega a Private Message
ok...min DAATOR tog en "Time out" för ett par timmar sen..det ni..där kan man snacka om värme

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/06/10 :  23:53:15  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det är inte fullt lika varmt här i London (runt 22-23 i skuggan) men det är fuktigt så det räcker. Byggnaden jag jobbar i är väldigt väl temperaturkontrollerad men tyvärr gäller detsamma inte luftfuktighete. Så i morgon kommer jag nog få tillbringa en bra stund med att knacka is och torka upp vatten runt en del av utrustningen jag jobbar med
(nackdelen med att jobba med låga temperaturer är att utrustningen -trots all isolering- tenderar att vara det kallaste stället i byggnaden, så allt vatten kondenseras där)

Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2007/06/11 :  00:42:37  Show Profile Send JonasY a Private Message
Värmen har jag inga problem med (har varit med om värre i år, hehe) men däremot all pollen kan ju knäcka den starkaste! Mina ögon!!

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/06/11 :  13:47:46  Show Profile Send mayro a Private Message


Härligt detta. gräset växer inte ett dugg. Och det är så gult och fint ute på gräsmattan.... Och dom jäkla sniglarna trivs inte så bra längre ser man. Ett tag kunde vi inte gå ut utan trampa på dom varenda steg vi tog.. Myggen blir mindre av nu snabbt då dom inte förökar sig i massa vattenpölar överallt.. Så hoppas det fortsätter..


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/06/11 :  13:54:20  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Härligt detta. gräset växer inte ett dugg. Och det är så gult och fint ute på gräsmattan.... Och dom jäkla sniglarna trivs inte så bra längre ser man. Ett tag kunde vi inte gå ut utan trampa på dom varenda steg vi tog.. Myggen blir mindre av nu snabbt då dom inte förökar sig i massa vattenpölar överallt.. Så hoppas det fortsätter..

Bara fördelar..Ingen ide att klaga,veden torkar så det knakar.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2007/06/11 14:18:37
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2007/06/11 :  15:33:41  Show Profile Send Gus a Private Message
quote:
Bara fördelar..Ingen ide att klaga


Nja...Jag försöker måla ett hus,klaga liiite kan jag väl få göra eftersom det inte funkar när färgen torkar innan jag hinner lägga an penseln mot väggen.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2007/06/11 :  19:23:21  Show Profile Send jonasz a Private Message
I tisdags forra veckan hade vi 46 grader i skuggan. Idag ska det endast bli 32, lite ovader pa gang. Ifran torsdag och framat over sommaren kommer det halla sig konstant over 41-42 med enstaka dagar uppat 50!

Mvh
Jonas from "the Valley of the Sun"

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/06/12 :  00:10:19  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
färgen torkar innan jag hinner lägga an penseln mot väggen.



quote:
med enstaka dagar uppat 50!

Ja,rätt åt dig.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2007/06/12 :  04:00:03  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
quote:
Och det är så gult och fint ute på gräsmattan....

Jag såg på TV:n för ett par år sedan från Californien, ett reportage om gräsmattor som inte fick vattnas för det rådde bevattningsförbud.
Så istället så köpte husägarna grön vattenlösling färg och spray-målade gräsmattan grön.

Som jag brukar säga: Alla sätt är bra utom de dåliga.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

Edited by - Gaffa on 2007/06/12 04:00:26
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/06/12 :  08:05:32  Show Profile Send matte76 a Private Message
Växthuseffekten gör sig påmind...lika bra att vänja sig, somrarna kommer bara att bli varmare och varmare, vintrarna mildare och mildare med mer och mer regn.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000