HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Ljudjämförelse The Doors remastered 2000 resp 2007
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/06/08 :  17:22:46  Show Profile Send matte76 a Private Message
Har kollat Audacity på tre Doors-låtar (tre av deras bästa), remastrade 2000 respektive 2007. Se resultatet nedan. Kommentarer?

Jag tycker båda versionerna låter bra (men de från 2007 strået vassare). Låtarna är hämtade från "The best of the Doors" från år 2000 respektive "The very best of the Doors" från 2007. Rippade till wav i EAC.

Det första som slog mig när jag såg graferna är att ljudet verkar högre uppskruvat i versionerna från år 2000 jämfört med de från i år (trenden går mot allt högre volym sägs det ju, men undantag finns klart).

Bilderna är i 800*600 och jag valde "Fit vertically" under "View" i Audacity för att fylla ut bilden. Har ej dragit i bilderna själv.














- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2007/06/08 17:25:16

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/06/08 :  18:01:47  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Ser ju inte ut som det är samma mixar ens?

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/06/08 :  18:28:30  Show Profile Send nin a Private Message
Nej det stämmer. Dom nya Doors skivorna är nya mixar så dom ska man hålla sig på avstånd från. Själv så har jag DCC versionen på 4 av skivorna, väldigt bra ljud.

Edited by - nin on 2007/06/08 18:43:33
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/06/08 :  18:48:49  Show Profile Send nin a Private Message
Har LA women inspelad från min DCC. Tror dock jag spela in lite för högt så jag kan ha klippt ett fåtal toppar. Men man ser den är dynamisk och fin iaf.

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/06/08 :  20:00:31  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Dom nya Doors skivorna är nya mixar så dom ska man hålla sig på avstånd från


Varför det? Ljudet är ju kanonbra...och ljuden som lagts till är sådana som egentligen skulle varit med från början om inte skivbolaget censurerat bort dem (har jag läst på nätet och i nya skivornas booklets). Tex när Jim skriker she gets...high! i nya mixen av "Break on through". I gamla versionen skriker han bara "she gets..."...

quote:
dynamisk och fin


Vad jag kan urläsa ur graferna från nya remastrarna stämmer detta bra med de nya mixarna också...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2007/06/08 20:04:43
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000