HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Skärma/jorda trälådor (förstärkare)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/06/08 :  15:26:03  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Undrar bara hur ni gör och hur man ska göra med skärm/jord i trälådor till stärkare.
Om man monterar komponenter nära ett jordplan kommer detta att ge en ansenlig skärmning av inkommande strålning men i en trälåda har jag knappt ingen skärm, alltså kan man skita i den eller ska man uppfinna något, t ex limma på lite folie på insidan och se till att man får bra kontakt?

Man (jag) väljer gärna trä eftersom det är oändligt mycket lättare att jobba med jämfört med plåt, koppar, mässing och faktiskt alu.

Ryssen
100.000-klubben

8602 Posts

Posted - 2007/06/08 :  18:08:55  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
kan man skita i den

Nej inte i lådan.

Om man inte har plåt till top/botten heller,kan man som du skrev klä med folie,lite tunnt att jobba med kanske.Men det finns på järnhandeln jätte tunn mässing/kopparplåt som är enklel att klippa till.Vet ej hur mycket av lådan som behöver kläs.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2007/06/08 :  19:01:40  Show Profile Send Peter S a Private Message
Jag bruker limma alufolie på insidan av lådan. Det fungerar fint.
Mitt Nuvistor-RIAA med MC-steppuptrafo är helt brumfritt.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/06/09 :  11:34:28  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag har från ett flertal källor hört att man i vilklet fall som helstmåste ansluta transformatorernas järn till jord - jag har missat i något fall men orkar inte i den tropiska sommarvärmen.

Korrigerar: strunta i, ge fasen i, ignorera
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000