Author |
Topic |
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
Posted - 2007/06/08 : 14:35:00
|
Den lilla baslåda jag köpte till bilen, en MDS 10" X-MAX räcker inte till att fylla ut botten-registret till min Peugeot 605. Bland annat därför att det är för tätt mellan bagage och kupé.
I min tidigare 605:a hade jag en ca 100l basreflex-låda som satt air-tight mot ryggstödet med elementen in mot kupén. Den puttade på riktigt bra. Det satt två Altec 10" i den.
Nu är jag på jakt efter något liknande min gamla låda, att sätta i den nya bilen. Jag har dålig koll på vad som kan passa, och har begränsad ekonomi (ska flyga till USA i sommar och behöver fickpengar). Jag har sneglat på Peerless 12" (2st som finns beg här på forumet) som ligger inom budgetramarna.
Tillgång till slutsteg: Klass-D, 500W i 4 Ohm. (900W - 2ohm) (Kenwood KAC-9152) Tillgång till utrymme: ca 100x30x35 cm. bredd*djup*höjd (kanske 110*30*35 men helre 100*25*35 måste bygga en modell i wellpapp för att se om den går igenom bagageluckan, hade mäktiga problem förra gången) ca 100liter.
Snälla, hjälp mig med förslag.
Lådans mått jag angett är yttermåtten till den rätblocksformade lådan, och förutom dessa tänkte jag förlänga sidorna, botten och topp så att lådan sluter tätt mot det lutande ryggstödet och bildar en kavitet.
/-------|
/ | |
/ | |
/ | |
/____|______|
Så här ungefär. Det fungerade bra på den förra bilen så det borde gå bra till den här också.
Edit: Eftersom jag den här gången har tillgång till mer effekt, så behöver det inte nödvändigtvis vara en basreflex, det kanske till och med passar bättre med en sluten låda. |
Skeptic Friends Network"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." "När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka |
Edited by - Gaffa on 2007/06/08 14:38:57 |
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
classe
Member
1625 Posts |
Posted - 2007/06/12 : 06:46:37
|
vilken låd avstämning har du tänkt på?
|
18 ska de va.
|
|
|
acebowler
Member
1178 Posts |
Posted - 2007/06/12 : 08:35:17
|
Enligt min erfarenhet av billjudsbygge skall man passa sig för att stämma av för lågt i en bil. Kupe#180;n kommer definitivt att hjälpa till neråt i frekvens. Med för låg avstämning kommer ljudet att "hänga" nedåt i frekvens.
bara ett tips |
GM 70SE Nu kör vi!!
|
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8635 Posts |
Posted - 2007/06/12 : 14:09:39
|
Och att vända elemnten bakåt,kan oxå ge lite hjälp på traven.Avstämmning vid kanske 40hZ? |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
classe
Member
1625 Posts |
Posted - 2007/06/12 : 14:33:07
|
38-40hz blir bra som ryssen säger |
18 ska de va.
|
|
|
Hannes
Member
112 Posts |
Posted - 2007/06/12 : 15:00:01
|
"Har ni förslag på (två stycken) 10" eller 12" som passar bättre i en 100-liters låda?"
JBL GT4-10, har inte en aning om hur den låter men den spelar djupt i en liten låda. |
|
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
Ryssen
100.000-klubben
8635 Posts |
Posted - 2007/06/13 : 01:39:03
|
quote: Stämmer man av slutna lådor neråt i frekvens?
Ja,det beror ju på storleken på lådan.Tänk på att de lägre frekvenserna i en bil hörs sämmre när man kör.Du måste också ta med skuffen i beräkningarna som en stor låda för att det ska bli riktigt.Vet ej hur riktigt,men Backe bilstereo hadde ett program som räkna ut detta.Eller så gjorde dom det för en liten slant.. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Larsen
Member
833 Posts |
Posted - 2007/06/13 : 17:14:16
|
Ja dimensioneringen av låda blir väl lite annorlunda än om det skulle vara för "hemmabruk". Lådan sitter ju i en ganska liten låda till (kupén), men det ska finnas simulatorer för detta. Hos en handlare jag var för ganska länge sedan fanns olika bilmodeller inlagda med just den kupéns egenskaper (eller så var det kanske bara sedan, kombi osv, kan absolut minnas fel).
Själv söker jag ett hyfsat kompakt slutsteg för bil som inte blir så varmt. Pioneer har modeller baserade på B&O:s ICE-moduler. Kanske kan fungera... DLS 3-kanalare lockar, men kanske blir väl varmt. Får ta reda på det.
|
Har ingen koppling till varumärket Larsen |
|
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
mongo
Member
155 Posts |
Posted - 2007/06/26 : 20:58:17
|
Ska det funka i en sån bil måste det öppnas upp nånstans...., finns det ingen genomlastningslucka? Finns det högtalare i hyllan? |
Inte så dum som du tror |
|
|
levande
200.000-klubben
2054 Posts |
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
levande
200.000-klubben
2054 Posts |
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2007/10/30 : 06:49:38
|
Lite i OT-gråzon, jag tar bort om du vill Gaffa.
Jag undrar varför inte PRO-element används mer i bilbas sammanhang. Två st Beyma 12LX60 skulle passa jättebra i en 100 liters låda avstämd till 40 hz i en bil. Hög verkningsgrad, mycket stabil mekanisk konstruktion och lätta koner som kan slå hårt även i midbasen. Tror inte de behöver mycket EQ alls för att spela rakt ned till ca 35 Hz, å borde pga sin verkningsgrad bara behöva en 1/8 av effekten mot ett par vanliga bilbasar för ett givet ljudtryck. Det är ju aldrig fel.
Bara en allmän fundering efter att ha läst denna tråden.
Johannes. |
|
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
mongo
Member
155 Posts |
Posted - 2007/11/02 : 10:18:20
|
2 st i sluten låda c:a 30-35 liter, basreflex 46 liter med 4" rör c:a 35 cm långt. Sluten låda ger en i princip rak frekvensgång ner till 20 hz. Basreflex ger lite höjning runt 50 hz plus högre verkningsgrad, c:a 4 db. Hade helt klart kört riktat framåt genom skidluckan, och tätat så basen inte kan smita bak i skuffen. |
Inte så dum som du tror |
|
|
|
Topic |
|