HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hjälp önskas baslåda till bil
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2007/06/08 :  14:35:00  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Den lilla baslåda jag köpte till bilen, en MDS 10" X-MAX räcker inte till att fylla ut botten-registret till min Peugeot 605. Bland annat därför att det är för tätt mellan bagage och kupé.

I min tidigare 605:a hade jag en ca 100l basreflex-låda som satt air-tight mot ryggstödet med elementen in mot kupén. Den puttade på riktigt bra. Det satt två Altec 10" i den.

Nu är jag på jakt efter något liknande min gamla låda, att sätta i den nya bilen. Jag har dålig koll på vad som kan passa, och har begränsad ekonomi (ska flyga till USA i sommar och behöver fickpengar). Jag har sneglat på Peerless 12" (2st som finns beg här på forumet) som ligger inom budgetramarna.

Tillgång till slutsteg: Klass-D, 500W i 4 Ohm. (900W - 2ohm) (Kenwood KAC-9152)
Tillgång till utrymme: ca 100x30x35 cm. bredd*djup*höjd (kanske 110*30*35 men helre 100*25*35 måste bygga en modell i wellpapp för att se om den går igenom bagageluckan, hade mäktiga problem förra gången)
ca 100liter.

Snälla, hjälp mig med förslag.

Lådans mått jag angett är yttermåtten till den rätblocksformade lådan, och förutom dessa tänkte jag förlänga sidorna, botten och topp så att lådan sluter tätt mot det lutande ryggstödet och bildar en kavitet.

     /-------|
    / |      |
   /  |      |
  /   |      |
 /____|______|

Så här ungefär. Det fungerade bra på den förra bilen så det borde gå bra till den här också.

Edit: Eftersom jag den här gången har tillgång till mer effekt, så behöver det inte nödvändigtvis vara en basreflex, det kanske till och med passar bättre med en sluten låda.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

Edited by - Gaffa on 2007/06/08 14:38:57

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2007/06/12 :  04:33:57  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Enligt pappren på Peerless så ska dessa basar egentligen spela i en större låda, 87liter per element *2 blir ju 174 liter, betydligt mer än jag har plats för.

Har ni förslag på (två stycken) 10" eller 12" som passar bättre i en 100-liters låda?

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2007/06/12 :  06:46:37  Show Profile Send classe a Private Message
vilken låd avstämning har du tänkt på?

18 ska de va.
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2007/06/12 :  08:35:17  Show Profile Send acebowler a Private Message
Enligt min erfarenhet av billjudsbygge skall man passa sig för att stämma av för lågt i en bil. Kupe#180;n kommer definitivt att hjälpa till neråt i frekvens. Med för låg avstämning kommer ljudet att "hänga" nedåt i frekvens.

bara ett tips

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8578 Posts

Posted - 2007/06/12 :  14:09:39  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Och att vända elemnten bakåt,kan oxå ge lite hjälp på traven.Avstämmning vid kanske 40hZ?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2007/06/12 :  14:33:07  Show Profile Send classe a Private Message
38-40hz blir bra som ryssen säger

18 ska de va.
Go to Top of Page

Hannes
Member

112 Posts

Posted - 2007/06/12 :  15:00:01  Show Profile Send Hannes a Private Message
"Har ni förslag på (två stycken) 10" eller 12" som passar bättre i en 100-liters låda?"

JBL GT4-10, har inte en aning om hur den låter men den spelar djupt i en liten låda.
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2007/06/13 :  01:16:10  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
quote:
vilken låd avstämning har du tänkt på?


Stämmer man av slutna lådor neråt i frekvens?
Tanken var att den skulle kunna spela frekvensrakt ner till 20Hz,
Så småningom är planen att jag ska installera mångbanding EQ till den. Har planer på att konvertera en Behringer DEQ8000 eller en DCX2496 att sköta delning och EQ.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8578 Posts

Posted - 2007/06/13 :  01:39:03  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Stämmer man av slutna lådor neråt i frekvens?

Ja,det beror ju på storleken på lådan.Tänk på att de lägre frekvenserna i en bil hörs sämmre när man kör.Du måste också ta med skuffen i beräkningarna som en stor låda för att det ska bli riktigt.Vet ej hur riktigt,men Backe bilstereo hadde ett program som räkna ut detta.Eller så gjorde dom det för en liten slant..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2007/06/13 :  17:14:16  Show Profile Send Larsen a Private Message
Ja dimensioneringen av låda blir väl lite annorlunda än om det skulle vara för "hemmabruk". Lådan sitter ju i en ganska liten låda till (kupén), men det ska finnas simulatorer för detta. Hos en handlare jag var för ganska länge sedan fanns olika bilmodeller inlagda med just den kupéns egenskaper (eller så var det kanske bara sedan, kombi osv, kan absolut minnas fel).

Själv söker jag ett hyfsat kompakt slutsteg för bil som inte blir så varmt. Pioneer har modeller baserade på B&O:s ICE-moduler. Kanske kan fungera... DLS 3-kanalare lockar, men kanske blir väl varmt. Får ta reda på det.

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2007/06/24 :  00:56:38  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Nårdik ( http://www.nardik.se/ ) har utförsäljning på JBL GT4 så jag tog och beställde två stycken 10". 595:- st.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

mongo
Member

155 Posts

Posted - 2007/06/26 :  20:58:17  Show Profile Send mongo a Private Message
Ska det funka i en sån bil måste det öppnas upp nånstans...., finns det ingen genomlastningslucka?
Finns det högtalare i hyllan?

Inte så dum som du tror
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/06/26 :  21:37:13  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Men kom ihåg att polvända bassystemet om du har den i bakre delen av bilen, det gjorde jag när jag höll på med sådant till bilen och det blir mycket bättre tajming då.

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2007/06/26 :  22:39:32  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Det finns skidlucka som man kan plocka bort, och fälla ner mitten-armstödet. På min gamla 406:a skruvade jag en baffel mot ryggstödet och körde Open Air genom skidluckan. Men jag blev aldrig nöjd med den lösningen. Den var alldeles för bumlig och odefinierad bas. Å' andra sidan så var det baselementet en riktig sunkig tingest med ett stackars Nicama steg på 2*100W.
Den här gången har jag ett "riktigt" slutsteg, med en 1 Farad konding brevid. Det enda jag är orolig för är jorden.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/06/26 :  23:02:49  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Hade du tänkt på fasvändningen???

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2007/10/30 :  05:43:14  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Fasvändningen gör jag efteråt om det behövs. Det finns en switch för det på slutsteget. Jag kommer nog ändå att köra baselementen i sluten låda, och med en kavitet mellan lådan och ryggstödet. Tanken är att få hela ryggstödet att fungera som ett membran in i kupén.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2007/10/30 :  06:49:38  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Lite i OT-gråzon, jag tar bort om du vill Gaffa.

Jag undrar varför inte PRO-element används mer i bilbas sammanhang.
Två st Beyma 12LX60 skulle passa jättebra i en 100 liters låda avstämd till 40 hz i en bil. Hög verkningsgrad, mycket stabil mekanisk konstruktion och lätta koner som kan slå hårt även i midbasen.
Tror inte de behöver mycket EQ alls för att spela rakt ned till ca 35 Hz, å borde pga sin verkningsgrad bara behöva en 1/8 av effekten mot ett par vanliga bilbasar för ett givet ljudtryck. Det är ju aldrig fel.

Bara en allmän fundering efter att ha läst denna tråden.

Johannes.
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2007/10/31 :  08:33:34  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Nu har jag lagt upp datablad på JBL GT4-10.

Som det ser ut nu i mina funderingar är att lådan har två rum. Det bakersta rummet är slutet, med en volym på ca 75liter. Det främre rummet (båda elementen sitter i väggen mellan de två rummen) är helt öppet mot ryggstödet, också ca 75liter. Lådan är konstruerad så att ryggstödet blir den sista väggen i det främre rummet, och tanken är att eftersom det ska vara (idealiskt sett) lufttätt, så ska ryggstödet resonera in i kupén alternativt spela igenom skidluckan.


Och när det gäller tajmingen, så är det ju något som en DCX2496 ska klara av. Men då behöver jag egentligen också ett gäng stereo-pottar med remote-funktion så jag kan ställa balans mellan fram, bak och sub från förarplatsen (alternativt två st DCX så jag kan använda fadern på spelaren).

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

Edited by - Gaffa on 2007/10/31 08:40:00
Go to Top of Page

mongo
Member

155 Posts

Posted - 2007/11/02 :  10:18:20  Show Profile Send mongo a Private Message
2 st i sluten låda c:a 30-35 liter, basreflex 46 liter med 4" rör c:a 35 cm långt.
Sluten låda ger en i princip rak frekvensgång ner till 20 hz.
Basreflex ger lite höjning runt 50 hz plus högre verkningsgrad, c:a 4 db.
Hade helt klart kört riktat framåt genom skidluckan, och tätat så basen inte kan smita
bak i skuffen.

Inte så dum som du tror
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000