HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Exempel på lyckad cd remastring av hårdrock...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/06/07 :  19:55:04  Show Profile Send matte76 a Private Message
...har vi på Deep Purples 25th anniversary editions av "Machine Head", "In rock", "Live in Japan" och "Fireball". Nedan tre låtar från "Machine Head" (återutgiven remastrad 1997) i Audacity. Den nedersta bilden är större än de tre innan eftersom jag tycker man ser bättre på den. Återkommer med låtar från de andra skivorna.







http://bildarkiv.hififorum.nu./matte76/Highway%20star.JPG

Gjorde om sista jättebilden till länk istället.
/ztenlund

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2007/06/07 20:00:33

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/06/07 :  21:15:30  Show Profile Send nin a Private Message
Är dom verkligen lyckade remastringar?

4. Deep Purple in Rock
I do like the early European EMI version best (UK or Holland are the same, I had them both). This version has the intro to Speed King (which is not on the US or Japanese Warner Bros. versions). I never heard the early Japanese version, but Owasi (progmog) confirmed that the EMI sounds better. The remaster sounds really bad in my opinion, and the early EMI CD is much better. Still, it is not an audiophile recording, and I really wish Steve Hoffman could get his hands on the master tapes to get the best possible result. Until then, the original EMI is a good choice.


6. Machine Head
My favorite digital version is the DVD-A which really sounds awesome and very close to the original vinyl. As far as redbook goes, I do like the early Japanese pressings best (first pressing = 32XD-564 and second pressing = 20P2-2605 have identical mastering). The original US Warner Bros. CD is very very close to the early Japanese version, the difference is very minimal. I also had the original EMI CD, and I clearly like the Warner Bros. version better, although the early EMI is also quite good. The remaster is nice for the remixed album and the bonus track, but it is no-noised and compressed. I am also not a big fan of the SACD. I am only comparing 2-channel versions for DVD-A and SACD.


7. Made in Japan
No doubt, the DCC gold version is best. Besides that, the early Japanese pressing and the original Warner Bros. CD version are also quite good. The 25th Anniversary Edition does not sound very good in my opinion. You only need it for the encores (2nd disc), if at all.


5. Fireball
I do like the early European EMI version best (WG, UK or Holland are the same, I had them). This version has Demon's Eye as the third track and not Strange Kind of Woman (I prefer the UK track listing since that is what I grew up with, plus SKOW is available on other CD's). The EMI sounds quite a bit better than the early Japanese CD. The remaster is not totally awful and has some nice bonus tracks plus great artwork, but the original EMI still sounds much better.


http://www.stevehoffman.tv/forums/showthread.php?t=91255

Ett tips som jag sa innan, inte så breda bilder. Försök ligg på runt 700 pixlar i bredd.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/06/07 :  21:16:09  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Matte, kan du inte ta och fixa till bilderna i storlek lite ?!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/06/08 :  08:22:05  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Är dom verkligen lyckade remastringar?


nin: Ja det tycker jag, liksom tex www.allmusic.com som kallar Machine Head 25th anniversary för en av de mest välljudande cd-skivorna någonsin:

quote:
Celebrating the 25th anniversary of this leviathan's original release, bassist Roger Glover completely remastered the original tapes, turning in a stunning reappraisal of an album that past CD reissues had rendered little more than a muddy puddle. The dynamic that characterized this particular lineup of the band was, after all, built so much on light and shade, that to lose that was to lose most of the album's power. Glover did not simply restore the music's inherent contrasts, he elaborated on them to create one of the best sounding CDs of the entire digital age


nin: Vad säger graferna/bilderna dig? Jag tycker det ser ut som att dynamik finns i hög grad, samtidigt som volymen inte är särskilt hög. Sedan att det kanske finns ovanliga cd-utgåvor som låter ännu bättre är ju möjligt...men de på Steve Hoffman-forumet kanske inte alltid har rätt?

Jag vet om att du är "anti-alla-cd-remasters" vid det här laget , men det finns faktiskt exempel på lyckade remastringar och Deep Purple är enligt mig och andra ett sådant.

Zalve: Hur jag ska fixa bilderna vet jag inte. De är i 800*600, har använt "image resizer" eller vad programmet nu heter. Brukar funka utmärkt men så här blev bilderna. Bilden längst ner är dock okomprimerad.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2007/06/08 08:47:03
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/06/08 :  09:36:06  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Tänkte oxå på att screenshotsen har mycket LUFT i sig, somskulle kunna utnyttjas bättre.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/06/08 :  10:26:22  Show Profile Send Peg a Private Message
Tips: Innan du "tar bilden" dra i fönstret till det har lämplig storlek sen trycker du alt+printscreen och klistrar in i paint eller vad du använder. Då får du bara det aktiva fönstret.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/06/08 :  15:38:58  Show Profile Send nin a Private Message
matte76, Igen, vad ju-högre-desto-bättre sidor och folk säger är ju inte så intressant, enligt mig. Såklart har inte folket på steve hoffman forumet alltid rätt, men när det är flertalet som säger samma sak och som har verkligen jämfört, så ger det ganska stor vikt. Killen hade ju jämfört minst 7-8 st olika släpp av machine Head, hur många har du jämfört?

Sedan så ser bilderna rätt okej ut sålänge du inte jämför mot något annat släpp. Och dom ser ju bättre ut och du drar ut det, som du själva sa.

Eftersom jag bör stå i skampålen eftersom jag INTE har något släpp på Machine Head alls Så får jag "fuska" bara för jämföringens skull. Så jag lyckades hitta en 128 kbps MP3a som inte är 25 års remastringen utgåvan av Machine Head.

25 Rem CD, Highway Star


Någon gammal CD utgåva, Highway Star


Tänker inte göra någon seriös egen jämförelse lyssning, (Rem är 320 kbps lame så den duger rätt bra men gamla mp3an, från okänd cd version, är i 128 kbps ¨så för dåligt). Dock så lyssna jag lite och herregud va no-noise dom har använt på Highway Star!
Vi snackar lägga ett täcke på högtalaren nästan. Så helt klart, leta efter någon gammal CD version eller testa DVD-An, den verkar vara mycket bra.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/06/08 :  16:16:03  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
vad ju-högre-desto-bättre sidor och folk säger är ju inte så intressant


nin: Vad "folk" säger kan jag hålla med inte är lika intressant som vad experter säger, men ändå inte ointressant. Alla musikintresserade kan ju bedöma ljudkvalitet i någon mån. Och All Music är INTE en "ju-högre-desto-bättre sida" utan nätets största musiksida med erfarna skribenter. Dessa kan säkerligen kallas "experter".

Dina grafer skiljer sig ju en del från mina wav-filer, som jag INTE dragit ut på något sätt. DU har använt Cool Edit, jag Audacity. Det kanske har betydelse?

quote:
Så jag lyckades hitta en 128 kbps MP3a som inte är 25 års remastringen utgåvan av Machine Head.


Är det 25th anniversary eller inte? Och man kan väl inte jämföra en 128 kbps MP3a med en wav-fil? Nog borde den förstnämnda vara sämre på allt inklusive dynamik etc då mycket ljud har tagits bort från den?

Jag tycker heller inte att det låter som ett täcke över högtalarna från dessa skivor, tvärtom låter de klart och bra.

Jag har inte jämfört med någon annan version, jag har bara dessa versioner eftersom jag tycker de har bra ljud.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2007/06/08 16:17:12
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/06/08 :  16:58:18  Show Profile Send nin a Private Message
quote:
nin: Vad "folk" säger kan jag hålla med inte är lika intressant som vad experter säger, men ändå inte ointressant. Alla musikintresserade kan ju bedöma ljudkvalitet i någon mån. Och All Music är INTE en "ju-högre-desto-bättre sida" utan nätets största musiksida med erfarna skribenter. Dessa kan säkerligen kallas "experter".



Nej, knappast med tanke på det uttalandet. Försök inse att det är stort sett bara VI, audiofiler, som tycker dynamik är bra. Eller som ogillar när man använder brudreducering på musik, eller pillar på EQ för det ska låta "nytt".


quote:
Dina grafer skiljer sig ju en del från mina wav-filer, som jag INTE dragit ut på något sätt. DU har använt Cool Edit, jag Audacity. Det kanske har betydelse?


Dom skiljer sig för att du har dragit ut Audacity så det är EXTREMT bred bild. Kolla när det är samma storlek som cool edit:


Därför jag sa du måste minska ner audacity's fönster, så du har runt 700 pixlars bredd.


quote:
Är det 25th anniversary eller inte? Och man kan väl inte jämföra en 128 kbps MP3a med en wav-fil? Nog borde den förstnämnda vara sämre på allt inklusive dynamik etc då mycket ljud har tagits bort från den?


25th utgåvan var en 320 kbps lame MP3. Det var den gamla CDn som var 128 kbps MP3, så enligt ditt resonemang så borde den ha mycket sämre dynamik för man har tagit bort så mycket. Men så funkar inte MP3. Dynamiken är nästan helt oförändrad (för dessa tester) så långt nere som 64 kbps. Det har jag testat


quote:
Jag tycker heller inte att det låter som ett täcke över högtalarna från dessa skivor, tvärtom låter de klart och bra.

Jag har inte jämfört med någon annan version, jag har bara dessa versioner eftersom jag tycker de har bra ljud.



Alltså, jag har lite problem här. Du säger du inte tycker det låter som ett täcke över högtalarna, men du har inte jämfört mot någon annan version?
Sen så startar du en tråd om bra remastringar utan ens jämfört dom mot original utgåvan?
Enligt mig så känns det lite svårt att kunna ha stort tillit då.

Edited by - nin on 2007/06/08 17:02:41
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/06/08 :  17:03:58  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Alltså, jag har lite problem här. Du säger du inte tycker det låter som ett täcke över högtalarna, men du har inte jämfört mot någon annan version?
Sen så startar du en tråd om bra remastringar utan ens jämfört dom mot original utgåvan?
Enligt mig så känns det lite svårt att kunna ha stort tillit då.


Det jag menade var att jag inte tycker att det låter som ett täcke över, för isåfall hade ljudet ju varit ganska dovt. Vilket det inte är utan rent och släpper fint från högtalarna. Det kan man ju säga utan att jämföra med en annan version. Med bra remastring menar jag att graferna i Audacity ser bra ut (förutom att jag tycker att ljudet är bra).

quote:
Dom skiljer sig för att du har dragit ut Audacity så det är EXTREMT bred bild


Nix. Det jag gjorde var detta: 1) Startade Audacity 2) Valde "File" sedan "Open..." och 3) Tog Alt + Print screen 4) Klistrade in i Paint

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2007/06/08 17:07:46
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/06/08 :  17:10:37  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Istället för att sitta och tro massa saker om vad som händer med mp3 så kan ju ett hett tips vara att faktiskt se efter:

Länkade in bilderna istället för att göra tråden oläsbar på vissa skärmar som en del andra här.

Låten jag använt får väl anses vara rimligt dynamisk och är därför en bra utgångspunkt.
Öppna helst ett maximerat fönster för varje bild och bläddra mellan dem så blir det lätt att se hur det ändrar sig beroende på komprimering.

Filen är tagen från ägd skiva via kalibrerat EAC och komprimeringen av mp3:orna är gjord med LAME.

Wav

Mp3_CBR320

Mp3_CBR128

Mp3_CBR64

Övriga kodningshastigheter ligger ungefär jämnt fördelade mellan dessa exempel i hur stor förändringen blir. Vad som dock kan noteras är att inte ens 64 kbit lyckas packa ihop låten katastrofalt mycket även om det låter rätt illa.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/06/08 :  18:10:49  Show Profile Send nin a Private Message
Ja, jag har gjort liknade tester och skillanden mellan wav och en MP3 på okej bitrate är extremt liten och inget som är fara för dessa jämförelserna.



matte76, Nästa gång så innan du tar alt-print screen, minska ner audacity så den är lika stor som den bilden av audacity jag har här.

Sedan så kan du, och andra, själva jämföra 25th rem CDn mot en äldre CD här:
http://www.sharebigfile.com/file/184113/Highwayremvsold-mp3.html

OBS, nu är den äldre versionen från en 128 kbps MP3 som är kodad med okända grejer och från okänd CD. Så man kan höra lite "dålig MP3" diskant men tror skillnaden i dynamik och att man inte använt no-noise kommer fram bra ändå

Edited by - nin on 2007/06/08 18:11:30
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2007/06/09 :  02:49:51  Show Profile Send edison a Private Message
Angående dynamik som påstås reducerad genom MP3-teknik:

MP3 har INTE sämre dynamik per definition, det är DATA som tas bort men själva dynamiken ändras inte alls som regel.
Däremot blir ju som regel 'upplösningen och detaljeringen' sämre. Dynamiken i sej kräver ju inte extra mkt data, så såvida inte kompression (vilket ju är nåt helt annat än datareducering) OCKSÅ läggs till vid MP3-filernas tilkomst förblir dynamiken intakt.
Och inte har jag nånstans fått verifierat att dynamikreducering ingår som en del av MP3-tekniken.(Jag kan ju ha fattat fel, men känner mej tämligen säker på att det inte är på det viset)

------------------------------------------------

'Dubbelutgåvan/remastern' av "Live In Japan" samt "In Rock" remastern har jag båda, och dom låter definitivt MKT bra, men jämfört med andra CD-versioner har jag inte, så jag är helt öppen för att dessa versionerna jag nämnt inte är "bäst".
Att dom skulle vara 'suddiga' eller 'dynamikfattiga', det håller jag inte alls med om.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2007/06/09 02:53:30
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/06/09 :  10:11:50  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
MP3 har INTE sämre dynamik per definition, det är DATA som tas bort men själva dynamiken ändras inte alls som regel.

Rätt så tillvida att det inte är så per definition men vid låga bitrates blir dynamiken liiite sämre (om det finns någon från början...), om än inte mycket. I mitt exempel ovan, som tyvärr inte går att se just nu, så är det en synbar men i sammanhanget liten skillnad.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/06/09 :  10:29:44  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Dubbelutgåvan/remastern' av "Live In Japan" samt "In Rock" remastern har jag båda, och dom låter definitivt MKT bra.
Att dom skulle vara 'suddiga' eller 'dynamikfattiga', det håller jag inte alls med om.


edison: Tack. Jag håller med dig och mätgraferna i Audacity visar ju också på att dynamik finns.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8508 Posts

Posted - 2007/06/09 :  13:10:31  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Kollat frekvensomfånget på mp3,vid olika bitrates?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/06/09 :  13:37:23  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Nej, det gjorde jag inte eftersom det inte hade med tråden att göra men om du ger dig till tåls en stund så kan jag köra en frekvensanalys på låten från mitt tidigare exempel.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/06/09 :  15:38:59  Show Profile Send nin a Private Message
quote:
'Dubbelutgåvan/remastern' av "Live In Japan" samt "In Rock" remastern har jag båda, och dom låter definitivt MKT bra, men jämfört med andra CD-versioner har jag inte, så jag är helt öppen för att dessa versionerna jag nämnt inte är "bäst".
Att dom skulle vara 'suddiga' eller 'dynamikfattiga', det håller jag inte alls med om.



Har bara lyssnat på In Rock 25 års remasteringen av dom två och den har inga större problem med dynamiken som Machine Head. Visst, min gamla USA vinyl är mer dynamisk men den är inte sönderpressad som Machine Head. Största problemet med In Rock är att dom är helt pajad av massiv brudreducering. Låter som man fått lock för örat när man lyssnar på den.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/06/09 :  17:43:06  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Nedan är ungefärliga värden för där det "dyker" för några olika bitrates.
Observera att detta säkerligen går att ändra på beroende på om man använder switchar på LAME men det här är resultatet med -alt-preset som ju är de standardinställningar som anses ge bäst resultat.

Mp3 64 kbit: ca 10,8 khz
Mp3 128 kbit: ca 16,5 khz
Mp3 192 kbit: ca 18,5 khz
Mp3 320 kbit: ca 19,8 khz
Wav: ca 20,5 khz

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8508 Posts

Posted - 2007/06/09 :  18:18:57  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Schysst,alltså inte frekvenomfånget.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/06/09 :  19:27:46  Show Profile Send nin a Private Message
Tåv st 30 sekunder kort klipp mellan 25 års rem av In Rock (från en Flac) mot en gammal USA vinyl. Spela högt så lär man höra en väsentlig skillnad i dynamik och brusreducering:

USA vinylen


Rem CDn


Nu är inte USA vinylen den bästa utan Uk vinylen är visst klart bättre, men det lär ge ett hum om hur dom har pillat på rem CDn.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/06/09 :  20:23:30  Show Profile Send ztenlund a Private Message
nin, du har nog allt förväxlat filerna.

Hmm, både cd'n och lp'n slår i tegelväggen vid 16 khz... Lagom bra inspelning.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/06/09 :  20:35:01  Show Profile Send nin a Private Message
haha, såg det nu!
Så det är tvärtom, USLP är remCD och tvärtom
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/06/09 :  23:45:21  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Största problemet med In Rock är att dom är helt pajad av massiv brudreducering. Låter som man fått lock för örat när man lyssnar på den.


Har hört denna skiva många gånger och aldrig fått lock för öronen av den vad jag minns...Vet iofs inte vad brudreducering innebär (du menar väl brusreducering? Brudreducering kan ju aldrig vara bra ), men...får lyssna på den imorgon igen!

Machine Head 25th anniversary tycker jag har bra ljud (liksom In Rock, Fireball och Made in Japan), därav att jag startade denna tråd med lyckad cd-remastring. Men smaken är ju som baken, och jämfört med annan cd- eller vinylutgåva har jag inte gjort som sagt.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2007/06/09 23:46:22
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/06/10 :  01:40:40  Show Profile Send nin a Private Message
hehe, sorry, skrev lite fel där. Såklart menade jag brusreducering.
Du kan ju lyssna på dom två klippen högt imorgon så får vi se vad du tycker.

Smaken är kanske som baken men menar du att en lyckad remastring har sämre dynamik och "luddigt" ljud p g a brusreducering? Det är ju helt klart en fördel om man jämfört med äldre utgåvor om man startar en tråd som heter "exempel på lyckad cd remastring av hårdrock"
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/06/10 :  11:00:46  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
menar du att en lyckad remastring har sämre dynamik och "luddigt" ljud p g a brusreducering? Det är ju helt klart en fördel om man jämfört med äldre utgåvor om man startar en tråd som heter "exempel på lyckad cd remastring av hårdrock"


Nej så klart menar jag inte det, men för det första vet jag inte hur man ser att brusreducering förekommer (jag vet inte ens vad det är), och för det andra startade jag tråden eftersom jag tyckte att graferna såg bra ut i Audacity samtidigt som jag tycker att ljudet är bra på skivorna (definitivt inte luddigt).

Har inte haft möjlighet att jämföra dem med andra cd-utgåvor av den enkla anledningen att jag inte har andra utgåvor.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.8 sekunder. Snitz Forums 2000