HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Förstärkare för direktdrivna elektrostater
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/06/06 :  18:13:18  Show Profile Send reVintage a Private Message
Hej,
Första gången jag är ute på forumet. Har tidigare varit verksam på GMF:s rör-plank men skulle vilja ha lite mer "hajfaj"-approach.

Bytte till mig ett par ML Script i halvrisigt skick bl.a. var trafo och filterdelar borta på den ena. Fick då för mig att göra en DD till topparna som arbetar ner till ca 500Hz.

Efter att ha kollat in lite olika lösningar så står det klart att bryggkoppling gäller. De flesta använder pentoder men jag fick för mig att göra kretslösningen med trioder. Problemet är att hitta tillräckligt spänningståliga rör som dessutom är förhållandevis lättillgängliga. Genom att använda en SRPP med UL-kopplade ECC99 i kaskod kringgår man detta problem. Dessutom är det intressant att testa i lite mindre skala, så vid första försöket får B+ 800V räcka.

Någon här som gjort någon variant på direktdrift tidigare?

Principschema: www.revintage.se/ESLECC99.pdf

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/06/07 :  10:46:35  Show Profile Send ILLY a Private Message
Va?
Tråden har legat uppe i över ett dygn och esl har inte svarat än. Han måste haft annat för sig.

Själv är jag för dåligt insatt i ämnet för att kunna göra en bedömning av dina planer. Det enda jag kan säga, är att jag rent generellt tycker att direktdrift av elektrostater verkar väldigt vettigt. Eller snarare, det verkar som en rätt kass idé att driva elektrostater med rörförstärkare avsedda för dynamiska högtalare. Själva grejen med att seriekoppla två transformatorer, där den första sänker spänningen och den andra höjer den igen.

Att det ser skumt ut på papperet behöver förstås inte innebära att det låter illa. Jag har hört bevis på motsatsen flera gånger.

Sett denna tråden?
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50906

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/06/07 :  11:06:54  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Intressant förstärkarkonstruktion.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/06/07 :  11:16:45  Show Profile Send reVintage a Private Message
Hmmm,
Missade den tråden, annars hade jag hakat på där.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/06/07 :  18:13:41  Show Profile Send reVintage a Private Message
Fick lite inspiration från ESL63-tråden ang trafo/spartrafokoppling.

Med ett pentodkopplat PP EL84 AB-steg med 300V anodspänning och 8k primär(18W) är signal-spänningen ca 540V ptp (se min www.revintage.se/PPABAMP.xls) vilket ger ca 190V rms, alltså ungefär vad min ESLECC99 skulle kunna tänkas ge. Oavsett belastning håller sig signalspänningen på ung. denna nivå.

Bara att ansluta elektrostaten till primären via kopplingskondensatorer kanske? Känner mig lite osäker på vad som händer med en sådan här belastning? Har sett en siffra på 1500p för en panel.

En lagom belastad sekundär (ett par hundra ohm?) skulle kunna användas för motkoppling. Måste spica när jag kommer hem ikväll och sedan testa live på en gammal Dynaco Stereo-35 om jag vågar!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2007/06/08 :  20:43:56  Show Profile Send esl a Private Message
reVintage!

Kul att det finns fler DD entusiaster.. har skaffat en hobby som heter gräsklippning och tapetsering.. men snart skall jag stoppa ner fingrarna i syltburken...

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/06/08 :  22:05:45  Show Profile Send reVintage a Private Message
Bara på skiss-stadiet än men fortsättning följer. Har ju också lite hus&hem att titta till.

Hittade 6BL7 som verkar vara ett intressantare alternativ än ECC99 till min lilla Mid/High DD. Såg att MatsT använt det som driver i något sammanhang. Bra?

Har också räknat lite på att använda en toroid nättrafo som spar- trafo. Om man lägger ihop omsättningstalen på en 8k:8ohm och Scripts stepup hamnar man på drygt 1:2. Mao kan man ta en toroid med 0-115-230 primär och 2st 115 V sekundär som man sparkopplar i varsin ände på primären för att erhålla detta. Bara en idé som jag ska titta närmare på.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/06/09 :  08:36:16  Show Profile Send MatsT a Private Message
6BL7 kan ge ganska mycket linjärt spänningssving och till direktdrivna elektrostathörlurar är det en av de främsta kandidaterna. Skall du driva elektrostatpaneler av större format behövs förmodligen mer sving och kanske kan man använda kaskoder men det är inte en koppling som jag är så förtjust i.

Spartrafokopplingen är nog det enklaste sättet att åstadkomma en "direktdrift" men man får tänka på att induktansen måste hållas rätt hög.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/06/10 :  12:24:41  Show Profile Send reVintage a Private Message
Ska titta lite närmare på 6BL7. Ang. kaskod så ser du i schemat i början av tråden att det är just en kaskod-variant som används. Skulle kunna kallas ultralinjär pga motkopplingen från övre rörets anod till galler.
I min www.revintage.se/triodecalc.xls finns möjlighet att se linjäritet då jag lagt in en enkel dist-parameter och och till den hörande parameter för osymmetri. Det enda man behöver göra är att dra två streck i ett Ua/Ia-diagram
Ger inte exakta data men definivt en fingervisning.


mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/06/13 :  13:31:46  Show Profile Send reVintage a Private Message


Hittade en fungerande 6BL7 spice-modell till sist. Kunde inte låta bli att leka fram en enkel DD-amp som lämnar en bit över 500V rms:



Ang. 6BL7 skulle 4st i PP med 6k trafo, 340V B+, Ug -18V. lämna ca 15W klass-A alt. ca 24W klass AB med 7k, 420 B+, Ug -26V.

Spännande rör med hög känslighet och spänningstålighet!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2007/06/14 01:25:17
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2007/06/14 :  09:30:56  Show Profile Send marran a Private Message
Vad använder du för program?
Det ser väldigt trevligt ut!

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/06/14 :  10:47:48  Show Profile Send reVintage a Private Message
Jag använder Tina DesignSuite v7 Basic, www.tina.com . Innehåller även PCB design med 3D. Kostar 69 EUR. Har haft lite problem med rörmodellerna sen jag uppgraderade, men det har löst sig efter lite meck.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/06/14 :  21:07:34  Show Profile Send MatsT a Private Message
Skojig kretslösning med fassplitter och utgångssteg kombinerat!

Kanske skulle jag valt my-följare istället eftersom de är mer linjära. Med annorlunda drivning av slutrören kan man antagligen förbättra linjäriteten också men jag är inte så säker på att jag skulle ta det bekymret. Mer läsning finns här:
http://www.tubecad.com/articles_2002/SRPP_Deconstructed/index.html

För att maximera svinget är nog en liten aning lokal motkoppling inte så dumt.

6BX7 är ett annat trevligt rör som nog kan svinga ännu lite mer linjärt sving men förstärkningen är lite lägre.

Vad beträffar omsättningstal och ESL-63 har jag mätt lite snabbt på en transformator (det sitter 2 i varje högtalare) och omsättningstalet fick jag då till 1:105 så totalt blir det 1:105+105 och den som mätt upp 1:170 har nog mätt på plattorna och då bör det hamna ungefär där med förluster inräknat. Jag vill ha ett sving på åtminstone 2000V per platta och det är inte jätte-enkelt!
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/06/15 :  08:54:14  Show Profile Send reVintage a Private Message
Labbade en hel med 63:orna tidigare bl.a. drev jag var och en med dubbla rörslutsteg, ett för vardera trafon. Koppplade dem direkt in på lindningarna så att all elektronik och seriekomponenterna var bortkopplade. Labbade mycket med den till dess jag bytte till CLSII(var aldrig inne och rotade i dem).

Ang. 6BX7 så indikerar rörkurvorna att det har sämre linjäritet och dessutom lägre känslighet än 6BL7. Gjorde en snabbkoll vid 20mA/400V biaspunkt. Kan ha fel. Kollade dessutom ECC99 och det låg nära 6BL7 men det har ju bara Umax 400V.

SRPP lösningen är intressant ur den aspekten att man kan ta ut dubbla strömmen, dessvärre är den inte så bra till ESL då den bara funkar optimalt med resistiv belastning precis som Broskie sagt.

I st.för Mu-follower tycker jag det besläktade Kimmels Mu-stage är mest intressant, dessvärre blir ju verkningsgraden låg.

Ska titta närmare på Futterman-konceptet och se om man kan applicera det på DD-ESL.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2007/06/15 16:10:04
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2007/06/15 :  18:15:35  Show Profile Send esl a Private Message
Väntar spänt!!

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/06/17 :  20:44:44  Show Profile Send reVintage a Private Message
Edit:Lite feltänk så har justerat aningen:
Lekte med tanken att kunna köra EL34 som pseudotriod med högre spänningar och hamnade här:



En modifierad SRPP med pentodkopplad EL34 upptill och ytterligare en EL34 som är triodkopplad nertill. EL34 tål 600V triodkopplad om man har Vamax 15W.

Funkar fint i Spice-miljö men kommer det att funka i verkligheten?

Ger över 400V rms i 10k last och en bit under 250V med 2,5k.

Om detta stämmer så har vi bortåt 50% verkningsgrad. Känns lite väl optimistiskt.

Edit: Här är den bryggkopplade kopplingen som då borde ge drygt 800V:

www.revintage.se/EL342.pdf

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2007/06/18 23:34:15
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2007/06/18 :  20:54:21  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
HUUUU läskiga saker det här!

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/06/22 :  01:51:35  Show Profile Send reVintage a Private Message
Har funderat lite mer och inser att trafo/drossel är att föredra för att få ner B+ till ung. hälften gentemot SEPP/SRPP.

Har också tittat på några triod-alternativ: EL34(pseudo-triod), 300B och 6BL7/6BX7. Har fastnat för de senare då de bara kostar ca 10USD/st. Förstahandsvalet blir 6BX7 som har lägre kapacitans, högre brantet och lägre Ra men aningen lägre mu än 6BL7. Med hjälp av ECL86 som mu-stage behövs bara ett förstärkarsteg i drivern:

www.revintage.se/Scriptnewground.pdf

Har ett par Andersson Triod 1500 stående som saknar slutrör så de blir bra som testrigg eftersom rörsocklar och nätdel stämmer.

Tre alternativ på utgången:
1 Scripts egna trafos fast omvända.
2 Triod 1500s utg.trafos.
Båda varianterna måste termineras på sekundären.
3 Om inte det blir bra återstår det tredje alternativet som är att testa ett par nät-toroider med 2*115V primär och avlindade sekundärer som säkerligen kommer att fungera bra då de ej behöver arbeta längre ner än till 500Hz. Hittade följande som kanske skulle funka utan ingrepp: http://www.airlinktransformers.com/transformer/at030-at030-stepup-stepdown-transformer.asp

Några kommentarer innan jag slaktar Andersson-stegen?




mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2007/06/22 20:09:59
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000