Author |
Topic |
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2007/06/06 : 13:36:38
|
Han var en institution i svenskt musik- och nöjesliv. Det känns bra att hans anda lever vidare i Karamelodikt-stipendiet! |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2007/06/06 : 14:40:36
|
Aj aj,,,
Läste här om dagen om att hans barn delade ut hans pris i Haga parken och att herrn själv inte kände sig så bra, men mådde efter omständigheterna bra.
Ayn: Så sant. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/06/06 : 17:21:35
|
Tråkigt. Han fick ett långt och produktivt liv i alla fall... |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
iroise
Member
1753 Posts |
Posted - 2007/06/06 : 19:01:23
|
Han och Bellman är våra två största iaf enligt mig. Kändes som jag kände honom idag när de berättade om det på radion, jag är uppväxt med Povels musik/texter och även för den delen hans son Mikael Ramel vilkas skivor är förbannat bra, särskilt extravagansa! Hyrde in honom för ett par år sedan i kyrkan och visst han hade blivit gammal men mycket vital i tanke! |
|
|
govinda
Med nytt namn
2290 Posts |
Posted - 2007/06/06 : 19:38:20
|
Povel Ramel var en stor artist.
Den här låten skrev han 1950! 57 år sedan. Där visar han med all önskvärd tydlighet att Han gärna ville ha djuphet och innebörd i sina texter. Det hindrade inte hans konstnärskap alls. Respect.
Povel Ramel - Ittma Hohah:http://www.youtube.com/watch?v=B9DdL0k3PCk
Vila i frid!
Mvh Anders.S |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2007/06/06 : 22:05:04
|
Ja man ser fler och fler av dom man växte upp med på tv och radio försvinna. En rejäl artistisk livsresa har den mannen bjudit oss på genom åren.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2007/06/06 : 22:28:52
|
När vi är ute och plockar svamp om hösten, så brukar alltid denna lilla visa vilja bli nynnad/sjungen
Bluff och Spark och Tork och Kvark voro sex små dvärgar En var ful och en var glad och en var dum i huvet Hej, sa Kvark till lille Tork. Känner du igelkotten Pilt? Han som varit i Paris. Ja, det gjorde Ivar. Hör du hans lilla runda tass när som han trippar på sitt pass Tripp och trapp och trypa, se hans lilla piga.
Tomtefar i skogens brus sitter som ett päron Han har inget eget hus, allt i sin stora näsa Söt och blöt är skogens fé. Trollen är bjudna hit på te. Det lilla trollet, pass för de! Nu skall mormor bada Väva och spinna natten lång, prinsen är här i fjorton språng Hopp och hipp och huppla Hästen heter Sverker
Stora slottet Drummeldimp ligger bortom fjärran Dit får ingen komma in som ej kan baka struvor Gyllenkrull och Sockertipp Kom skall vi dansa häxan våt! Vill du mej här, så har du nåt. Sov du lilla tryne Kungen är full av stock och sten, skogen är full av lingonben Per är full av tomtar, hur skall lillan orka?
Ett stycke underbar poesi med humor |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2007/06/06 : 22:31:06
|
Tråkigt |
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/06/08 : 14:15:43
|
quote: skogen är full av lingonben
Nån mer än vi som har Povels suveräna bok Lingonben? Den är min frus favorit. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2007/06/09 : 07:12:06
|
Visste inte att han skrivit böcker ens. Han berättade igår i ett TV-program från '92 att han ville bli klar med sin andra memoarbok. Undrar om han hann med det.
I samma program såg man Johan Ulvesson spela människa med hundhjärna i en av hans uppsättningar.
Fantastisk person. |
It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls |
|
|
Eref
Member
1029 Posts |
Posted - 2007/06/09 : 07:46:20
|
En otroligt stor och betydelsefull person. Utöver alla genialiskt roliga saker han gett oss så har han betytt oerhört mycket musikaliskt. Vilken känsla för jazz och blues t.ex. På sr.se finns ett inslag där den 90årige Martin Ljung kommenterar Povels död. Gripande tycker jag. |
Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39 |
|
|
kent_n
Member
234 Posts |
Posted - 2007/06/09 : 22:23:51
|
Jag är uppväxt med mkt av Povel Ramel repoard, oförglömmliga är nummrerna med Martin Ljung, helt obetalbara..
Bland hans bästa tycker jag nog är hans nummer han skrev tillsammans med Wenche Myre, har ni hör dom ? 80 talet...
Det är få förunt att ha ett 60 årit arbetsliv och under den tiden varit uppskattad...
Lyfter på hatten för gubben, och stillsamt undrar, vem kommer ta upp manteln efter Povel ? Kan inte vara helt enkelt...
Beundrar även hans mod, för han var ju ändå adlig, med vad dessa förplikterser innebar på den tiden, att fortsätta med musik o show ? Visar på ett stort mod o beslutsamhet...
|
|
|
Stickan
Member
1725 Posts |
Posted - 2007/06/12 : 18:41:01
|
quote: Ja man ser fler och fler av dom man växte upp med på tv och radio försvinna.
Ja usch vad trist det känns, Povel var fantastiskt duktig. Nu är ännu en av dessa gamla stora artister och underhållare borta.
Han var pappa till en helt underbart rolig tv-serie på 80-talet, eller om det var en julkalender jag minns inte riktigt, är det någon som minns vad den heter? Sune Mangs var med och Povel förstås, jag tror Martin Ljung var med också men är inte säker. Otroligt roligt var det i alla fall! |
Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
|
Stickan
Member
1725 Posts |
Posted - 2007/06/14 : 17:55:14
|
SÅ HETER DEN JU - SEMLONS GRÖNA DALAR!!!!
Tack Bernt - måste forska i om den finns på dvd. |
Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö. |
|
|
Boergars
Member
1641 Posts |
|
|
Topic |
|