HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Fasmärkningar på apparater
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/06/06 :  10:16:13  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Jag pratade nyss med min far och han tyckte det var konstigt varför inte tillverkare av audio produkter märkt för för fasen på sina apparater???
Det blir ju jätte lätt att koppla in prylarna om det har en märkning för vart fasen ligger(bör ligga), man behöver ju då endast ta reda på vart fasen ligger i vägguttagen/nätlisten.
Jag har persolingen bara stött på en produkt som har märkning för fasen (NLE).
Hoppas jag sprider ringar på vattenet och att det blir en ändring på detta för det kommer eller borde vara en standard på Hifi produkter tycker jag.
Vad har ni andra för tankar och erfarenheter angående detta????

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2007/06/06 :  10:23:43  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message
Det hade varit jättebra. Att vända fasen rätt ger ett litet lyft faktiskt, vissa produkter mer än andra. Att vända fasen rätt på en Audio Analogue Puccini ger en bättre, mer samlad (mindre spretig) diskantåtergivning t.ex. Hade varit jättebra om fasen redan hade varit uppmärkt. :) bra idé.

Snoogens
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2007/06/06 :  11:03:28  Show Profile Send UrSv a Private Message
Varför skulle de märka ut den? För det första är det bara ett fåtal människor i världen som bryr sig om fasen när de kopplar in sin utrustning och ovanpå det är det en försvinnande liten del utrustning som man kan notera en skillnad på. Det verkar som en fullkomligt onödig förändring som dessutom säkert bara skulle ställa till problem och ökade kostnader.
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/06/06 :  11:09:34  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
UrSv
quote:
Varför skulle de märka ut den? För det första är det bara ett fåtal människor i världen som bryr sig om fasen när de kopplar in sin utrustning och ovanpå det är det en försvinnande liten del utrustning som man kan notera en skillnad på. Det verkar som en fullkomligt onödig förändring som dessutom säkert bara skulle ställa till problem och ökade kostnader.


Vilket skitsnack, det var ju inte själva debatten och det hörs någon skillnad eller ej som detta gällde

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2007/06/06 :  11:20:23  Show Profile Send MartinH a Private Message
Fråga Naim folket vad dom tycker om att strunta i fasen....
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2007/06/06 :  11:31:50  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
quote:
Det verkar som en fullkomligt onödig förändring som dessutom säkert bara skulle ställa till problem och ökade kostnader.

Att lägga in fasmärkningen i ett formsprutningsverktyg, när verktyget tillverkas, skulle inte innebära någon egentlig merkostnad. När sladden sedan löds på plats gäller det då bara att säkra processen, så att färgerna alltid hamnar på rätt stift. Tror jag heller inte skulle vara så svårt. Troligtvis fungerar det så redan. Om däremot fasen ska märkas upp via etikett, stämpel, eller liknande, ökar operationstiden något, vilket inte ses med blida ögon av industrins processtekniker.
Det handlar således mer att bara tänka på detta vid konstruktionen av enheten.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

JMlab
Member

595 Posts

Posted - 2007/06/06 :  11:31:56  Show Profile Send JMlab a Private Message
Det är klart att det har stor betydelse ju mer högupplöst systemet är, ta tex tyska Audionet där får du i klartext "Wrong Phase"
om det är felfasat när man slår på apparaterna.
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/06/06 :  11:32:29  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message

Bra ide' Levande!
Detta, precis som mycket annat borde det informeras mer om av tillverkare. Det kunde åtminstone stå i manualen.

Men inte alla är dåliga på detta. Vissa apparater har ju t.o.m en liten lampa som indikerar om fasen ligger rätt. T.ex denna Lua:




It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Telarc
Member

103 Posts

Posted - 2007/06/06 :  11:37:37  Show Profile Send Telarc a Private Message
Jag vill minnas att Lavardin har en märkning för fasen. På mina audioprodukter har det gett en klart hörbar förbättring av att ha fasen rätt, betydligt lägre brusnivå. Att koppla fasen rätt samt skärma prylarna mellan varandra är den bästa tweak jag gjort iaf
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2007/06/06 :  13:26:18  Show Profile Send Blue a Private Message
Bra synpunkter! Vad är det nu igen för en pryl man måste ha för att kolla fasen (om det nu inte finns inbyggt i apparaterna)?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2007/06/06 :  13:38:39  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=108310

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2007/06/06 :  13:45:43  Show Profile Send Blue a Private Message
Fast gör den verkligen det jobbet?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2007/06/06 :  13:57:36  Show Profile Send UrSv a Private Message
Levande,

quote:

Vilket skitsnack, det var ju inte själva debatten och det hörs någon skillnad eller ej som detta gällde



Öh, nu har jag ju inte direkt fokuserat på det utan kommenterat att jag inte förstår varför de skulle göra något som i min mening inte ger någon användbar information eller något mervärde men däremot skulle generera frågor och problem.

Om jag nu missat poängen vad var då syftet med att märka ut fasen och som vad är det du menar när du skriver:

quote:

Det blir ju jätte lätt att koppla in prylarna om det har en märkning för vart fasen ligger



För en övertygande majoritet av alla spelar det ju ingen roll om de flesta ändå inte ens reflekterar över att fasen skulle vara på ena eller andra sättet.

Jag förstår inte vad som var skitsnack i en enkel rättfram och i min mening korrekt analys av behovet att märka ut fasen. Om den är korrekt kan naturligtvis diskuteras men att det skulle vara skitsnack förstår jag inte. Inte anklagade jag dig för svammel när du i min mening föreslår nåt som de flesta inte ens förstår nyttan av?

Edited by - UrSv on 2007/06/06 13:58:46
Go to Top of Page

Telarc
Member

103 Posts

Posted - 2007/06/06 :  15:18:25  Show Profile Send Telarc a Private Message
Blue: Ett billigt alternativ är http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=13555609 har funkat på de flesta pylarna jag testat på utom en cd-spelare som hade ett rejält tjockt hölje (för bra skärmad?). Annars kan man använda sig av en multimeter. Det här med fas är ju rejält omtvistat och enl mina erfarenheter skiljer det sig mycket mellan olika apparater. Men de flesta har ju en multimeter liggandes hemma så det är ju bara att testa om det blir någon skillnad eller inte.

Blev lite fel i länken

Edited by - Telarc on 2007/06/06 15:19:33
Go to Top of Page

Njord
Member

298 Posts

Posted - 2007/06/06 :  15:39:03  Show Profile Send Njord a Private Message
En utmärkt idé.

De flesta människor har aldrig reflekterat över fasen helt enkelt därför att man aldrig har hört talas om saken. Jag tillhörde tills helt nyligen den skaran. Nu har jag, genom att läsa på Hififorum fått upp ögonen för problemet.

Antagligen finns det tiousentals personer runt om i stugorna som undrar varför deras apparater brummar och brusar. Tänk om fasen redan hade varit utmärkt. Vilken höjning av livskvalitén vi skulle se i vårt land!
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2007/06/06 :  18:25:35  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Kontaktdonen är ju trasig från början. Det man verkligen ska ha är osymetriska kontaktdon så fas och nolla alltid blir rätt.


//henrik

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/06/06 :  22:17:30  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
quote:
Kontaktdonen är ju trasig från början. Det man verkligen ska ha är osymetriska kontaktdon så fas och nolla alltid blir rätt.



Kanon förslag tycker jag:) men det blir nog enklast med en märkning bara så behåller man flexibiliteten som den är med andra standard kontakter.
Men men tanken/förlaget är bra

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2007/06/06 :  22:29:58  Show Profile Send 80-talet a Private Message
jag tycker också att det hade varit bra! även om de allra flesta itne bryr sig så hade nog en majoritet gjort som anvisningarna sa, o blir det ingen merkostnad för producenten så varför inte!? det lär ju inte vara sämre för varken apparat eller öron!

eoJeud
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/06/06 :  22:36:52  Show Profile Send f95toli a Private Message
I brittiska kontaktdon (som ju inte är symmetriska) så är fasens position standardiserad.
Dessutom så är färgkodningen standardiserad (fas är brun eller röd ledare, nolla blå eller svart, jord grön eller grön/gul).
Det är ju nödvändigt då det sitter en säkring på fasen i alla kontaktdon.

Edited by - f95toli on 2007/06/06 22:42:05
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/06/06 :  22:50:53  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Hejja Englands Hifi standard, vi får väll ta efter lite kanske

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2007/06/07 :  07:08:05  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Jag tror även fransmännen har osymetriska kontaktdon (CEE 7/5). Det verkar vara tyskarnas fel att vi inte har sådan lyx i sverige.

Färger verkar vara standardiserade i IEC 60446. Hur det är med fasernas positionen vet jag inte. Men det spelar ingen roll så länge det går att plugga i kontakten hur man vill.


//henrik

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.84 sekunder. Snitz Forums 2000