HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Trött, sliten, hes
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Material
Member

127 Posts

Posted - 2007/06/03 :  23:07:34  Show Profile Send Material a Private Message
Kom hem för ett par timmar sedan. Har spelat in hela helgen. Jag är alltså med i en kammarkör, och det här var första gången jag var med och spelade in en skiva på något annat sätt än bara "micken stod på under konserten".

Omtagning, omtagning, omtagning. Vi var inte i någon studio så att man kunde ta upp stämma för stämma (vilket inte blir snyggt i alla fall) så vi var tvungna att sjuna allihop samtidigt, mickar stod några stycken (två overhead, en per stämma untom två för basarna), efter ett tag såg man dom knappt längre.

Det är SVÅRT att få trettio pers att sjuna perfekt samtidigt. vilken av tagningarna som helst hade vart underbart jättebra på konsert, men det blir så mycket nogrannare (eller man kan gneta så mycket mer med detaljer) på skiva. Eller bara det att vi direkt efter en tagning kunde gå in i sakristian där inspelningsstudion stod uppställd (Genelec-högtalare, aktiva stativare, (för att i någon mån tillfredställa hårdvarufantasterna), mikrofonerna var nästan bara neumann, den som stod 50 cm framför mig var tidigare ägd av sveriges radio och hade en betänklig mängd bucklor...) och höra att basarna var lite svajjiga på den där övergången på takt 52...

Förvånansvärt lite klipp-och-klistra. Det går bara vid lite längre pauser. Akustiken klingar i ungefär 3 sekunder, och det är en lång paus. Alltså gör man omtag på omtag tills det blir bra. Rejält frustrerande att sjunga igenom hela låten med perfekt intonation, tempo, energi, frasering, artikulation bara för att inse efteråt att man sjunkit ett halvt tonsteg och hela tagningen är skräp.

Catering är en viktig del av varje skivinspelning. En kort paus med en banan och en gnutta solsken gör underverk för koncentrationen. Hurra för kastrullhäxan.

Man skall inte ha för starka halstabletter när man skall sjunga. Intensiv honungssmak är det bästa.

Öva i förväg är inte bara bra, utan en förutsättning. Dom saker som gick sämst var sånt som ingår i repertoaren, sånt vi kan utantill och som inte fått lika mycket repetition innan.

Respektera din ljudtekniker. Att ha en aktiv lyssning under så lång tid är imponerande, ännu sent på söndagkvällen hördes hans röst genom högtalaren: "ta om det där direkt, det var en svajjig insats från altarna". Och då har vi spelat in sedan i fredags, rejäla heldagar.

Respektera dina musiker, att hålla energin uppeframåt slutet var svårt, mycket svårt. För att inte tala om våra stackars körledare...

Försök vid något tillfälle att vara närvarande vid en inspelning. Det är lärorikt.

Nu skall jag bälja i mig den här gigantiska koppen med 50-50 örtte och honung, och gå och lägga mig.

En Feminist och en Gentleman

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/06/03 :  23:38:11  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag tror jag håller mig till badrumssång
Det måste vara riktigt påfrestande förstår jag !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Material
Member

127 Posts

Posted - 2007/06/04 :  17:32:34  Show Profile Send Material a Private Message
Alltså, det är väldigt kul, ocjh att sjunga i vanliga fall, på konserter och övnignar och så, är det roligaste som går att göra med kläderna på. Badrumssång är naturligtvis roligare, för kläderna är inte på. Men: om du tar och spelar in dig själv, och lyssnar på det, tänker "jag gled lite väl mycket på legatona", går tillbaka in i badrummet och sjunger igen, går ut, lyssnar igen, tänker "missade att artikulera slut "L"-et i "still", går tillbaka, sjunger igen... När ger du dig? När säger du "bra nog"? När går det från att vara medryckande men inte så tajt till att vara exakt med själslöst?

Körsång är jätteroligt. Inspelning (oavsett om man sjunger i kör eller lägger på det där gitarrsolot för åttonde gången) är ett jobb.

ärligt talat hade jag kul under helgen också. Jag har bara fått en nyfunnen respekt för alla mina skivor...

En Feminist och en Gentleman
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000