HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 PSU designer hjälp
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ryssen
100.000-klubben

8602 Posts

Posted - 2007/06/03 :  15:33:52  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Försökte simulera ett Mini-Aleph PSU,men får inte det resultat jag förväntar.Så jag provade ett till Sewa men samma där:

Och spänningen jag får vid 2A belsatning i vekligheten är 22,5v.
I designer får jag 12,3vefter första kondingen får jag 17,98.
Resistansen i sekundär lindningen mätte jag till 0,5 ohm.Where did I go wrong?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2007/06/04 :  14:12:02  Show Profile Send Hjelm a Private Message
ESR i kondingarna ser ut att vara en smula mycket om jag tolkar bilden rätt. 50mohm torde väl kunna vara rimligt??
22m PEH 200 har 17mohm men du kanske har andra grejor och dessutom tar väl ledningarna en smula.

Hjelm
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8602 Posts

Posted - 2007/06/04 :  20:00:25  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
ESR i kondingarna ser ut att vara en smula mycket om jag tolkar bilden rätt

Ja,kollade lite på elfa,och tog ett medelvärde på 0,04 ohm,och det gjorde att spänningen ökade till ca 21v ut.1 ohm var det värde som stod när jag startade programmet.

Vad nu,har det försvunnit ett innlägg om uF här..
Det blir faktiskt så att om jag skriver in 220uF så blir det 220uf i programmet,men skriver jag 22000uF så vill progammet ha det till 22mF.

Och den innre resistansen i trafon verkar vara väldigt kännslig minskar jag den från 0,5 ohm till 0,4,så ökar spänningen med drygt en halv volt,inte mycket men..
Det står inget i trafons datablad om inre resistans,och jag vet inte hur tillförlitligt det är att mäta den med DMM.Hur gör ni andra?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2007/06/05 :  07:28:08  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
quote:
Det blir faktiskt så att om jag skriver in 220uF så blir det 220uf i programmet,men skriver jag 22000uF så vill progammet ha det till 22mF
ja det är rätt, 1mF = 1000µF

quote:
Det står inget i trafons datablad om inre resistans,och jag vet inte hur tillförlitligt det är att mäta den med DMM. Hur gör ni andra?
Resistansen man anger skall vara sekundär + primär resistansen reflekterad till sekundären. Tex om man har en sekundärspänning som är 1/10 av primärspänningen så måste man addera 1/10 av primärens resistans till sekundärens värde, detta spelar förstås störst roll om man har höga utspänningar tex till rörsteg. Det finns en kalkylator i programmet för att hjälpa till med beräkningen, öppna menyn för transformatorn och klicka på knappen märkt ... då kan mata in spänning och resistans för primär och sekundär och då beräknas effektiv serieresistans för sekundären.

BTW, 40mohm för en konding på 22000µ är ganska dåligt, jag brukar räkna med 20mohm för de 10000µ jag använder i mina OTL steg.

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/06/07 :  23:25:35  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
quote:
Vad nu,har det försvunnit ett innlägg om uF här

Jag tyckte att jag var snabb som blixten på att ta bort mitt ...något förhastade inlägg

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000