HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 perfekt fyrkantvåg från datorn?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2007/06/02 :  23:52:01  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message
Tja

Fick låna hem ett oscilloskop och provade att mäta lite på min USB-DAC (PCM2702) och QRV-04, först laddade jag hem 2st sinustoner (1khz och 10khz) och allt såg jättebra ut se här:
http://www.ettnet.se/~tobias/diy/usbdac/10khz_usbdac.jpg
http://www.ettnet.se/~tobias/diy/usbdac/10khz_usbdac_qrv04.jpg

Sen laddade jag hem 2st olika "generatorer" på nätet som kunde generera fyrkantsvåg/triangelvåg/sågtandsvåg osv och när jag kör fyrkants- och sågtandsvåg så har jag ringningar när jag mäter på utgången på USB-DACen, om jag minns rätt från nån gammal elektronikbok så ser det ungefär ut som om fyrkantsvågen inte är uppbyggd av tillräckligt många udda övertoner eller så är det helt enkelt DACen som har problem.

http://www.ettnet.se/~tobias/diy/usbdac/square1.jpg <- NCH Tone Generator
http://www.ettnet.se/~tobias/diy/usbdac/saw1.jpg <- NCH Tone Generator
http://www.ettnet.se/~tobias/diy/usbdac/square2.jpg <- Soundcheck

Då är frågan, är dessa enkla generatorer kassa (dom två ovan ger ju inte direkt likande fyrkantsvåg) eller har jag riktiga ringningar? Har inget bra sätt att kolla om fyrkantsvågen ser bra ut innan DACen.

edit:
kan ju tillägga att o-skopet är lite gammalt och skumt, t.ex. så verkar inte Channel A att funka och Channel B fick jag igång efter att ha tryckt ut och in på några knappar några gånger.

MVH

Edited by - Tobias_Sv on 2007/06/03 00:14:31

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/06/03 :  00:28:54  Show Profile Send f95toli a Private Message
Prova att använda sätte ett BNC-T på oscilloskopet där du sätter en terminator på några hundra ohm på ena "ingången", dvs. du kopplar så att kretsen drar lite ström. Ett oscilloskop har en impedans på runt 1 MOhm eller så vilket ställer till det för DACen.
När man mäter på "snabba förlopp" så måste man vara noga med impedanserna, och även om frekvenserna är så låga att man kan ignorera reflektioner gäller det att hålla koll på hur mycket ström man drar.

Dock kommer det aldrig bli "bra" fyrkantsvågor från en ljud-DAC, stigtiden är rätt lång då man ju är begränsad till 20 kHz.

Edited by - f95toli on 2007/06/03 00:31:25
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/06/03 :  08:21:50  Show Profile Send MatsT a Private Message
Det är digitalfiltret i ljudkortet som orsakar ringningen och den karakteristiska "för-ringningen". Fyrkantvågen börjar alltså svänga innan den skall ändra läge och orsaken är tidsförskjutningar i filtret som används för att få brant filter i frekvensdomänen. Det är pga av detta som man säkert kan säga att det är ett digitalt filter som orsakar det, ett analogt filter kan omöjligt orsaka en ringning innan signalen ändrar sig.

De allra flesta CD-spelarna uppför sig på samma sätt.
Go to Top of Page

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2007/06/03 :  12:57:49  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message
Okidoki tack för svaren, så man kan väl kanske anta att allt är i sin ordning då för det låter väldigt bra iaf.

Det enda jag har ändrat enligt detta schema
http://www.unisonus.com/pdf/usb_audio_dac_sch.pdf
är att jag kör 220pF på C22 & C25 och OPampen i fråga är OPA627.

/Tobbe
Go to Top of Page

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2007/06/03 :  14:31:15  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message
Slänger in en RMAA också

http://www.ettnet.se/~tobias/diy/usbdac/Comparison.htm
http://www.ettnet.se/~tobias/diy/usbdac/USB-DAC%20-_%20QRV04%2016_48.htm

Edited by - Tobias_Sv on 2007/06/03 17:14:16
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2007/06/05 :  09:16:48  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Mats har helt rätt. Dina ljudkort är inte gjorda för att vara signalgeneratorer utan att återge digitala "analoga" signaler. Detta är nackdelen med ljudkort kontra riktig "Audio Analyzer" som kostar hur mycket pengar som helst.

Tobias, du har inte lust att köra med 96 kHz sampling och 24 bitar istället?

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2007/06/05 09:20:21
Go to Top of Page

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2007/06/05 :  22:22:43  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message
Tjena P-A, jo visst hade jag kunnat gjort det men PCM2702 är max 16/48.

Har väl gjort nån mätning förr på QRVn men glömt att ladda upp och nu är jag i Norge och har tagit med dac + qrv för det är en jäkla skillnad mot för att lyssna på hörlursutgången på min antika Armada E500 som brusar som tusan.

Kommer jag ihåg rätt så mätte QRVn rätt bra, det enda var att det var 50Hz bula som jag antar kommer ifrån de relativt nära trafosarna. Mätte jag på min billiga Pro-Ject HeadBox II med väggbula så var det rent. Men QRVn låter ju bättre :)

edit: men QRVn kan jag mäta mer på när jag kommer hem kanske (24/96)
/tobbe

Edited by - Tobias_Sv on 2007/06/05 22:25:46
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/06/05 :  23:51:33  Show Profile Send f95toli a Private Message
Att det ringer som det gör beror naturligtvis på att det är ett FIR filter, jag tänkte inte på det då jag är mer van vid vanliga(IIR) filter. Dock stämmer fortfarande det jag skrev ovan om att bör hålla koll på hur mycket man lastar utgången när man kopplar in ett oscilloskop, "fel" last kan ge onödigt mycket ringande.

Följdfråga: Anledningen till att ringer INNAN stigningen beror väl(?) på att det är ett "linear phase" filter, "minimum phase" filter ringer väl så vitt jag minns endast efteråt; dock till priset av att olika frekvenser fördröjs olika mycket.
Finns det hifi DACar med "minimum phase" filter på utgången?
Man kan ju undra om fördröjningen verkligen är ett problem, i alla fall när man betänker hur mycket högtalaren och rummet i vilket fall ställer till det.

edit: stavning...

Edited by - f95toli on 2007/06/06 00:16:39
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/06/06 :  08:01:57  Show Profile Send MatsT a Private Message
Det finns digitala filter utan ringning och jag tenderar att föredra dessa. Jag har dock faslinjära högtalare med mycket lite ringningar i diskanten och kan egentligen inte uttala mig om hur mycket det stör med andra typer av högtalare.

Jag har ett par Sony-spelare där man kan välja mellan olika digitalfilter och skillnad blir det! Förutom anläggningens beskaffenehet så avgör även inspelningen och förekomsten av högfrekvens före A/D-omvandlingen hur resultatet blir. Det är rätt intressant att jämföra sådant här och jag personligen har alltid kommit fram till att filtret med minst ringning låter bäst. Jag har faktiskt gjort testet utan att veta vilket filter som är vilket också!

Jag känner till de olika benämningarna på digitalfilter lite för dåligt för att kommentera f95toli direkt men det finns digitalfilter som ringer "enkelsidigt" också och det är ju inte digitaltekniken i sig som ställer till det i filtret utan tillämpningen.

Normalt kör jag med NOS-DAC.
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/06/06 :  09:59:13  Show Profile Send Peg a Private Message
Undra om det kan vara en samplerate konvertering mellan 44.1khz och 48khz som spökar lite (windows mixern älskar att konvertera fram och tillbaka mellan de två) ? Prova gärna att köra båda och se om någon blir bättre och kör med asio om du kan.

Snabb genomgång av IIR och FIR:

IIR = infinite impulse response vilket i princip är ett återkopplat filter som kan bli instabilt om det är feldimensionerat.
FIR = finite impulse response har ingen återkoppling utan jobbar bara på en fix buffer längd.

IIR filter kräver oftast betydligt mindre datakraft och minne än FIR filter men är mer komplicerade att få till bra.
IIR borde börja ringa efter som ett analogt filter.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000