HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hjälp med moddning av Rotel RC970
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hannes
Member

112 Posts

Posted - 2007/06/02 :  22:07:34  Show Profile Send Hannes a Private Message
Hej!

Har ett ROTEL RC970 försteg komibinerat med en TRIAMP/AMP6. Tycker inte att man får den öppenhet och det perspektiv som karaktäriserar kretsrarna från Tripath (jmr T-AMP). RC970 har ju rätt dåligt rykte, men det lär gå att modda OP-amparna med gott resultat. Har tyvärr för dålig kunskap om vad som är kompatibelt...
De som sitter i är: OP275GP, JRC 2114D, JRC 4556AD. Kan något rekommendera lämpliga uppgraderingar för dessa (som går att byta 1:1)? Har läst förslag i sammanhanget på BB 2134 och OPA 627, men vilken/vilka kan dessa ersätta i så fall? En dum fråga kanske, men kan man bytta alla tre mot OPA627?
Bifogar en bild som visar vad som sitter var. Kan man sätta en DIP socket emellan när man testar ut, eller försämrar det ljudet för mycket?

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/06/02 :  22:31:37  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Opa627 är en singel opamp, 2134 en dual, mao du kan inte byta alla till en sort.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/06/02 :  22:33:28  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Kolla specarna på alldatasheet.com o se vad som är singel/dual samt benkonfiguration.

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

Hannes
Member

112 Posts

Posted - 2007/06/02 :  22:50:14  Show Profile Send Hannes a Private Message
Hmm alla är väl dual eftersom det är tre steg med tonsteget och bara en krets på varje...?
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/06/02 :  23:05:59  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/56789/BURR-BROWN/OPA627.html

Mayday DIY Blogg

Edited by - mayday on 2007/06/02 23:11:10
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/06/02 :  23:10:31  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Alla opampar i ditt försteg är dual, MEN opa627 är det inte. Om benkonfig stämmer osv är 2134 en kandidat, AD827 en annan.

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

Hannes
Member

112 Posts

Posted - 2007/06/02 :  23:32:17  Show Profile Send Hannes a Private Message
Benkonfigurationerna är OK för 2134 (stämmer med samtliga). Tror du att den kan funka på alla tre platserna. Är 2134 nog bra för att vara en uppgradering?
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/06/02 :  23:33:54  Show Profile Send ILLY a Private Message
Den sista jag skulle byta av de som sitter i, är OP275, som är rätt bra. Min erfarenhet av opampar som heter JRC45xx, är att det alltid låtit bättre efter de bytts ut. Just 4556 har jag hittills inte stött på, men både 4558 och 4560 lät rätt trist.

Sen verkar du ha ett rejält gäng med lytar utan avkoppling. Börja med att "wimafiera" dessa. Det brukar vara ett säkert kort. Enkelt och billigt är det iaf, dessutom minimal risk att man sabbar något. M a o alltid värt ett försök. Det jag menar att du ska göra, är alltså att löda fast små plastfilmskondingar av låga värden på undersidan av kortet, under samtliga elektrolyter. Börja med de som sitter i signalvägen.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/06/02 :  23:35:25  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Den är bra....om den lämpar sig på samtliga platser bollar jag vidare....

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

Hannes
Member

112 Posts

Posted - 2007/06/02 :  23:43:14  Show Profile Send Hannes a Private Message
Förstod inte riktigt det där med Wimafirering. Ska man löda dessa parallellt över elektrolyterna eller? Vilka värden? Vilken effekt ger det?
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/06/03 :  00:28:12  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Wima,små kondningar avsedda för avkoppling.Oftast rödfärgade.
Ger ett otroligt lyft de flesta gångerna.
Bara att lödda en sån på varje ben på elektrolyterna. :)

Dina opampar är i ett standard-format som heter DIP-8,alltså kommer alla dual opampar i det formatet att funka.
Och att sätta en sockel är att rekommendera,om du vill prova med flera stycken.
OP275 är bra,men AD827 är bättre,enligt mig iallafall.

Lycka till. =)

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"

Edited by - Mc Square on 2007/06/03 00:30:43
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/06/03 :  00:53:00  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
quote:
Vilka värden?

0,1uF/63V brukar funka bra.

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/06/03 :  01:09:57  Show Profile Send ILLY a Private Message
Parallellt, ja.
Såna här, eller liknande: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2012650.htm&lang=se
De gånger jag gjort detta, har jag hållt mig inom området 0,047µF - 0,1µF och det har funkat bra för mig. När man håller sig till så låga värden så påverkas inte kretsens funktion, eftersom dessa värden är mindre än avvikelserna inom normala toleransnivåer för elektrolyter.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8604 Posts

Posted - 2007/06/03 :  14:52:36  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Just 4556 har jag hittills inte stött på, men både 4558 och 4560 lät rätt trist.

4556 är väl ungefär samma skrot och korn som 4558 och 4560,om man får säga så.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/06/03 :  15:03:07  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
quote:
4556 är väl ungefär samma skrot och korn som 4558 och 4560,om man får säga så

Klart man får.

-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/06/03 :  15:23:06  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Vet inte vilket, men ett Rotelförsteg jag hade lät förskräckligt via dom ballade kontakterna men helt OK via dom oballade. Du verkar bara ha oballade utgångar vilket undanröjer mitt gamla problem.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Lindgren
Donator: Bildserver

330 Posts

Posted - 2007/06/03 :  19:19:02  Show Profile  Visit Lindgren's Homepage Send Lindgren a Private Message
quote:
Du verkar bara ha oballade utgångar vilket undanröjer mitt gamla problem.

Ballade/oballade, vad menas??

Har själv ett likadant försteg (970BX) tänkte faktiskt ge mig in i att fixa till de lite med, men nu slipper ja själv fixa en tråd :-P Mina egna ideer var samma omkring opamparna, wimafieringen tycks som en bra idee med! En annan volympot med, den med kolbana som sitter där är ju inget optimerande direkt (!!) ellerhur, Hannes? :-)

DiY and OpenSource is my melody
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/06/03 :  19:54:40  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Balanserad och icke balanserad. Alltså ingen XLR-kontakt på baksidan, utan bara vanliga rca-kontakter.

/M
Go to Top of Page

Lindgren

330 Posts

Posted - 2007/06/03 :  19:57:55  Show Profile  Visit Lindgren's Homepage Send Lindgren a Private Message
skulle de va bättre med obalanserat menar du??

Go to Top of Page

Hannes
Member

112 Posts

Posted - 2007/06/03 :  20:22:27  Show Profile Send Hannes a Private Message
Har inte kollat potten, men är det inte en ALP eller likvärdig? Det står ju i alla fall Rotel på burken...
Otroligt kul det var med denna tråd och många bra uppslag! Tänkte börja med Wima kondningarna och byta OP-ampen i försteget (4556). Försöker nog med en 2134 först. Har sett luriga små konverteringskort som göra att man kan använda två OPA627 i en DIL8 sockel. Men det blir nog ett senare försök i så fall, 627 kostar typ 300 per styck...
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/06/03 :  20:24:43  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Ja i detta fall presterar oballat bättre. Men det har ju med konstruktionen att göra, inte konceptet som sådant.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/06/03 :  21:39:26  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message

Menar du såna hära...?
Kan kanske sälja av en till dig,om du vill.

Inte dom små då alltså,utan de som e större.

-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

Edited by - Mc Square on 2007/06/03 21:40:35
Go to Top of Page

Lindgren

330 Posts

Posted - 2007/06/03 :  22:20:31  Show Profile  Visit Lindgren's Homepage Send Lindgren a Private Message
Här ser man pottarna lite halvbra iaf, och enligt mitt tycke är de precis samma kassa pottar som skulle kunna sitta i vilken junk som helst tyverr.. vet att ja hade exakt likadana i ett par värdelösa pc-högtalare för många årsedan tillexempel, och även om de e Alps, så betyder de ju inte att de e bra

Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2007/06/04 :  19:06:14  Show Profile Send luften a Private Message
Tjenare.

Jag har även ett likadant försteg, å nu minns jag inte riktigt, men jag har för mej att endast en av op amparna ligger i signalvägen om man har bortkopplat tonkontrollerna. En av dom andra borde vara för hörslursutgången och den tredje för tonkontrollerna.

Om du plockar bort bottenplattan så du ser banorna så är det rätt lätt att följa vad som ligger i signalväg.

Poten är om jag minns rätt en alps, men ingen högkvalitets grej. Själv bytte jag ut den till en aningen bättre Alps med motor, eftersom jag byggde om den med fjärrstyrning.

Sen byggde jag ett eget förstegskort och kopplade förbi hela rotel delen efterom jag inte tyckte det var nåt vidare bra :)

//air
Go to Top of Page

Lindgren

330 Posts

Posted - 2007/06/04 :  20:01:56  Show Profile  Visit Lindgren's Homepage Send Lindgren a Private Message
quote:
Jag byggde om den med fjärrstyrning.
Sen byggde jag ett eget förstegskort och kopplade förbi hela rotel delen efterom jag inte tyckte det var nåt vidare bra :)

Låter mycket intressant, vad har du använt för grejjer osv?? Har du bilder med??

Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2007/06/04 :  20:18:34  Show Profile Send luften a Private Message
Inga bilder tyvärr, men fjärrkontrollstyrningen är enligt denna sida:

http://home1.stofanet.dk/hvaba/fprc5rx/index.html

Förstegskortet är ett simpelt op-amp kort med en opa627 i signalvägen på varje kanal. Dvs, så enkelt det kan bli :)

//air
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000