HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 En strålande diskution på kärestans arbetsplats!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2007/06/01 :  10:49:20  Show Profile Send mace a Private Message
På min kärestas arbetsplats pågår just nu en djupt vetenskaplig diskution angående strålningsrisker från olika audio relaterade hjälpmedel....

Ääähhhhhh!

De fick efter en tids påtryckningar "sladdade" öronsnäckor till sina arbetsmobiler. Smidigt att inte behöva hålla upp mobilen till örat + att de flesta är nöjda eftersom strålningskällan kommer bort från huvudet.

Då är det väl bra nu då????

Njäääää! Nu skall det vara blåtand istället. Det är några som har sett belägg för att de sladdbundna snäckorna strålar, om inte lika mycket som telefon vid örat, så mycket mer än Blåtand!!!

Om jag bearbetar deras påståenden i 5-7 sekunder så kommer jag fram till uttalandet Gristvätt!
Min bror kom med tanken att kanske sladden fungerar som en antenn?

Puuuust

Vad säger Forumets expertpanel??????

M

Ps! Eventuell strålnings skadeverkningar är inte på tapeten

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2007/06/01 :  12:22:10  Show Profile Send StefanL a Private Message
Det är blahaj, tror det är någon som tycker blåtand är mycket häftigare, därav argument mot sladdburen hörlur.

Dagens I-Lands problem


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2007/06/01 :  13:44:30  Show Profile Send nahoj a Private Message
En kompis till mig körde med blåtand ett tag men fick en otrolig huvudvärk
Har läst flera som fått det så det bästa är väl att inte prata i telefon alls, inte vistas ute, inte åka bil, ja listan kan göras lång

Hur många av hennes kollegor röker?
Det är ju ganska många fler som dött av det, men slutar folk för det?

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2007/06/01 :  17:07:13  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Blåtand ligger ju i samma frekvensband som en microvågsugns Jag är lite smygpanoid, så jag skulle inte använda en sådan hansfree.
Vi gick över till kontorsGSM på jobbet för några år sedan och jag använder i princip alltid sladd handsfree då jag ofta pratar i telefon. Delvis för att kunna knappra på tangentbordet samtidigt, men också för att jag får känslan av att pratsidan av huvudet får en "kokt" känsola efter ett tag när man håller luren mot örat.
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2007/06/01 :  17:46:56  Show Profile Send Passerati a Private Message
Pratar ogärna mer än någon minut i mobil, då framförallt örat men också den sidan av huvudet man pratat på blir varmare.

Vet inte om olika mobiltelefoner gör så stor skillnad, men jag har iaf en sån där skittelefon det står Sony/Ericsson på, T610
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/06/01 :  20:34:41  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Jag har en T610,och jag har inte märkt något fenomen,tar jag tummen om trycker på örat en 10minuter så blir det varmt till slut...
Är man rädd för strålning ska man nog inte visstas ute alls,alla frekvenser som finns i luften,oj,oj..
Edit:En vän frågade för nån månad sedan om det var farligt att ha mobilen i fickan,nej varför det frågade jag.Ja i fall "kulorna" skulle bli bestrålade.
Nej,det är nog ingen fara sa jag.
Nästa dag kom han med mobilen i bälteshållare..
Nåja,alla är väl oroliga för någonting.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2007/06/01 21:14:51
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2007/06/01 :  20:49:30  Show Profile Send Lech a Private Message
Omgivningen märker våra skador,inte vi själva
Vi är för mycket skadade för det
MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2007/06/01 :  22:54:36  Show Profile Send edison a Private Message
Strålning till örat från sladdförbunden hörlur?

Knappast.
Om den funkade som "antenn" skulle inte göra skillnad heller, antenn för vad?
Vore lika som att hörlurarna till MP3/stereo/walkmans skulle stråla...inte troligt.

Att ha mobilen i fickan och stråla "kulorna", ja det är väl inte så bra för den som bär mobilen kroppsnära *hela dagen*.Kanske ändå är värre med lång exponering nära huvudet/hjärnan...
Man kan ju lägga den ifrån sej när man inte "är på språng" om man vill vara max försiktig.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2007/06/01 :  23:09:13  Show Profile Send dahlfalk a Private Message
Strålning är det ju snack och debatt om hela tiden...
Personligen säger jag varken bu eller bää, än så länge.
Men för att vara lite OT så kan jag nämna en intressant iaktagelse jag har gjort. Nämnligen att herrarna som jobbar med radar på "ett ställe" bara har fått döttrar. Finns inte en enda som fått en son... Tillfällighet? Knappast!
Edit: Ops, lite snabb att posta där
Att ett sladdheadset skulle "stråla" känns bara löjligt i sammanhanget. Att det dessutom skull avge mer strålning än ett blåtand set är ännu löjligare...

Edited by - dahlfalk on 2007/06/01 23:12:03
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2007/06/01 :  23:21:51  Show Profile Send Passerati a Private Message
Lokförare får också visst bara döttrar som parentes.
quote:
Ryssen
Jag har en T610,och jag har inte märkt något fenomen,tar jag tummen om trycker på örat en 10minuter så blir det varmt till slut...
Fast nu trycker jag ju inte telefonen mot örat, blir varm även fast jag håller en bit ifrån.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/06/01 :  23:38:28  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Fast nu trycker jag ju inte telefonen mot örat, blir varm även fast jag håller en bit ifrån.

Tror knappast det beror på telefonen.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2007/06/02 :  01:24:32  Show Profile Send Passerati a Private Message
quote:
Ryssen
Tror knappast det beror på telefonen.
Kan inte gärna bero på nåt annat än telefonen.

Mobiltelefonen blir även den varm som skrutt direkt, men det kanske är nåt fel på mobilskrället ...
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/06/02 :  01:51:08  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Tja,prova en annan telefon då,annars diskuteras det ju flitigt om placebo på forumet.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/06/02 :  02:19:41  Show Profile Send ztenlund a Private Message
My take:

Att själva telefonen blir varm beror knappast på någon strålning... Någonsin märkt att elektronik blir varm när man använder den och att batterier blir varma vid lite större strömuttag?

En eventuell uppvärmningseffekt av strålning skulle bero på mikrovågsstrålning precis som i en mikrovågsugn, problemet är bara att sådan inte lär fungera särskilt bra på plast mm i uppvärmningssyfte. Det som framför allt värms i en mikrovågsugn är vattnet i maten men även fett mm fast inte i lika stor grad. Uppvärmningen sker genom att (de dielektriska) molekylerna sätts i rörelse och gnuggar mot varandra vilket skapar värme genom friktion.

Uppvärmningseffekten på örat går ju att mäta men den är väldigt liten och jag är mycket tveksam till att den är så stor att den är kännbar. Om något så lär det faktum att man håller telefonen mot örat och att den i sig blir varm ge en betydligt större effekt som "överröstar" effekten av strålningen.


Sedan om mobiltelefonstrålning är "nyttig" eller inte är en separat fråga. Själv ser jag knappast något egenvärde att sitta och hålla i telefonen, en vanligt sketen trådbunden handsfree är mycket bättre vid längre samtal.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2007/06/02 :  09:54:22  Show Profile Send Passerati a Private Message
quote:
ztenlund
Om något så lär det faktum att man håller telefinen mot örat
Fast nu handlar det inte om att trycka eller hålla mobiltelefonen mot örat, håller den alltid en bit ifrån när jag talar.

Från att ha pratat i mobilen, i jobbet och en del privat, dagligen och i timtal i flera år.
Så funkar det inte längre helt enkelt, blir varm och pratar jag lite längre för jag huvudvärk.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2007/06/02 :  10:59:36  Show Profile Send esl a Private Message
Ett litet inslag i debatten om elektromagnetisk strålning:
"Det finns i dag (9 oktober 2006) totalt 7 studier som studerar människors hälsotillstånd runt sändare för mobiltelefoni (GSM) och samtliga finner samband mellan ohälsa och avstånd till sändaren och/eller uppmätt strålning i hemmen. Därutöver finns det 2 studier som tydligt visar negativa symtom och/eller att hjärnans elektriska aktivitet påverkas när människor exponeras för strålning från basstationer (en 3G-studie och en GSM-studie) Det finns å andra sidan inte en enda studie som visar det omvända, dvs att långtidsexponering för mobilstrålning från basstationer inte ger negativ hälsopåverkan."

Studierna är dokumenterade som forskningsrapporter och från olika universitet i världen.

Jag har läst kurser i elektromagnetisk fältteori samt gått kurser inom EMC.
Har ingen bestämd uppfattning mer än att jag är försiktig, samt att jag inte skulle bli förvånad att framtiden kommer att visa på fler skador....

Bls jobbade jag på ett ställe där en man som när han gick i en korridor fick stickningar i ansiktet (på väg till matsalen) till slut kom dom på att det satt energisparlampor i lampetterna på väggarna. När dom bytte dessa försvann stickningarna. Detta var början... nu bor han i en sommarstuga med 12 volts DC el i huset.

Lägger ingen värdering i detta men det finns 10 000tals människor bara i Sverige som diagnosticerats med "el allergi".

Jag har inte kunskapen att avfärda det i alla fall.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/06/02 :  12:18:42  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Jag säger som min sambo:

aldrig mera sladdlös

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/06/02 :  13:25:49  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Passerati:

Återigen, jag har inte sagt något om andra effekter än den rena uppvärmningseffekten av mikrovågsstrålningen. Att få värmekänsla och huvudvärk behöver inte alls vara relaterat till den i sig.

Vilken del av nedanstående var svår att förstå?
quote:
Sedan om mobiltelefonstrålning är "nyttig" eller inte är en separat fråga. Själv ser jag knappast något egenvärde att sitta och hålla i telefonen, en vanligt sketen trådbunden handsfree är mycket bättre vid längre samtal.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/06/03 :  15:12:01  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Att få värmekänsla och huvudvärk behöver inte alls vara relaterat till den i sig.

Det håller jag med om/har erfarenhet av själv..
Även erfarenhet av människor i min närhet med hypokondri.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2007/06/03 15:22:44
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/06/03 :  15:51:05  Show Profile Send f95toli a Private Message
Tänk också på att mobiltelefoner kan ge skador just pga de är telefoner och därför ska hållas mot örat.
Bara det faktum att man håller något mot örat med viss regelbundenhet kan i längden ge förslitningsskador på både axlar och nacke, ett sympton är just att man upplever att det blir "varmt" även om "vanlig" värk är vanligare.
Det är just alltså armens vinkel relativt huvudet som ger problemen.
Än värre är att "klämma fast" telefonen mot axeln.

jag har en släkting som har förstörde både axlar och nacke när hon jobbade på Försäkringskassan och pratade i telefon hela dagarna.
Det var dock 25 år sedan. Numera använder de väl förhoppningsvis head-sets.

Som påpekats ovan så är det naturligtvis (per definition) omöjligt att utesluta att "strålningen" från mobiler är farlig på något sätt, det finns dock tillräckligt mycket data för att visa att risken i vilket fall inte är särskilt stor och jämfört med en massa andra farliga saker i vår vardag är den rimligtvis försumbar.
Tänk bara på alla som tillbringar timmar med att sola sig på badstränderna (eller än värre i solarium) trots att det ju dramatiskt ökar risken för hudcancer.

Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2007/06/04 :  15:28:05  Show Profile Send Passerati a Private Message
quote:
ztenlund
Passerati:
Vilken del av nedanstående var svår att förstå?
Blablabla, om du läste stycket jag svarade på ( dvs quote ) så kanske du skulle förstå vad jag skrev ?

Fast du kanske helt enkelt inte vill förstå och isåfall kan ju varken jag eller någon annan hjälpa dig.
quote:
Ryssen
...hypokondri.
Suck ... låter nästan på dig som man kan säga att allt är hypokondri ex cancer, blindtarmsinflammation mm

Mvh
P
Go to Top of Page

ud
Member

894 Posts

Posted - 2007/06/06 :  21:50:09  Show Profile Send ud a Private Message
Jag blir varm om örat (och ibland huvudvärk) när jag pratar i mobben
(gäller mina 3 senaste modeller i alla fall), men INTE när jag pratar
i sladdtelefonerna eller decttelefonerna varken på jobbet eller hemma,
även om det oftast blir betydligt längre samtal med dom då jag försöker
minimera mobbesamtalen.
Så jag kan inte se att det skulle kunna bero på nåt annat än mobben.

edit: glömde Jag använder en sladdhandsfree så mycket jag kan för
att minimera strålningen och känner inte av varken värme eller huvudverk då.

torsdag 11 oktober 1956 - tisdag 26 januari 2010
Medlem i Svavel - Södra Vätterbyggdens Audiofiler & VälljudsELit
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10071

Edited by - ud on 2007/06/06 21:52:45
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/06/06 :  22:18:13  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Suck ... låter nästan på dig som man kan säga att allt är hypokondri ex cancer, blindtarmsinflammation mm

Nej,inte allt..vid cancer misstanke bör nog doktorn uppsökas.
Vid strålningsskador även så,efter det kanske tillverkaren av telefonen.
För att vara riktigt säker på att inte skadorna är permanenta,menar jag.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2007/06/06 22:19:29
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.54 sekunder. Snitz Forums 2000