HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Hur har kvinnliga hårdrocksångerskor påverkat er?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/05/31 :  18:58:28  Show Profile Send huzze a Private Message
Jag har lyssnat på hårdrock och tyngre sedan slutet på 80-talet och i mitten/slutet på 90-talet upptäckte jag kvinnliga sångerskor, bl a vid soloinhopp på Krixhjälters och framförallt det helkvinnliga Drain.

Idag har det formligen exploderat och finns ju hur mycket som helst.

Hur har kvinnliga hårdrocksångerskor påverkat er?

Visst har det väl bidragit till att hårdrocken nått ut till en bredare publik?

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept

alpinist
RödaTråden-vinnare

963 Posts

Posted - 2007/06/01 :  10:13:50  Show Profile Send alpinist a Private Message
Även om detta är lite i utkanten av ditt ämne så var min
första tanke Carola Häggkvist (som hon hette då) och gruppen Standby!
Hennes röst är i toppform och Standby rockar på. Rätt snäll hårdrock med dagens mått mätt, men jag tycker det kan räkas in

Att det var en tjej som sjöng gjorde det hela mycket intressantare,
det blev som en schysst kontrast mellan hennes ljusa röst och de mörkare ljuden från bas och trummor!



Tremolo junkie!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/06/01 :  16:28:47  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Lustigt nog tycker jag operasång och hårdrock funkar klockrent. Jag har lyssnat en del på Nightwish och Therion.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2007/06/01 :  17:25:11  Show Profile Send Nothing a Private Message
quote:
Visst har det väl bidragit till att hårdrocken nått ut till en bredare publik?

Antar du menar yngre publik [läs 5-10 år].

Jag ställer in mig i ledet där jag klarar mig utan operasång i metalmusik. Ushh!
Men jag gillar musik som typ Evanescense. Tycker om deras senaste släpp.
Det jag gillar mest är när kvinnlig fägring uppenbarar sig i musik som i Operation Mindcrime med QueensR˙che eller ayreons projekt etc.m.m.
Men operasången måste bort, låter bara patetiskt!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/06/01 :  17:29:54  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Jag ställer in mig i ledet där jag klarar mig utan operasång i metalmusik. Ushh!


quote:
Men operasången måste bort, låter bara patetiskt!


Jag håller helt med, operasång (liksom growl) bara förstör musiken. Jag tycker mycket bättre om "vanlig sång" typ Maiden, Judas Priest, Rainbow etc.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2007/06/01 17:30:34
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/06/01 :  18:00:00  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Lee Aaron
Lita Ford
Wendy o Williams
Doro Pesch

Nä, de påverkade mig inte så mycket.
Vixen var inte så bra heller.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2007/06/01 :  19:23:49  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Susie Quattro var absolut en pionjär på området. Har nog bidragit till mycket. Jag, och många med mig, tyckte hon var skithäftig. En tjej som rockade loss!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8491 Posts

Posted - 2007/06/01 :  20:46:18  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Samanta Fox snurrade alltid i bilstereon vid cruising med nytaget körkort..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2007/06/01 :  21:20:24  Show Profile Send Nothing a Private Message
Hårdrock!
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8491 Posts

Posted - 2007/06/01 :  22:23:04  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Ehh,missade hårdrock..trodde det gällde kvinnliga sångerskor..
Men hon sjunger då i alla fall.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/06/02 :  00:30:00  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Det är väl igentligen inte hårdrock, men låten "God is a bullet" med Concrete Blonde rockar bra på hög volym.

När jag dyker ner i kassettkassen nästa gång skall jag återkomma för nu har jag glömt namnet på gruppen (tror de var Kanadensisksa) som hade en grym sångerska vars framtoning var väldigt maskulin, hon sa att det varit en av förutsättningarna för att bli accepterad om jag inte missminner mig.

J. Ullberg
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/06/02 :  08:00:01  Show Profile Send huzze a Private Message
Alannah Myles började ju försiktigt att smyga sig på i början på 90-talet, men då går det ju lika bra att säga Tina Turner...
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/06/02 :  08:14:26  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
Antar du menar yngre publik [läs 5-10 år].
Menar faktiskt bredare publik. Nog ger det ytterligare en dimension när det är kvinnlig sång istället för manlig. Tänkte att kanske någon här kan erkänna att de sväljer hårdare musik tack vare den kvinnliga sången.

Håller med om att opera-köret kan bli i mesta laget och att dödsmetallbrölet kan bli enformigt...
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/06/02 :  11:02:37  Show Profile Send Stickan a Private Message
Har väl inte påverkat mig så mycket, tycker inte det finns så många bra sångerskor inom just hårdrocken.

Skall erkännas att jag inte är expert på området, det som känns konstigt är att tjejerna skall gestikulera och hålla på som killarna liksom. Blir lite krystat tycker jag.

Annars gillar jag gruppen Heart`s bägge kvinnliga sångerskor, är de inte systrar?
Pat Benatar har väl varit inne och nosat lite på hårdrocken, bra sjunger hon i alla fall.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2007/06/04 :  11:28:00  Show Profile Send Hornta a Private Message
"Arch Enemy" sångerskan (?Angelica?) har bevisat att det inte endast är manliga growlar som är bra. Riktigt bra sångare/growlare som man ej kan ta för att va tjej, rekommenderar en lyssning på hon/gruppen

video: http://www.youtube.com/watch?v=wMGpcjzb67Q


Sen så har Therion bevisat att kvinnliga körer/solo funkar hur bra som helst till hårdrock, sen så hörde jag Nightwish och det var åter ett bevis på mycket bra kvinnosång inom hårdrock! (Ja jag gillar Tarja...)

Det är väll dessa personer/grupper som gjort att jag insett att det finns bra kvinnliga sångerskor.

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/06/04 :  12:10:45  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Nina Hagen var en röstkonstnär som höjde ribban och visade vad kvinnliga sångare kan göra.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/06/05 :  00:34:54  Show Profile Send Buggsson a Private Message
quote:
Nina Hagen var en röstkonstnär som höjde ribban och visade vad kvinnliga sångare kan göra.


Jo hade enorm "pipa", var inte hon opera skolad och fixade fem oktaver???????

J. Ullberg
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2007/06/06 :  12:20:43  Show Profile Send John a Private Message
Till koncert på den lokala musikföreningen i min hemstad bokades en grupp som i alla fal linte jag hade hört talas om innan. Tydligen ingen annan heller, det kom sisådär tre, fyra betalande om jag minns rätt. Visade sig vara världens kaxigaste tjejjer, fet back-drop och attityd så det räckte. Tror inte jag ljuger om jag säger att många (alla totalt tio?) var ordentligt skeptiska. Eftersom publiken svek var det liksom läge att ställa in, men dom gick upp och körde i alla fall.

Gah!

Gruppen hette Drain och knockade alla i församligen! Fan va bra dom var! Helt otroligt! Dom hade en lite, men hängiven publik den kvällen och sålde några skivor också. Själv gillar jag den första mer än deras andra. I mitt eget band repade vi in en cover, dock i rätt soppig version, men i alla fall.

/en john som annars har PJ Harvey som absolut största idol

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2007/06/08 :  23:42:04  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Prova även svenska Draconian, tung Doom/Goth Metal med manlig growl och finfin kvinnosång!
Plattan "Arcane Rain Fell" är sjukt bra.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2007/06/09 :  19:28:18  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Hornta: Arch enemys Sångerska heter Angela Gossow.
Så här står det på stims hemsida om henne:

En av världens mest omtalade dödsmetallsångerskor bor i Halmstad. Hon heter Angela Gossow och hennes röst kan skrämma skiten ur ett lejon. Texterna hon skriver till sitt band Arch Enemy är svartare än döden. Det handlar om att besvärja sina rädslor, förklarar hon.

Matte76: Kan inte hålla med dig om att growl förstör musiken. Rätt använd så kan den faktiskt tillföra en hel del. Ta After forever som exempel, hade de inte haft growlandet så hade hela deras Ond/god koncept fallit i stöpet.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2007/06/09 :  19:36:33  Show Profile Send PeterE a Private Message
Men ändå är det ingen som har nämt varken Liza dalbello eller Nina Hagen.
Nina hagen är ja osäker på vad det är för typ av musik.

Dalbello har påverkat mig en hel del gällande musik under hela min uppväxt.
Själv tycker jag att det är lite dåligt med kvinnliga rock sångare just nu.

Edited by - PeterE on 2007/06/10 18:02:37
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/06/10 :  18:57:54  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Matte76: Kan inte hålla med dig om att growl förstör musiken.


Smaken är som baken! Jag är "allergisk" mot growl, så grupper som använder det i sin musik går fetbort. Tex In Flames, de är bra när sångaren sjunger normalt men när han börjar vråla/growla förstörs allt direkt. Därför äger jag ingen In Flames-skiva vilket jag kanske hade gjort annars.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2007/06/11 :  14:17:02  Show Profile Send Hornta a Private Message
quote:
matte79
quote:
Matte76: Kan inte hålla med dig om att growl förstör musiken.




Smaken är som baken! Jag är "allergisk" mot growl, så grupper som använder det i sin musik går fetbort. Tex In Flames, de är bra när sångaren sjunger normalt men när han börjar vråla/growla förstörs allt direkt. Därför äger jag ingen In Flames-skiva vilket jag kanske hade gjort annars.



just med In Flames så tycker jag tvärtom, när han "skönsjunger" så låter det dåligt, sen när han growlar så låter det "mindre" dåligt
Gillar de äldre skivorna mer än de nya (Clayman & framåt) då han growlar på "riktigt" och inte bara skriker och lever om.
Tycker ända att musiken är bra på en del låtar på de nya skivorna men tål inte sången
Så jag har gett upp In Flames i musiklyssnandet, men måste lyssna på dem hos en del kompissar...

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

byakugan
Member

707 Posts

Posted - 2007/06/15 :  11:24:08  Show Profile  Visit byakugan's Homepage Send byakugan a Private Message
Det som påverkat mig lite är väl tidiga After Forever, men det var nog mest musiken som jag fastnade för mest. Jo, Floor Jansen har en bra röst, men Epicas Simone Simons har en bättre. Synd bara att det bandet inte har blivit större än dom är. Mark Jansen är nog bäst på den sortens musik, om han får göra det han själv vill. Tur är ju att han får det i Epica.

Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari
mitt system
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/06/15 :  12:05:28  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Jag minns att jag i min skivsamling helt saknade skivor med hårdare rock som hade kvinnliga sångare, inte så att det fattades i andra genrer, men hade nån slags grundinställning att det nog rockade bättre men manliga sångare...

... tills en kompis köpte Theatre of tragedys Gothklassiker "Aegis", vilket verkligen fick mig att tända på idén, Liv Kristines skira sopranröst i kontrast till mörka ljudlandskap och Raymonds grymtande i verserna - lite som en fé vs skogstrollet... Väldigt vackert och lyckat.

Fortsatte sedan med att köpa alla skivor med Holländska The Gathering vars sångerska Anneke har en helt annan framtoning och har utvecklats vartefter gruppen har lämnat goth-metal och rört sig mot vad de själva benämner som Trip-rock. Vemodigheten finns kvar men musiken har inte de hårda kanter den en gång hade. Mina favoriter "if_then_else" och "souvenirs".

I övrigt så halkade jag också in på grupper med bara män men som då och då anlitade en kvinnlig sångerska för att komma in i bakgrunden: tex Kovenant (med K, alltså den norska gruppen), eller Cradle of filth - båda står för någon slags svartmetall som ibland känns "på allvar" men också så att man ibland bara sitter och småler... "hehe, de kan inte mena allvar..."

Hårdare alster: Jag uppskattar Oteps mystothrash, sångerska kan growla så att man blir lite skraj ändå... Likaså tycker jag att polska (!) Enter Chaos flirtande med Soilworksoundet låter helt OK... Där kan man inte ens tro att det är en kvinna som sjunger/growlar.

I övrigt: ingen har nämnt courtney love? Ingen favorit för min del men borde nog ändå räknas till en av de mest säljande kvinnliga artisterna inom hårdare rock...?

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2007/06/15 :  12:18:16  Show Profile Send jonasz a Private Message
Den enda som "paverkat mig" ar ju Warlocks gamla sangerska Doro Pesch, bade sjunger bra och ser bra ut!

http://www.doropesch.com/

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000