HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Triod-pentoder ECF/ECL och annat.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/05/31 :  12:40:43  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag har framgångsrikt byggt ett PP-steg med 6AQ5 som har en fasdelare byggd av 6X8 (småsignals triod-pentod).
Jag har en hoper (fler än en) ECF80 (ryska 6F1P) jämte (effekt)triod-pentoder 6F5P (ECL86 är det nog inte riktigt - ECL85 säger mina papper).
Kan man göra något (riktigt) vettigt av de här?

Exemplet ovan är vettigt, och jag har en del info om my-följare med pentod som strömgenerator. Det finns en hoper STC-kopplingar (där man använder en pentod kopplad som strömgenerator på ingången och en triod i en spänningsåterkopplingslänk från utgången).

Jag ska gräva fram lite exempel och hoppas ni, glada människor ger lite idéer och feedback.

Imperial
Medlem i AÖ

2793 Posts

Posted - 2007/06/01 :  22:54:18  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

Kolla in den här snubben.

http://www.triodedick.com/

Mvh...

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/06/01 :  23:26:29  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
...och denne
http://www.dhtrob.com

Jag tror båda busar kraftigt med pentoder som konstantströmkällor till triodrör.

Annars kan du ju bygga ett alldeles alldagligt och fint p/p-steg med en sån där triod/pentod per kanal per fas (trioden som drivsteg).

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house

Edited by - Ronnie_Ericsson on 2007/06/02 22:37:46
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/06/02 :  17:55:58  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Här var länken till ett av de ställen jag studerat:
http://www7.taosnet.com/f10/mustage.html
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/06/02 :  21:04:14  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
..snoka lite om µ-steg här också: www.tubecad.com

Har för mig han förklarade lite om kopplingen i någon nyare artikel, att den inte funkar riktigt så bra som man kan tro. Det där med bootstrapping, som det pratas om i artikeln du länkade till. Typ så typ.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.24 sekunder. Snitz Forums 2000