byakugan
Member
707 Posts |
Posted - 2007/05/31 : 02:55:20
|
Efter nyheten att ett nytt finskt hårdrocksband skulle släppa sin debut i år och att dom redan innan debuten fått stämpeln "Finlands nya HIM" så blev jag helt extatisk. Melankolin i texterna ihop med Villes röst är svår att slå. Det sensuella i musiken och alla specialmixningar av låtarna är något som gör HIM till något som jag uppskattar väldigt mycket. Nog om HIM, över till lite musikhistoria och sen debuten.
För 10 år sedan så var engelskspråkig musik av finska band något som absolut inte slog i Finland. Stratovarius hade hållt på i 8 år utan framgång. 69Eyes hade inte haft någon framgång med sina skivor dom heller. Hurriganes hade lagt av 15 år tidigare 10 år tidigare hade dom en misslyckad comeback. Samma var det med Hanoi Rocks. för tio år sedan så skulle det bli debuter 2 som skulle ändra på allt. HIM släppte 1996 EPn "666 ways to love" som blev väldigt populär bland den alternativa publiken. 1997 släpptes debutalbumet "greatest lovesongs vol.666" som blev en allmän hit pga den lite renare versionen av Chris Isaacs dänga "Wicked Game" än den som hittas på EPn. Samma år gjorde Nightwish debut med "angels falls first". Dessa två band kom att ändra den finska musikscenen totalt. Med stora internationella framgångar (Tyskland, Frankrike & England) med dessa två skivor så började även hemmaplan Finland att öppna ögonen för engelskspråkig musik från Finland. Nightwish låg på 31 plats i de finska albumlistorna och HIM på vid top 30 det året. 1998 klättrade Nightwish upp till femte placering med albumet Oceanborn och singeln "Sacrament of Wilderness" låg etta på singellistan i flera veckor. På grund av lumpentider, otrohet och problem med producenter så fick inte HIM ut sin uppföljare förrens år 1999, men den slog som inget slagit innan. Flera veckor så låg både albumet "Razorblade Romance" och singeln "Join me in death" etta i Tysklands och Finlands listor samtidigt. Förra året så slog HIM ett rekord till som gör dom till det största bandet som Finland haft genom historien, dom var dom första som sålde Guld i USA.
Nu år 2007 efter många finska engelskspråkiga band så kommer ett till, Morian. Rättare sagt så bildades bandet 2002 och gjorde en promoEP som dom lade ut på deras hemsida. På detta sätt så fick Morian rätt så stora framgångar via nätet, men inget skivkontrakt på proffessionell nivå. Sommaren 2006, efter några år spenderade till fiskande av fans så fick Morian skivkontakt med "Dynamic Arts Records" med vilka dom släppte singeln "Away from the sun" (YouTube video) som direkt landade på andra placering i den finska singellistan. Den 16 Maj var det dags för debutalbumet "Sentinels of the sun" som jag nu har lyssnat igenom ett antal gånger. Förväntningarna var inte små när jag första gången laddade CD-spelaren med skivan, med min förkärlek till finsk musik av nästan alla de slag så är det så det blir när jag ska lyssna på något nytt från grannlandet. Det började lite smått med en lugn synthslinga som efter ett par sekunder förvandlas till hårda, halvtunga gitarrer, så som det bör vara på en rock/hårdrocksskiva. Ja, för att ta det kort, och så att ni slipper lida allt för mycket pga av denna vägg av text, så kan jag säga det såhär: Morian imponerar, det är verkligen något som jag kommer vänta på nästa album. Singeln "Away from the sun" är en fin ballad som inte riktigt mäter sig med de andra låtarna på skivan. Den är inte på något sätt sämst, men den är inte heller bäst. Det är en låt som jag antar ska försöka locka till sig publik med lite hjälp av att vara lite av en kopia av HIMs låtar. Resten av spåren liknar inte HIM på lika många sätt, ja nästan inget. Låtarna "Firewalkers", "Rats in the walls", "Tomorrow she comes" och "Smoke & mirrors" kommer att spelas mycket hemma hos mig. Morian gör ren hårdrock, inget annat. Den finska melankolin är som bortblåst i alla låtar förrutom Away from the sun. Dom gör alltså egen musik, vilket jag blir ännu gladare för.
lite mera: http://www.morianband.com http://www.myspace.com/morian |
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiarimitt system |
|